هفته اول بارداری

هفته اول بارداری


منبع: نی نی بان

942

1398/9/14

15:01


هفته اول بارداری

نی‌نی‌بان: شما وارد مرحله جدید و هیجان انگیزی از زندگی تان شده اید. حالا تمام وجودتان با قبل فرق می کند. دیگر آن آدم یک ماه پیش و یا یک هفته پیش نیستید. حالا همه چیز فرق کرده است باید وارد یک دوره شیرین 9 ماهه شوید و همه روزها و هفته هایش را به سلامت طی کنید. دوره شیرینی که با همه سختی ها و استرسهایی که دارد می تواند بهترین خاطرات شما را رقم بزند. این دوره چهل تا چهل  و یک هفته زمان می برد. دوره ایی که هیچ تصوری از آن نداشته اید . انتظار دارید در این 9 ماه یا چهل و یک هفته چه چیزی ببینید؟ شاید تنهایی از پس این کار برنیایید. به همین دلیل نی نی بان باز هم مثل همیشه شما را همراهی می کند . در این سری مطالب هفته به هفته جلو می رویم. در این  مطالب با هم بررسی می کنیم که از هفته اول جنین شما در چه وضعیتی قرار دارد. حال خودتان چطور است. چه کارهایی باید انجام بدهید و چه کارهایی را بهتر است فعلا فراموش کنید. چه چیزهایی بخورید و سراغ چه چیزهایی نروید. شما باید برای چهل تا چهل و یک هفته میزبانی کنید تا به سلامت مهمانتان را به دنیا بیاورید و زندگی جدیدتان را با هم شروع کنید.

هفته اول بارداری


حدس زمان تخمک‌گذاری
2 هفته زمان می‌برد تا تخمک‌گذاری در رحم از آخرین دوره قاعدگی انجام شود. این دوره مهم‌ترین زمان زندگی شماست. در هفته اول شما دوره باروری را طی می‌کنید. در این مرحله قرار است که تخمک از تخمدان آزاد شده و از طریق لوله‌هایی به نام فالوپ به سمت رحم حرکت کند. تخمک در درون لوله فالوپ توسط اسپرم بارور می‌شود. بنابراین بعد از دوره قاعدگی و در زمان تخمک‌گذاری وقت دارید تا برای باردار شدن دست به کار شوید. اسپرم می‌تواند به مدت 4 یا 5 روز زنده بماند، در حالی که تخمک بیش از 24 ساعت توانایی زنده ماندن ندارد. بنابراین چند روز پیش از زمان تخمک‌گذاری وقت مناسبی برای عملی کردن تصمیم است.  شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زمان تخمک‌گذاری را چگونه حدس بزنیم؟ کافی است زمان دوره قاعدگی بعدی خود را از عدد 12 یا 16 کم کنید. عدد به‌دست آمده زمان تخمک‌گذاری را مشخص می‌کند.
قد: 0 سانتی متر
وزن:0 گرم

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری


نشانه مهم ترشحات
تغییر ترشحات دهانه رحم یکی از نشانه‌های مهم زمان تخمک‌گذاری است. هرچه از روزهای قاعدگی فاصله بگیرید اندازه این ترشحات بیشتر می‌شود. این ترشحات نشان‌دهنده سطح هورمون استروژن در بدن است که افزایش آن، احتمال حاملگی را افزایش می‌دهد. ترشحات شفاف، لیز و چسبنده افزایش احتمال بارداری را در پی دارد. این ترشحات در حالت طبیعی به‌عنوان یک سد محافظ عمل می‌کنند اما در زمان اوج توانایی باردار شدن این ترشحات به اسپرم اجازه می‌دهند تا از مجرای رحم عبور کنند و به سمت رحم بروند. سپس به طرف لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) حرکت می‌کنند تا با تخمک برخورد کند. 
* افزایش دمای بدن 
یکی از نشانه‌های مهم زمان تخمک گذاری افزایش دمای بدن است. در مقاطع زمانی مختلف بعد از قاعدگی می‌توانید با استفاده از دماسنج‌ دمای بدن خود را هر روز صبح بعد از خواب اندازه بگیرید. زمان تخمک‌گذاری دمای بدن حدود نیم درجه بیشتر می‌شود. آزاد شدن تخمک باعث افزایش هورمون پروژسترون در بدن می‌شود. پس از تخمک‌گذاری، یک تا دو روز طول می‌کشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدی برسد که دمای بدن را افزایش بدهد. از آنجا که تخمک فقط حداکثر ۲۴ ساعت می‌تواند زنده بماند، زمانی که دمای بدن بالا می‌رود، دیگر برای باردار شدن بسیار دیر شده است. پزشکان پیشنهاد می‌دهند دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقاً زیر نظر بگیرید و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص بدهید و زمان احتمالی تخمک‌گذاری را مشخص کنید. در این صورت می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود رابطه زناشویی داشته باشید. 
* درد در ناحیه شکمی 
۲۰ درصد از خانم‌ها می‌توانند زمان تخمک‌گذاری و فعالیت مربوط به آن را احساس کنند. از نشانه‌های تخمک گذاری می‌توان به درد ملایم و تیر کشیدن‌های شدید و ناگهانی زیر شکم اشاره کرد. این حالت که «میتل اشمرز» نامیده می‌شود، ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

هفته اول بارداری


نکات بسیار مفید

  • به پزشک مراجعه کنید: قبل از هر کاری نزد پزشک بروید تا از آمادگی بدنتان برای پذیرش این نقش بزرگ مطمئن باشید. تست‌های مختلف از جمله پاپ اسمیر، معاینه پستان، معاینه لگنی، معاینه شکم، تست‌های غربالگری و آزمایش خون (برای بررسی آنتی بادی‌های خاص مانند CMV یا توکسوپلاسموز) را انجام دهید. اگر متوجه بیماری خاصی از قبیل پولیپ، کیست، کم‌کاری و زیادکاری تیروئید و فیبروئید شدید، بهترین زمان برای درمان قبل از بارداری است. حتماً حواستان به داروهایی که مصرف می‌کنید باشد. داروها روی جنین تأثیر می‌گذارد.
  • سیگار را کنار بگذارید: سیگار کشیدن ارزش آسیب رساندن به فرزندتان، نقض‌های مادرزادی، مشکلات کم‌وزنی کودک و ... را ندارد.
  • استرس را فراموش کنید: نگرانی و استرس مانع بزرگی برای مادرشدن است.  با کنار گذاشتن آن می‌توانید باردار شدن خود را تضمین کنید.
  • وزنتان را کنترل کنید: اگر اضافه وزن دارید یا بخیلی لاغر هستید، حتماً به فکر تنظیم وزن خود باشید.  اضافه وزن زیاد و لاغری شدید می‌تواند دوران بارداری سختی را برای شما رقم بزند.
  • از گرمای زیاد دوری کنید: گرمای زیاد روی کیفیت عملکرد اسپرم ها تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش میزان آنها در بیضه‌ها می‌شود.
  • خواب کافی داشته باشید: 8 ساعت در روز بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید حتماً با پزشک صحبت کنید.
  • داروها را کنار بگذارید: فکر نکنید فقط داروهای شیمیایی برای بارداری مضر است داروهای گیاهی هم می‌تواند مشکلات جدی برای شما در دوران بارداری ایجاد کند.  از خوردن داروهای گیاهی بدون مشورت با پزشک متخصص خودداری کنید.  
  • آمادگی بدنی داشته باشید: بارداری فشار بیشتری به بدن شما وارد می‌کند. اگر از قبل از بارداری استقامت لازم بدنی را داشته‌اید، شروع خوبی برایتان خواهد بود. در هفته اول بارداری، یک برنامه ورزشی متعادل، به اندازه یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. ورزش‌های هوازی یا ایروبیک، ورزش‌های انعطاف پذیری و استقامت عضلانی برایتان مناسب خواهد بود.
  • روی شکم تمرکز کنید:  یادتان باشد تمرکز حرکات ورزشی روی شکم و کمر برای بارداری  بسیار مفید است. اگر چه بهتر است قبل از اقدام به هر کاری با پزشکتان مشورت کنید.
*علامت های مهم
فقدان قاعدگی اولین علامت بارداری است. البته برخی نشانه‌های دیگر هم در هفته اول بارداری  از بارداری شما خبر می دهند.
حساسیت سینه: از همان هفته اول سینه‌ها متورم شده و  به لمس حساس می‌شود. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی می‌افتد که باعث می‌شود در سینه‌ها احساس سنگینی کنید. 
تکرر ادرار: خودتان را آماده کنید  از حالا تعداد دفعات دستشویی‌ رفتن زیاد خواهد بود. دلیل آن هم واضح است، رحم در حال رشد است و فشار بیشتری هم به مثانه وارد می‌کند. افزایش حجم خون در دوران بارداری باعث فعالیت بیشتر کلیه‌ها می شود. 
خستگی: احساس خستگی از جمله علائمی‌ است که بیشتر از همیشه تجربه می کنید. اوایل بارداری سطح پروژسترون افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث احساس خواب آلودگی می شود.
واکنش به خوراکی‌ها: از اینکه نسبت به بعضی خوراکی‌ها اینقدر تمایل دارید یا از برخی دیگر از آنها به شدت بیزارید، ‌تعجب می‌کنید؟ نگران نباشید این تغییر حال به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن‌تان ایجاد شده است. 
نوسانات خلقی: افزایش هورمون و به ویژه هورمون پروژسترون باعث احساس زودرنجی و حساسیت عاطفی می‌شود. 


هفته اول بارداری


ده قانون دوران بارداری
غذایی که شما در طول 9 ماه بارداری می‌خورید، نه تنها روی سلامت کودکتان که بر سلامت آینده شما نیز تاثیر می‌گذارد. در اینجا 10 قانون اولیه را به شما معرفی می‌کنیم: 
-صبحانه، ناهار، شام و میان وعده‌ خود را کامل بخورید. 
-برای اینکه از کامل بودن آن اطمینان حاصل کنید، از چیزهایی که به مدت یک هفته می‌خورید، لیستی تهیه کنید و آن را با آنچه که در این دوره به شما پیشنهاد می‌شود، مقایسه کنید. 
-مکمل‌ها را به رژیم غذایی خود وارد کنید. 
- مولتی ویتامین‌های بارداری را که شامل فولیک اسید و دیگر مواد معدنی ضروری و ویتامین‌های مورد نیاز بارداری است، فراموش نکنید. فولات به طور طبیعی در عدس، لوبیا خشک و نخود فرنگی یافت می‌شود. فولیک اسید را نیز می‌توانید از نان سبوس دار غنی شده به دست آورید. 
-با پزشک خود درباره مصرف ویتامین‌های بارداری (اگر از قبل مصرف نمی‌کردید) مشورت کنید. 
 -به اندازه 2 نفر غذا نخورید. 
 -از خوردن ماهی غافل نشوید. 
- به میزان کافی آهن بخورید. 
-مصرف کافئین روزانه را کم یا به صفر برسانید. 
 دور خوراکی‌هایی که ارزش غذایی ندارد، خط بکشید. 
 -مصرف کلسیم را افزایش دهید. 
- روی مصرف فیبر تمرکز کنید. 

هفته اول بارداری


تستهای مهم
وقتی جواب اولین آزمایش مثبت می شود یعنی حالا حالا ها باید آزمایش بدهید تا همه چیز مثبت ودرست پیش برود. یک زن باردار از شروع بارداری تا زمانی که می خواهد فرزندش را به دنیا بیاورد باید تحت نظر پزشک متخصص باشد. پزشک برای تشخیص درست و البته تصمیمهای درست تر به یکسری آزمایش و چکاپ نیاز دارد. بیشتر پزشکان از هفته ششم که قلب جنین مشخص می شود آزمایشها را شروع می کنند. پس اگر روی اولین برگه آزمایش شما نوشته شده حامله هستید با ما همراه باشید و با همه آزمایشهایی که باید در این 9 ماه بارداری انجام بدهید، آشنا شوید. برای مشاهده مطلب آزمایشهای دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


مد یا ترس؟
اگر از ترس درد زایمان طبیعی که بعضی‌ها آن را غیر قابل تحمل توصیف می‌کنند بگذریم، متاسفانه بعضی از خانمها سزارین را یک مد می‌دانند و فکر می‌کنند هر کس به روزتر و با کلاس‌تر است پس حتما با روش سزارین فرزندش را به دنیا بیاورد. البته بعضی‌ها هم فکر می‌کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است، چون سر بچه فشار کمتری تحمل می‌کند و... برای همین و طبق آماردر سال‌های اخیر گرایش به سزارین در کشور بالا رفته و چند برابر استاندارد جهانی است. حال ایران یکی از کشورهایی است که در رده‌های اول عمل جراحی سزارین برای زایمان قرار دارد. یعنی درحال حاضر تولد 60 درصد از نوزادان ایرانی به شیوه سزارین است؛ این درحالی است که براساس آمار 15 تا 20 درصد نوزادان در کشورهای دیگر به روش سزارین به دنیا می‌آیند اما واقعا کدام یک از این دو روش علمی‌تر وایمن‌تر است ودر کدام روش هم نوزاد و هم مادر شرایط بهتری دارد. نی نی بان در یک مطلب مفصل و با استفاده از منابع علمی واظهارنظر پزشکان متخصص زنان و زایمان این دو روش را با هم مقایسه کرده است. اگر دلتان می‌خواهد بدانید کدام روش زایمان بهتر است در هفته‌های بارداری با ما همراه باشید. برای مشاهده مطلب سزارین یا زایمان طبیعی می توانید اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


سیگار و موادر مخدر؟!
از این هفته باید یکسری موارد را رعایت کنید. شما از حالا مسئول جان و سلامت یک نفر دیگر هستید که وجودش به شما وابسته است. پس سیگار، قلیان و خدای ناکرده مصرف مواد مخدر را باید حتما کار بگذارید. سیگار و مواد مخدر باعث آسیب به جنین و نقص‌های مادرزادی و به وجود آمدن مشکلات کم‌ وزنی کودک و... می‌شود. مصرف هر نوع مادۀ مخدر در دوران بارداری باعث می‌شود جنین در معرض این مواد قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش میزان کم‌وزنی و آسیب به سیستم عصبی مرکزی نوزاد شود. همچنین می‌تواند باعث تأخیر یا رشد ناقص سیستم عصبی رفتاری، بروز علائم ترک مواد، ناهنجاری‌های فیزیکی مانند شکاف کام، مشکلات قلبی، نقص‌های چشمی و نقص‌هایی در صورت و سایر سیستم‌های داخلی ‌شود. برای مشاهده مطلب کامل موارد ممنوع در بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


تهوع صبحگاهی
کارشناسان طب سنتی معتقدند تهوع صبحگاهی به دلیل تغییرات بیوشیمیایی و هورمونی است که در بدن رخ می دهد. این تغییرات  باعث می شود طعم و بوی غذاها برای یک زن باردار به کلی تغییر کند. به گفته متخصصان طب سنتی تهوع و استفراغ بیشترین مشکل زنان باردار در اوایل بارداری تا ماه چهارم و گاهی تا آخر حاملگی است. در طب سنتی مصرف بعضی از خوراکی ها به توصیه می شود از جمله سیب، انار و مویز. درباره سیب گفته می شود که محافظ جنین است و حالت تهوع دوران بارداری را کاهش می دهد . خوردن به پخته هم می تواند به کاهش این عارضه کمک کند. برای مشاهده مطلب طب سنتی و دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


نگران نباشید
بعداز اینکه جواب آزمایش بارداری مثبت می شود همه چیز به چشم یک زن حامله مهم و با ارزش است. یک زن باردار حواسش به همه جا هست؛ از لیوان آبی که دستش می گیرد تا غذایی که می خورد و لباسی که می پوشد و مدلی که می خوابد. همه چیز می تواند توجه یک زن باردار را جلب کند و تا چند وقت ذهنش درگیر آن موضوع باشد. در بین تمام این افکار و نگرانی ها یکی ازمهمترین دغدغه های ذهنی یک زن باردار داشتن رابطه جنسی در طول 9 ماه بارداری است. اینکه این رابطه آسیبی به جنین وارد نمی کند و هزار و یک سوال دیگر. اگر این سوالها ذهن شما را درگیر کرده است این مطلب نی نی بان  می تواند پاسخ مناسبی به شما بدهد. برای مشاهده مطلب رابطه زناشویی در بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


انتخاب اتاق مناسب
وقتی از اتاق صحبت می‌کنیم یعنی یک فضای محصور با چهار دیوار و یک در و یک پنجره اما خیلی از پدر ومادرها فضای کافی برای درست کردن اتاق جداگانه ندارند. بیشتر زوجهای جوان که منتظر اولین فرزندشان هستند در خانه‌هایی یک خوابه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند اتاق جداگانه‌ای برای فرزندشان در نظر بگیرند. در چنین وضعیتی دو راه پیش رو دارید. اول اینکه در اتاق خودتان یک فضای کوچک به فرزندتان اختصاص بدهید. راه دوم هم این است که گوشه‌ای از هال یا پذیرایی را برای فرزندتان در نظر بگیرید. اگر می خواهید با مهمترین نکات چیدمان اتاق نوزاد آشنا شوید اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


9 ماه انتظار
اگر دلتان می خواهد یک پزشک متخصص همیشه همراهتان باشد بهتر است کتاب « 9ماه انتظار» را تهیه کنید. این کتاب می تواند  مثل یک متخصص بارداری شما را در همه رویدادهای بارداری راهنمایی کند. همه نکات تازه و اطلاعت جدید به همراه توصیه های کاربردی از همان نوعی که از زبان پزشک یا مامای خود می شنوید در این کتاب موجود است. کتاب 9 ماه انتظار مرحله به مرحله با بارداری جلو می رود و توصیه های مربوط به آن هفته یا مرحله ای را که در آن قرار دارید، توضیح می دهد. فصلهای این کتاب بر طبق ماههای بارداری تقسیم بندی شده و همه آزمایشها و بررسی های لازم پزشکی درهر ماه یاد آوری شده تا بدانید پزشکتان در آن ماه چه کارهایی را باید به شما توصیه کند. این کتاب درباره زایمان طبیعی و سزارین هم نکات مفیدی دارد. 9 ماه انتظار را هایدی مورکف و شارون میزل تالیف کرده اند. مژگان احمدی و پروین آبرون مترجمان این کتاب هستند که انتشارات بهزاد وارد بازار کتاب کرده است. برای مشاهده مطلب کامل معرفی کتاب برای مادران اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


مهم است رعایت کنید
احساس عجیبی است. یک شادی و نگرانی توامان. مسلما مردان از اینکه پدر می شوند خوشحال می شوند اما  نگرانی هم کنار این خوشحالی حضور دارد. این نگرانی و و اضطراب قطعا دلایل زیادی دارد که  می تواند به دلیل احساس عدم کفایت در انجام نقش پدری، مشکلات اقتصادی و ...باشد. درست است در بارداری زنان بار اصلی را به دوش می کشند و نقش اول ماجرا هستند اما مردان هم در کنار 9 ماه حاملگی همسرشان شرایطی را تجربه می کنند که هیچ وقت قبل از آن احساس نکرده بودند. مردان هم باید این دوران را پشت سر بگذارند و قدم به قدم با همسرشان جلو بروند. اگر باردار شده اید و قصد بارداری دارید باید حواستان به همسرتان باشد. نی نی بان در این مطلب شما را با نکاتی آشنا می کند که اگر آنها را رعایت کنید دوران بارداری شیرین و بدون اضطرابی کنار همسرتان می گذارنید. برای مشاهده مطلب نیاز به محبت در مردان اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


لطفا خوشحال شوید
پدر شدن یعنی روبرو شدن با یک دنیای پر از مسئولیت اما این موضوع دلیل نمی‌شود که وقتی خبر بارداری همسرتان را می‌شنوید گره در ابروهایتان بیندازید. روانشناسان معتقدند واکنش اولیه شما بعد از شنیدن این خبر مهم برای همسرتان خیلی مهم است. پس یکی از وظایف مهم همسران این است که با تمام وجود از شنیدن این خبر خوشحال شوند واین خوشحالی را نشان بدهند. پس قدم اول این است که از شنیدن خبر بارداری همسرتان ابراز خوشحالی کنید و این خوشحالی را با خریدن یک هدیه کوچک و یک شاخه گل، به همسرتان نشان دهید. برای مشاهده مطلب وظایف همسران در دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.


هفته اول بارداری


هفته اول بارداری

  در صورت پخش نشدن ویدئو روی تصویر زیر کلیک کنید.

هفته اول بارداری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو