داوود محمدخانی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بهتر است در زمان ابتلا به بیماری آنفلوانزا به دلیل کاهش ویتامین‌های بدن از نوشیدنی‌هایی مانند آب پرتقال، آب گریپ فروت، ترکیب آب پرتقال و آب لیمو شیرین که سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند، استفاده کنید.

او افزود: در صورت ابتلا به آنفلوانزا از مصرف شیر یا دوغ کم‌چرب غافل نشوید زیرا نوشیدن‌ این مایعات باعث کاهش خلط بدن می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآوری کرد: افراد در هنگام ابتلا به این بیماری، برای درمان اسهال به صورت مرتب  شربت آبلیمو و عسل میل کنند. همچنین در صورت بروز تب و لرز می‌توانند از مخلوط عرق بید با آبلیمو استفاده کنند.

محمدخانی در ادامه افزود: یکی دیگر از نوشیدنی‌های مناسب که باعث بهبود آنفلوانزا می‌شود، آب نارگیل است. با توجه به اینکه آب نارگیل فاقد نمک و شکر زیاد است باعث آبرسانی کافی به بدن بیمار خواهد شد.

او یادآوری کرد: مبتلایان به آنفلوانزا می‌توانند انواع سبزیجات به ویژه سبزیجات پخته شده  را در رژیم غذایی خود قرار دهند؛ البته این افراد از خوردن سبزی تره خودداری کنند.

این محقق طب سنتی بیان کرد: افراد در مدت بیماری قبل از مصرف سبزیجاتی مانند کلم سبز، اسفناج، برگ چغندر را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانند و سپس آنها را درون آب یخ بریزند و مصرف کنند. پخته شدن سبزیجات باعث از بین رفتن عوامل بیمار‌ی‌زا موجود در آنها می‌شود.

محمدخانی افزود: بیماران مبتلا به این عارضه بهتر است از میوهایی مانند انار شیرین، بیشتر استفاده کنند همچنین برای جلوگیری از ابتلای کودکان به آنفلوانزا، چند عدد بادام را  با  شیر مخلوط کرده و میل کنند.

این محقق طب سنتی تصریح کرد: افرادی که دچار سرماخوردگی یا آنفلوانزا شده‌اند بهتر است از سوپ و آش‌ استفاده کنند؛ همچنین بهترین جایگزین روغن برای مبتلایان به این بیماری؛ روغن زیتون و روغن کنجد است.

او با بیان اینکه در زمان بیماری آنفلوانزا، افراد می‌توانند به جای آب، چای داغ بنوشند، گفت: آزمایش ها نشان داده چای هم مانند نوشیدنی‌های دیگر به آبرسانی بدن کمک می‌کند.