نسخه پیشگیری از سرطان روده بزرگ

69

1398/9/14

14:09


نسخه پیشگیری از سرطان روده بزرگ

سلامت نیوز:رعایت نكات زیر می‌تواند باعث كاهش بروز سرطان روده بزرگ شود:

تعدیل وزن: افراد چاق بیشتر مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. ورزش مرتب و تحرك فیزیكی موجب كاهش ابتلا به سرطان روده می‌شود. پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات.

تغذیه مناسب: مواد غذایی حاوی كلسیم و ویتامین D3 و مصرف كافی سبزیجات و میوه‌جات استفاده و مصرف چربی، گوشت قرمز و مواد گوشتی فرآوری شده محدود شود. هدف اصلی از غربالگری سرطان روده بزرگ تشخیص بیماری در مراحل اولیه و پیش از بروز علائم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،روش‌های متعددی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد:

كولونوسكوپی: دقیق‌ترین و بهترین آزمون در تشخیص سرطان و پولیپ‌های روده بزرگ است. مهم‌‌ترین خصوصیت این روش دارا بودن همزمان جنبه‌های تشخیصی و درمانی و امكان بررسی تمام روده است.

این روش تحت دارو‌های خواب‌آور انجام می‌شود و فرد دردی را احساس نخواهد كرد.

سیگموییدوسكوپ: مانند كلونوسكوپ است، اما كوتاه‌تر است و تنها توانایی دیدن قسمت‌های انتهای روده بزرگ و كولون سیگمویید را دارد.تستی برای تشخیص خون مخفی در مدفوع: حساسیت این روش در تشخیص پولیپ كمتر از سرطان روده است و به همین دلیل باید هر سال تكرار شود.

مطمئن‌ترین روش غربالگری در افراد بالای 50سال، كولونوسكوپی هر ده سال یك‌بار است كه بیشترین تأثیر را در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. در صورت عدم پذیرش كولونوسكوپی توسط بیمار از روش‌های جایگزین می‌توان كمك گرفت و در بین این روش‌های جایگزین توصیه ما به انجام آزمون مدفوع FIT به صورت سالانه است.

برخی از سرطان‌های روده بزرگ جنبه ارثی و خانوادگی دارند و لذا انجام مشاوره و ترسیم شجره نامه و در صورت لزوم انجام آزمون‌های ژنتیكی می‌تواند راهنمای سایر افراد خانواده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ باشد.

سرطان روده بزرگ، بدخیمی شایع و خاموش ولی قابل پیشگیری است كه تشخیص زودرس، در درمان و بهبود كامل آن تأثیر به‌سزایی دارد. همچنین در افراد با ریسك بالاتر سرطان، سابقه فردی ابتلا به بیماری التهابی روده، كولیت اولسروز یا كرون)، سابقه سندرم‌های پولیپوزیس كولون و سندرم لینچ (یك سندرم ارثی است كه خود بیمار و خویشاوندان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد) كولونوسكوپی باید در سنین پایین‌تر و با فواصل كمتر انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو