جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی با راهکارهای مهم خانگی

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی با راهکارهای مهم خانگی


منبع: آرگا

160

1398/9/13

16:06


سرماخوردگی یکی از بیماری های بسیار شایع است که با آمدن فصل سرما شیوع پیدا می کند و به منظور جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می توانید از روش های خانگی و موثر استفاده کنید.

در فصل سرد سرماخوردگی از جمله بیماری های بسیار شایع است که برای درمان آن داروهای زیادی وجود دارد و با کمک روش های خانگی می توانید آن را درمان و از پیشرفت آن پیشگیری کنید در ادامه مطلب به روش هایی جهت جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی می پردازیم.

پیشگیری از پیشرفت سرماخوردگی

روش های جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

با کمک راهکارهای خانگی که در ادامه با آن آشنا خواهید شد می توانید از پیشرفته شدن سرماخوردگی پیشگیری کنید.

 زنجبیل

زنجبیل برای درمان و جلوگیری از پیشرفت سرما خوردگی گزینه بسیار مناسبی است زیرا، زنجبیل سبب جلوگیری از چسبیدن ویروس های مرکب تنفسی به سلول ها می شود و همچنین باعث کاهش قابلیت تکثیر این ویروس ها نیز می شود بنابراین در زمان سرماخوردگی از دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی با روش های طبیعی

آویشن

همانطور که می دانید آویشن از خواص فوق العاده ای برخوردار است و به دلیل داشتن مقادیری فنول به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و با بیماری های تنفسی مبارزه می کند، به همین دلیل یک گیاه موثر جهت جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی محسوب می شود بنابراین از دمنوش آویشن روزی سه بار استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی و جلوگیری از پیشرفت آن

مصرف عسل و آب لیمو

عسل حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتری می باشد بنابراین برای جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی مخلوط عسل و آب لیمو در آب گرم بسیار موثر است زیرا، عسل سبب رفع گلو درد و سرفه می شود و آب لیمو نیز سرشار از ویتامین C می باشد و به درمان سرماخوردگی کمک می کند.

بخور اسطوخودوس

بخوردادن در کنترل سرما خوردگی نقش مهمی را ایفا می کند که یکی از انواع بخورها، بخور اسطوخودوس می باشد که به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بالا و ضد عفونی کننده سبب کاهش ترشحات بینی می شود از این رو، به یک کاسه آب داغ پنج قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید سپس به مدت پنج دقیقه بخور دهید در صورت شدید بودن میزان سرماخوردگی از این روش سه بار در روز استفاده کنید و در صورتی که سرماخوردگی تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب از بخور اسطوخودوس استفاده کنید.

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی با راهکارهای خانگی

مصرف مایعات به مقدارزیاد

نوشیدن آب و مایعات فواید بسیار زیادی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی دارند بنابراین از نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز غافل نشوید زیرا، به منظور کنترل سرماخوردگی تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

اضافه کردن ماست به رژیم غذایی

مصرف ماست احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد زیرا، باکتری های موجود در ماست سبب تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند، به همین دلیل ماست در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می کند.

روش های جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

مرطوب نگه داشتن هوای محیط

رشد ویروس ها در هوای مرطوب کاهش پیدا می کند بنابراین بهتر است برای کنترل سرما خوردگی هوای محیط خانه را مرطوب کنید، می توانید از دستگاه بخور یا کتری آب در حال جوش استفاده کنید همچنین استفاده از این روش سبب جلوگیری از گرفتگی بینی می شود.

شربت پیاز

پیاز دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است و به کاهش علایم سرماخوردگی و جلوگیری از وخیم شدن آن کمک می کند به منظور تهیه شربت پیاز به ۲۰ سی سی آب ۱۰۰ گرم پیاز خرد شده را اضافه کنید سپس اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و پس از صاف کردن محلول به آن یک قاشق غذا خوری عسل بیافزایید و مجددا محلول را بر روی حرارت قرار دهید تا مانند شربت غلیظ شود و روزی دو تا شش قاشق چای خوری از این شربت را استفاده کنید.

پیشگیری از وخیم شدن سرماخوردگی

شستن دست ها به صورت دائم

بهترین محلول به منظور از بین بردن ویروس ها روی پوست و جلوگیری از وخیم شدن سرماخوردگی آب و صابون می باشد، به دلیل اینکه دست های خیس به راحتی ویروس و بیماری را منتقل می کنند لذا  پس از شستن دست ها حتما به خوبی دست ها را خشک نمایید.

سوپ مرغ

کاهش اشتها در زمان سرماخوردگی امری طبیعی می باشد اما بدن در زمان سرماخوردگی به انرژی زیادی نیاز دارد بنابراین باید ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنید که مصرف سوپ مرغ در این برهه زمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند همچنین سیر و پیاز درون سوپ با میکروب های بدن مبارزه می کند بنابراین خوردن سوپ به منظور پیشگیری از پیشرفت سرماخوردگی بسیار موثر است.

استفاده از راهکارهای خانگی به منظور جلوگیری از وخیم شدن سرماخوردگی

داشتن خواب کافی و منظم

برای کنترل سرما خوردگی داشتن خواب منظم حائز اهمیت است زیرا زمانی که خسته هستید بدن تان نمی توانید با ویروس ها و میکروب ها مبارزه کند بنابراین روزانه هشت تا ده ساعت استراحت کنید.

چگونه می توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد

پرهیز از سیگار کشیدن

به دلیل اینکه سیگار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود لذا به منظور پیشگیری از پیشرفت سرماخوردگی باید از کشیدن آن خودداری نمایید .

 دمنوش نعناع

 از دیگر راهکارهای خانگی به منظور درمان سرماخوردگی و کنترل آن استفاده از دمنوش نعناع می باشد بنابراین از مصرف دمنوش نعنا در برهه زمانی غافل نشوید.

جلوگیری از بدتر شدن سرماخوردگی

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، امیدواریم با راهکارهای خانگی جهت جلوگیری از وخیم شدن سرماخوردگی آشنا شده باشید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو