بزرگ‌نمایی آنفلوآنز ممنوع

46

1398/9/14

13:01


-کارشناس بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان یزد گفت: درحال حاضر در خصوص وضعیت بیماری آنلفوآنزا در استان نگرانی وجود ندارد و ۹۵ درصد افرادی که آنفلوانزا می‌گیرند با استراحت در منزل و خوردن مایعات و رعایت مسائل بهداشت فردی، بهبود می‌یابند.

بزرگ‌نمایی  آنفلوآنز ممنوع

"مهدی یاوری" افزود: افرادی که در معرض خطر هستند حتما باید هر ساله در ابتدای شروع فصل سرما (شهریور و مهر) نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام نمایند، غالب مواردی که در کشور و استان منجر به فوت شده افرادی هستند که دارای بیماری زمینه ای بوده یا سن بالا داشته اند.
 
وی تصریح کرد: میزان مرگ در آنفلوانزای فصلی، کمتر از یک در هزار نفر است یعنی به ازای هر هزار نفری که مبتلا می شوند ممکن است یک نفر در اثر عوارض شدید بیماری فوت کند.
 
یاوری ادامه داد: سال‌های قبل نیز در سطح استان و کشور موارد ابتلا وجود داشته و تعدادی نیز که جزو بیماران پرخطر بوده اند مانند بیماران قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، خونی و سالمندان بالای ۶۵ سال  در اثر شدت بیماری فوت شده اند برای مثال در سال قبل در استان یزد ۵۳ نفر بیمار مثبت آنفلوانزا در سطح استان گزارش شد که ۴ مورد نیز که همگی بالای ۶۵ سال بودند و بیماری زمینه ای داشتند فوت شدند.
 
شستشوی مداوم دستها با آب و صابون
 
کارشناس بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان یزد افزود: مسئله اساسی در حال حاضر رعایت نکات ساده بهداشتی است از قبیل شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شلوغ ، استفاده از دستمال در حین سرفه و عطسه، ماندن بیماران در منزل تا رفع علائم بیماری، عدم دست دادن و روبوسی در فصل سرد سال و رعایت حداقل فاصله یک متر از افراد بیمار توصیه می شود.
 
خودداری از بزرگنمایی در زمینه بیماری آنفلوآنزا 
 
وی از مردم خواست از توجه به شایعات، بزرگنمایی ها و اخبار غیر موثق در زمینه این بیماری خودداری کنند و اطلاعات مربوط به بیماری آنفلوانزا را تنها از طریق رسانه های معتبر دیداری،شنیداری و خبرگزاری های رسمی کشور دنبال نمایند.
 
یاوری خاطر نشان کرد: در سال جاری با توجه به رصد دقیق وضعیت بیماری در سطح استان از همان اوایل آبان ماه که موارد بیماری شروع به افزایش داشت طی جلسات متعدد کارشناسی و هماهنگی در سطوح مختلف دانشگاه علوم پزشکی یزد تمهیدات لازم از قبیل برنامه ریزی و آمادگی تمام بیمارستان‌ها ، تهیه و تامین دارو، توزیع بسته های آموزشی و اطلاع رسانی وسیع در سطح شهرستانهای استان انجام گرفت. 
 
وی یادآور شد: بیماری آنفلوآنزا در طول تاریخ وجود داشته و هر سال در ابتدای فصل سرد انتظار بروز موارد جدید این بیماری وجود دارد و این بیماری  می تواند افرادی را که ایمن نیستند مبتلا کند و خاصیت ویروس این بیماری این است که می تواند هر چهار یا پنج سال یکبار به صورت اپیدمیک (همه گیر) در بیاید.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پیش از این اعلام کرده بود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون یکهزار و ۱۶۸ بیمار مشکوک به آنفلوانزا در استان  شناسایی که از این تعداد ۵۰۲ نفر بستری شدند.
 
محمدرضا دهقانی با اشاره به سرمای زودهنگام و بحران این بیماری تصریح کرد: موج آنفولانزا تا ۱۰-۱۵ روز دیگر کاهش می یابد. 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو