عوارض کلی قطع ناگهانی داروها

عوارض کلی قطع ناگهانی داروها


منبع: زیبامون

303

1398/9/13

17:26


اگر شما در حال استفاده از دارویی هستید که یک بیماری طولانی مدت و در جریان مانند فشار خون بالا،دیابت و یا کلسترول بالا را کنترل می کند، بهتر است این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

عوارض کلی قطع ناگهانی داروها

 

امکان دارد که فقط دست از خوردن داروهایم بکشم؟ این سوالی است که ممکن است خیلی از افراد حین بیماری یا پس از ان از خود یا دیگران پرسیده باشند و بسیاری از پزشکان نیز ادعا داشته اند که این سوال همواره یکی از اصلی ترین سوال مراجعانشان بوده است. متاسفانه جواب دادن به این سوال چندان اسان نیست.

 برای شروع، اگر شما در حال استفاده از دارویی هستید که یک بیماری طولانی مدت و در جریان مانند فشار خون بالا،دیابت و یا کلسترول بالا را کنترل میکند به هیچ وجه نباید به خواست خود و بدون مشورت قبلی با پزشک دست از استفاده از ان بکشید. زیرا چنین بیماری هایی نه تنها قابل به درمان نیستند بلکه بدون استفاده از دارو می توانند خطرات جدی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند در نتیجه بهتر است بعد از مشورت با پزشک خود اگه اصرار به قطع داروی خود دارید و مطمئن هستید این تصمیم عاقلانه است کم کم دوزهای مصرفی ان را کاهش دهید و بعد با تجویز پزشک دست از استفاده از ان بردارید.

باید در جریان باشید که قطع بی دلیل دارو در بعضی مواقع حتی مشکلات جدی تری از بیماری و مشکل اولیه برای فرد ایجاد میکند و این مسئله متاسفانه از چشم بسیاری از بیماران دور مانده و باعث میشود افراد بدون اگاهی دست به کاری بزنند که عواقب چندان جالبی برای انها ندارد. مواردی که گاهی باعث میشود فرد بخواهد از مصرف داروهای تجویز شده سر بزند میتواند حس عدم نیاز بیشتر به ان دارو، عوارض ازاردهنده جانبی و یا هزینه بالای داروی مصرفی باشد ولی گاهی متوقف ساختن استفاده از دارو عوارض بدتر ، مشکلات جدی تر و حتی هزینه بیشتری را برای بیمار به همراه میاورد.

همیشه و همواره باید قطع دارو با مشورت پزشکی که ان دارو را تجویز کرده صورت بگیرد. زیرا که شخصی که دارو را تجویز کرده بعد از انجام ازمایشات لازمه روی بیمار، بررسی سابقه های بیمار و حال فیزیکی و حتی روحی شخص به او داروی خاصی را تجویز کرده و شخص دیگری حتی اگر تخصص لازمه را هم داشته باشد ممکن است در این مورد نتواند پیشنهاد مناسبی بدهد و برای بیمار مشکلات بیشتری ایجاد کند. پس اگر در حال استفاده از داروی خاصی هستید و حس میکنید دیگر نیازی به مصرف ان ندارید یا استفاده از دارو برایتان مشکلات زمینه ای خاصی ایجاد کرده است صرفا با جست و جوی انلاین و یا سوال از پزشکانی که دسترسی اسان تری به انها دارید مصرف دارو را قطع نکنید. در اسرع وقت به پزشکی که داروی مورد نظر را برای شما تجویز کرده رجوع کنید و برای تعویض دارو یا کم کردن دوز مصرفی یا قطع کلی ان اقدام کنید. در این مقاله میخواهیم شما را با عوراض قطع خودسرانه مصرف تعدادی از داروها اشنا کنیم.  موارد پایین شما را با تعدادی از خطرات خودسر عمل کردن در این زمینه روبرو میکند.

عوارض قطع خودسرانه استفاده از فلوکستین و داروهای ضد افسردگی و اضطراب

فلوکستین یا پروزاک یک داروی افسردگی قوی است که برای درمان افسردگی شدید و اضطراب در افراد استفاده میشود. این دارو یکی از داروهایی است که به علت عوارض جانبی سختی که دارد بیشتر از تمام داروهای افسردگی به صورت خودسرانه کنار گذاشته میشود و باعث میشود روند درمان فرد از چرخه عادی خود خارج شود. استفاده طولانی مدت از این دارو برای فرد اعتیاد فیزیکی و یا وابستگی فیزیولوژیکی ایجاد میکند و  قطع مصرف ناگهانی ان درست شرایطی همچون ترک اعتیاد را برای فرد به وجود میاورد. برای اینکه بتوان از این دارو و داروهای قرار گرفته در این کلاس به طور سالم دست کشید باید در یک دوره یک تا چهار هفته ای به تجویز پزشک دوز مصرفی استفاده از انها را پایین اورد. اگر بدون اگاهی پزشک و سرخود به طور ناگهانی استفاده از این دارو را قطع کنید ممکن است علائمی همچون حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، اسهال ،افزایش اشتها،گر گرفتگی و خشک شدن دهان، لرزه و تشنج های خطرناک و اختلالات خواب را تجربه کنید و البته خطر برگشت بیماری هم یکی از مواردی است که باید حتما به عوارض بالا اضافه شود. فراموش نکنید که برگشت یک بیماری شیوه درمان ان را سخت تر میکند و بهتر است اگر درمان را شروع کرده اید تا انتهای ان پیش بروید.

قرص بنزودیازپین یکی دیگر از قرص هایی است که در کلاسی مشابه با فلوکستین قرار میگیرد و از پراستفاده ترین قرص های برای بیمارانی است که با اضطراب شدید و حساسیت روحی دست و پنجه نرم میکنند. اگر برای بیشتر از چند هفته و حتی یکی دو هفته است که در حال استفاده از این دارو هستید باید بدانید که قطع ناگهانی ان حتی بعد از این مدت کوتاه نیز قرار نیست بدون عوارض باشد. تجربه علائم ترک پایه ای که قبلا گفته شد مثل تب و لرز، تهوع و تشنج بعد از قطع مصرف حتما برای شما پیش خواهد امد و اگر از این دارو در دوزهای بالا استفاده میکرده اید در 24 تا 72 ساعت بعد از ترک مصرف ،احتمال تشنج های خطرناک به شدت بالاست. برای جلوگیری از مواجه شدن با این عوارض با مشورت پزشک دوز مصرفی را به تدریج کم کنید.

قرص ونلافاکسین یا افکسور یکی دیگر از مواردی است که بیمار باید برای ترک استفاده از ان احتیاط به خرج دهد. این قرص که به طور کلی برای افسردگی ، اختلال اضطراب و تنش های پس از یائسگی استفاده میشود لقب افسکور را به خاطر این به خود اختصاص داده است که به سرعت سیستم بدن شما را ترک میکند در نتیجه اگر به صورت خودسرانه استفاده از ان قطع شود فرد بیمار ممکن است علائم ناخوشایندی مانند بی حالی، بی قراری و گیجی را تجربه کند.برای متوقف کردن استفاده از ونلافاکسین توصیه میشود که ابتدا دوز مصرفی را از 75 به 37.5 در روز برسانید و این روش را تا چهار هفته دنبال کنید.

عوارض قطع خودسرانه قرص اسپرین و داروهای جلوگیری از انعقاد خون و فشار خون

این کلاس از داروها برای افرادی که احتمال سکته مغزی یا قلبی در انها بالاست، افراد سیگاری و افراد مسن تجویز میشود تا از بروز سکته قلبی جلوگیری کند و مانع لخته شدن خون در رگ ها بشود. لخته های خون معمولا در سرخرگ و سیاهرگ تشکیل میشود و میتواند منجر به سکته قلبی یا مغزی شود. داروهایی مثل اسپرین استفاده زیادی در بین همه اقشار جامعه دارند و همین باعث میشود خطر توقف ناگهانی استفاده از این دارو نیز بالاتر برود. مصرف طولانی مدت این دارو به هیچ وجه توصیه نمیشود و اگر پزشک برای شما ان را تجویز کرده است باید در مصرف ان به شدت دقت و توجه به خرج دهید و با برنامه ریزی مناسب از اسیب‌های احتمالی‌ای که این دارو روی بدن و سیستم ان میگذارد بکاهید. به طور کلی توقف مصرف ناگهانی هیچکدام از داروهای ضد انعقاد و لخته خون توصیه نمیشود. اینکار میتواند خطرات به شدت جدی‌ای را برای فرد به دنبال داشته باشد. مثلا قطع ناگهانی استفاده از قرص اسپرین میتواند خونریزی گوارشی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

داروهایی همانند پراپرانول یا همان بلاک کننده های بتا داروهایی هستند که برای فشار خون استفاده میشوند و به قلب کمک میکنند ضربان عادی و بی خطری داشته باشد. معمولا این داروها را به افرادی که علائم اضطراب دارند نیز تجویز میکنند. قطع کردن ارام این دارو میتواند واکنش ملایمی را به همراه داشته باشد اما قطع کردن ناگهانی و کامل ان میتواند منجر به سندرم پس زدگی شود. پس زدن بلاک کننده های بتا میتواند منجر به بالا رفتن به شدت و ناگهانی فشار خون و برای بیمارانی که مشکل قلبی دارند درد در ناحیه قفسه سینه، سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی را به دنبال داشته باشد. بخش ناراحت کننده این قضیه این است که این علائم میتواند حتی در بیمارانی که هیچ سابقه قبلی‌ای از بیماری‌های قلبی را ندارند نیز بروز کند و منجر به فوت ناگهانی فرد شود.

وارفارین یکی دیگر از داروهایی است که مانع لخته شدن خون در رگ‌ها میشود. این دارو به صورت تخصصی تر استفاده میشود و معمولا به افرادی تجویز میشود که به تازگی دریچه قلبشان را تعویض کرده اند، ضربان قلب نامنظم دارند و یا سکته مغزی داشته اند.

استفاده منظم از این دارو یکی از توصیه های اولیه پزشک مراقب است. فرد بعد از ازمایش های مورد نیاز با یک برنامه دقیق و منظم استفاده از این دارو را شروع میکند و باید تا زمان صلاح دید پزشک نیز به استفاده از ان ادامه دهد. اگر در این برنامه بدون مشورت پزشک اختلالی ایجاد شود میتواند عوارض به شدت خطرناک و کشنده ای را به دنبال داشته باشد. فرد بیمار میتواند خون‌ریزی های خطرناک و حتی سکته قلبی و مغزی را دوباره تجربه کند که در بدترین حالت نیز به مرگ شخص منجر میشود.

عوارض قطع خودسرانه داروهای ضد درد اعتیاد اور

داروهایی مانند کودئین ، مورفین و هیدروکودین از جمله داروهای مقابله با درد و ارام بخشی هستند که عوارض اعتیاد اوری را برای بیمار به همراه دارند. اگر شما از جمله افرادی هستید که مدت زمان طولانی ای در حال استفاده از این کلاس داروها بوده‌اید بهتر است برای توقف مصرف حتما با پزشک مسئول خود مشورت کنید. ترک ناگهانی این داروها درست مثل ترک اعتیاد عمل میکند و باعث میشود علائمی همچون درد فیزیکی شدید، تهوع و استفراغ ، بی قراری و بی‌خوابی و مشکلات معده را تجربه کنید. برای کنار گذاشتن این داروها شما نیاز به برنامه دقیق تغییر دوز که توسط یک پزشک کارامد برنامه ریزی شده است، دارید. اما از انجایی که استفاده از این داروها معمولا باعث وابستگی شدید فرد میشود اگر پزشک برای شما در برهه اول داروهایی در این کلاس تجویز کرد برای جایگزین کردن انها با مواردی که عوارض جانبی در صورت امکان حتما اقدام کنید.

عوارض قطع خودسرانه استفاده از قرص‌های خواب

قرص های خواب به طور کلی از کلاس داروهایی هستند که برای فرد استفاده کننده اعتیاد ایجاد میکنند. افرادی که دارای اختلالات خواب، بی خوابی و اینسامنیا و کم خوابی و کابوس دیدن هستند برای رهایی از بیماری به این قرص‌ها پناه میاورند و این درحالی است که در اکثر مواقع قرص ها میتوانند مشکلات جدی تری را برای فرد مصرف کننده ایجاد کنند. اعتیاد شدیدی که قرص‌های خواب در فرد ایجاد میکند میتواند جدایی دردناکی از انها را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد و اگر این قطع مصرف به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک نیز صورت بگیرد میتواند به مراتب سخت تر باشد.

عوارضی همچون عرق کردن و سرد شدن بدن، احساس ترس و عدم امنیت و نگرانی، خشونت اخلاقی و بی حوصلگی و عصبانیت، دیدن کابوس و حس خواب الودگی و یا بی خوابی در طول روز از جمله عوارضی هستند که فرد میتواند بعد از قطع کردن استفاده از قرص های خواب تجربه کند.

به طور کل بیماران باید بدانند که استفاده از داروها بدون تجویز یک پزشک مرتبط و قطع کردن دارو بدون مشورت با شخص اگاه در هر دو حالت باعث ایجاد مشکلات فراوانی میشود. چه مسکن های ساده و چه قرص های تخصصی در شرایط خاص میتوانند مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کنند. فرد میتواند به یک داروی خاص حساسیت نشان دهد و یا به خاطر تداخل یک دارو با داروی دیگر دچار مسمومیت دارویی شود. ممکن است یکی از داروها باعث شود داروی دیگری کارایی خود را از دست داده و عمل نکند و مصرف بی رویه مسکن ها میتواند بدن را نسبت به انها مقاوم کند و مشکلات اساسی به وجود بیاورد. به یاد داشته باشید چه در هنگام استفاده از داروها و چه هنگام ترک مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو