برای درمان عفونت ریه چه بخوریم؟

برای درمان عفونت ریه چه بخوریم؟


منبع: زیبامون

507

1398/9/13

20:01


برای آشنایی با علائم عفونت ریه، دلایل ایجاد این مشکل و درمان های خانگی عفونت ریه برای بزرگسالان و کودکان، در ادامه با زیبامون همراه باشید.

برای درمان عفونت ریه چه بخوریم؟

عفونت ریه یکی از مشکلاتی هست که معمولا در اثر وجود ویروس، باکتری و قارچ در بدن ایجاد می شود. یکی از شایع ترین انواع عفونت ریه، ذات الریه هست که بر روی کیسه های کوچک هوا در ریه اثر می گذارد و معمولا در اثر باکتری های مسری ایجاد می شود اما ممکن هست در اثر ویروس نیز ایجاد شود.

این مشکل واگیردار بوده و اگر در کنار فردی که دچار عفونت ریه هست قرار بگیرید ممکن بعد از عطسه یا سرفه کردن آن فرد، شما نیز با این مشکل مواجه شوید. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و اطلاعات کاملی در رابطه با دلایل ایجاد عفونت ریه، علائم عفونت ریه و روش های درمانی این مشکل در بزرگسالان و کودکان بیشتر آشنا شوید.

 

عفونت ریه چگونه ایجاد می شود؟

هنگامی که لوله های بزرگ برونشی که باعث انتقال هوا به داخل بدن و ریه ها می شوند، آلوده شوند، با مشکل برونشیت مواجه خواهید شد. برونشیت معمولا از طریق باکتری ها و ویروس ها ایجاد می شود.

علاوه بر این ویروس ها می توانند به ریه ها و مسیرهای هوایی که به ریه می رسند نیز حمله کنند که در این صورت برونشیولیت برای بدن ایجاد می شود. برونشیولیت ویروسی معمولا در نوزادان دیده می شود.

عفونت های ریه مانند ذات الریه معمولا خفیف هستند اما می توانند یکی از مشکلات جدی برای سلامت بدن باشند. این مشکل در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا با مشکل انسداد مزمن ریوی مواجه هستند، خطرناک تر خواهد بود.

در ادامه با برخی از شایع ترین علائم عفونت ریه و روش های درمانی این مشکل آشنا شوید.

 

ریه

 

علائم عفونت ریه چگونه است؟

علائم عفونت ریه از خفیف تا شدید متفاوت است و این علائم معمولا به سن شما، وضعیت سلامت کلی بدن و یا اینکه این مشکل در اثر باکتری، عفونت یا قارچ ایجاد شده است، بستگی دارد. علائم عفونت ریه ممکن است شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد اما معمولا ماندگاری بیشتری در بدن دارد.

رایج ترین علائم عفونت ریه عبارتند از:

 

سرفه ای که مخاط غلیظی ایجاد می کند

سرفه به شما کمک میکند تا از مخاطی که از التهاب راه های هوایی و ریه ها ایجاد می شود، خلاص شوید. این مخاط ممکن هست گاهی با خون نیز همراه باشد. سرفه ای که در اثر برونشیت، ذات الریه یا عفونت ریه ایجاد می شود معمولا با مخاط غلیظی همراه است و ممکن هست رنگ متفاوتی مانند سفید، سبز و یا زرد مایل به خاکستری نیز داشته باشد. این علائم ممکن هست تا چندین هفته بعد از بهبودی عفونت نیز وجود داشته باشند.

 

سرفه کردن

 

دردهای تیز در قفسه سینه

درد قفسه سینه که معمولا در اثر عفونت ریه ایجاد می شود، معمولا به صورت دردهای تیز توصیف می شود. در هنگام سرفه یا نفس کشیدن عمیق، درد قفسه سینه بدتر و بیشتر خواهد شد. گاهی اوقات نیز ممکن هست دردهای شدیدی را در قسمت میانی بدن و پشت نیز احساس کنید.

 

تب

وقتی بدن تلاش می کند تا با عفونت مقابله کند، دمای بدن افزایش پیدا کرده و با تب مواجه می شوید. دمای معمولی بدن باید چیزی در حدود 37 درجه سانتی گراد باشد. اما اگر مبتلا به عفونت باکتریایی ریه باشید، دمای بدن ممکن هست تا 40 درجه سانتی گراد نیز افزایش پیدا کند و این مقدار تب برای بدن خطرناک است.

افزایش دمای بدن به بیشتر از 39 درجه، علاوه بر تب کردن با علائم دیگری همچون عرق کردن زیاد، لرز، دردهای عضلانی، کمبود آب بدن، سر درد و ضعف نیز همراه باشد. اگر دمای بدن یا تب بیشتر از 38.9 درجه سانتی گراد بود و بیشتر از سه روز نیز ادامه داشت، لازم هست به پزشک مراجعه کنید.

 

درد بدن

در هنگام عفونت ریه ممکن هست با درد کمر و عضلات بدن نیز مواجه شوید. این درد ها عضلانی هستند و گاهی نیز ممکن هست باعث ایجاد التهاب در عضلات بدن شوند. 

 

آبریزش بینی

آبریزش بینی و سایر علائمی که شبیه به آنفولانزا هستند مانند عطسه، معمولا دلیلی بر وجود عفونت ریه یا برونشیت هستند.

 

آبریزش بینی

 

تنگی نفس

تنگی نفس به این معنی که احساس کنید نفس کشیدن برایتان دشوار هست یا نمی توانید نفس بکشید. اگر در تنفس مشکلات جدی دارید لازم هست فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

خستگی

معمولا وقتی بدن در حال مبارزه و از بین بردن عفونت هست، احساس خستگی و ضعف خواهید داشت. به همین دلیل هست که توصیه می شود در این دوران استراحت بیشتری داشته باشید.

 

خس خس سینه

ممکن هست هنگام بازدم صدای سوت زدن بلند و یا خس خس سینه را احساس کنید. این علامت نشانه ی تنگ بودن راه های هوایی و التهاب یا عفونت ریه است.

 

کبود بودن ظاهر لب ها و پوست

به دلیل کمبود اکسیژن در بدن ممکن هست حالت کبودی در لب ها، ناخن ها و پوستتان ایجاد کنید که این مورد هم یکی دیگر از علائم شایع عفونت ریه است.

 

وجود صداهای تند و بلند در ریه

شاید شما نتوانید به سادگی این مورد را تشخیص دهید. اما پزشک می تواند با استفاده از ابزار مخصوصی به نام استتوسکوپ این صدا ها را از انتهای ریه بشوند و تشخیص بهتری در رابطه با بروز این مشکل داشته باشد.

 

دلایل ایجاد عفونت ریه چیست؟

برونشیت، ذات الریه و برونشیولیت، سه نوع عفونت ریه هستند که معمولا در اثر ویروس یا باکتری ایجاد می شوند. 

 

شایع ترین میکروارگانیسم های ایجاد کننده برونشیت عبارتند از:

 

  • ویروس هایی مانند ویروس انفولانزا یا ویروس های تنفسی (RSV)
  • باکتری مایکوپلاسما پنومونیه (Mycoplasma pneumoniae)
  • باکتری کلامیدیا پنومونیه (Chlamydia pneumoniae)
  • باکتری بوردتلا پرتوسیس (Bordetella pertussis)

 

شایع ترین میکرو ارگانیسک های ایجاد کننده ذات الریه عبارتند از:

 

  • باکتری  استرپتوکوک پنومونی (Streptococcus pneumonia)
  • هموفیلوس آنفولانزا (Haemophilus influenzae)
  • باکتری مایکوپلاسما پنومونیه (Mycoplasma pneumoniae)

 

عفونت قارچی ریه معمولا به ندرت ایجاد می شود و در افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند و یا از نوع خاصی از سرطان و یا ایدز (HIV) رنج می برند، بیشتر دیده می شود.

 

روش تشخیص عفونت ریه چگونه است؟

عفونت ریه حتما باید توسط پزشک تشخیص داشته شود. پزشک معالج ابتدا یک سابقه پزشکی از شما می گیرد و سپس در رابطه با علائمی که دارید، سوال هایی را از شما می پرسد. علاوه بر این ممکن هست سوالاتی در رابطه با شغل، مسافرت اخیر و یا قرار گرفتن در معرض حیوانات نیز سوالاتی پرسیده شود.

پزشک دمای بدن را اندازه گیری می کند و با استفاده از ابزار مخصوص خود به نام  استتوسکوپ (stethoscope) به سینه شما گوش میدهد تا صداهایی که از ریه ایجاد می شود را به دقت شنیده و تشخیص درستی در رابطه با این موضوع داشته باشد.

 

عکس ریه

 

روش های دیگر تشخیص عفونت ریه عبارتند از:

 

  • تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس و CT اسکن از قفسه سینه
  • اندازه گیری میزان و سرعت نفس کشیدن با استفاده از ابزار مخصوص به نام اسپیرومتری (spirometry)
  • پالس اکسی متری یا اندازه گیری میزان اکسیژن در خون (pulse oximetry)
  • آزمایش یک نمونه از مخاط یا ترشحات بینی 
  • معاینه گلو
  • آزمایش خون (CBC)

 

عفونت ریه کودکان

 

عفونت ریه در کودکان

 

از انجایی که کودکان در برابر عوامل ایجاد کننده بیماری ضعیف تر هستند ممکن هست خیلی سریع تر به عفونت ریه دچار شوند. تمام علائمی که در بالا به آن اشاره شد، کم و بیش در کودکان نیز ایجاد می شود و در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی لازم هست به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل سریع تر درمان شده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

 

درمان های خانگی برای عفونت ریه

معمولا آنتی بیوتیک ها تاثیر خوبی در از بین بردن عفونت های ویروسی ندارند و باید صبر کنید تا سیستم دفاعی بدن به تنهایی این عفونت ها را از بین ببرد. در ضمن می توانید با استفاده از روش های خانگی نیز روند بهبودی عفونت ریه را سرعت بخشیده و این مشکل را سریع تر درمان کنید.

 

  • استامینوفن یا ایبوپرفن بخورید تا تب بدن کاهش پیدا کند.
  • آب زیادی بنوشید.
  • چای داغ را با عسل و زنجبیل بنوشید.
  • آب نمک غرغره کنید.
  • تا حد امکان استراحت کنید.
  • از دستگاه بخور برای ایجاد رطوبت در هوا استفاده نمایید.
  • تا زمان بهبودی کامل، داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

 

درمان خانگی عفونت ریه با عسل

 

عسل و آبلیمو

 

عسل به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای درمان سرفه شناخته شده است و گفته می شود که هم دارای خاصیت ضد باکتری هست و هم خاصیت ضد ویروسی دارد. تحقیقات در رابطه با تاثیر عسل برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی نیز این طور نشان داده است که عسل یک درمان خانگی و موثر برای عفونت ریه و برونشیت نیز خواهد بود.

برای استفاده از این روش خانگی باید یک تا دو قاشق عسل طبیعی را به همراه مقداری آب گرم بنوشید و این کار را در طول روز چندین بار تکرار کنید. برای اثربخشی بهتر می توانید مقداری آب لیمو تازه نیز به این ترکیب اضافه کنید.

 

دمنوش برای درمان عفونت ریه

 

دمنوش اویشن

 

آویشن یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید و موثر برای درمان سرماخوردگی، سرفه، عفونت ریه و ... هست که توصیه می شود با شروع فصل سرما، استفاده از دمنوش آویشن را در طول روز استفاده کنید تا هم از بروز این مشکلات جلوگیر کنید و هم درمان خانگی و موثری برای عفونتها و سرماخوردگی های رایج در فصول سرد سال داشته باشید.

برای درست کردن این دمنوش باید به اندازه یک مشت از برگ های خشک شده اویشن را درون قوری یا ظرف مناسبی بریزید، روی ان را با آب جوش پر کنید و اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه دم بکشید. سپس این دمنوش را روزی 2 تا 3 بار به همراه عسل میل کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو