خارش واژن در بارداری، علت

منبع: نی نی بان

134

1398/9/14

15:40


بانوان باردار معمولا در دوره‌ای از بارداری به خارش واژن دچار می‌‌شوند. این اتفاقی طبیعی و مرسوم است. عوامل بسیار زیادی باعث خارش واژن در بارداری می‌شود. برخی ممکن است به علت تغییرات بدن در این دوران باشد. سایر عوامل ممکن است اصلا ربطی به بارداری نداشته باشد. این مقاله را بخوانید تا با عوامل احتمالی خارش واژن در دوران بارداری آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد درمان و پیشگیری از آن بدست آورید.

دلایل خارش واژن در بارداری
خارش واژن در بارداری عارضه ای است که در این دوران شیوع بسیار زیادی داشته و به علل گوناگون در بدن بانوان باردار بروز می کند. دلایل ذکر شده در ادامه ممکن است در دوران بارداری باعث خارش واژن شود:
عفونت باکتریایی
مهمترین علت خارش واژن در بارداری عفونت باکتریایی است. اگر توازن بین باکتری‌های خوب و بد داخل واژن تغییر کند، عفونت باکتریایی به وجود می‌آید. این عارضه برای هر بانویی که فعالیت جنسی دارد، فارغ از باردار بودن یا نبودن، رخ خواهد داد. علائم آن شامل موارد زیر است:
- ترشح کدر و خاکستری رنگ
- خارش
- احساس سوزش
- قرمزی
- احساس بوی بد مخصوصا بعد از رابطه جنسی
عفونت قارچی
علاوه بر عفونت باکتریایی،‌ واژن شما به طور طبیعی حاوی مقداری قارچ به عنوان فلور نرمال است. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، می‌تواند در میزان Ph واژن تاثیر بگذارد و باعث تکثیر قارچ های مضر ‌شود. به همین دلیل، عفونت قارچی در دوران بارداری رایج است.
علائم آن شامل موارد زیر است:
- خارش
- احساس سوزش
- ترشح زیاد از واژن که به شکل پنیر است.
افزایش ترشحات واژن
ممکن است ترشحات واژن و مخاط گردن رحم در دوران بارداری افزایش پیدا کند. تغییرات هورمونی همان‌طور که باعث نرم شدن رحم و دیواره‌های واژن می‌شود، این ترشحات را نیز افزایش می‌دهد. گرچه این ترشحات برای محافظت از واژن در برابر عفونت‌ها ایجاد می‌شود؛ ولی عامل اصلی خارش پوست مهبل، قرمز شدن و خارش آن است.
خشکی واژن
تغییرات هورمونی در برخی بانوان ممکن است باعث خشکی واژن در دوران بارداری شود. تجربه نشان داده است بانوانی که نوزاد را با شیر خودشان تغذیه می‌کنند (در دوران بارداری شیر می دهند)، به احتمال بیشتری خشکی واژن را تجربه می‌‌کنند. همچنین این افراد ممکن است هنگام ارتباط جنسی دچار قرمزی، خارش و درد شوند. میزان کم پروژسترون در برخی از بانوان در طول بارداری، باعث خشکی واژن می‌شود. از آنجا که این هورمون برای بقای بارداری ضروری است، اگر این مشکل را دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
حساسیت به محصولات بهداشتی
در دوران بارداری، رحم مملو از خون است و در پوست این نواحی کشیدگی و حساسیت احساس می‌شود.ممکن است محصولاتی که قبل از بارداری از آنها استفاه می‌کردید،‌ باعث خارش و قرمزی پوست شما شود. محصولاتی که ممکن است باعث این حساسیت شوند، شامل موارد زیر است:
- مواد شوینده
- مواد کف‌زای معطر مخصوص وان حمام
- شامپو بدن
- صابون
عفونت مجاری ادرار (UTI)
رحم در بالای مثانه قرار دارد. با بزرگ شدن رحم در دوران بارداری، فشار بیشتری به مثانه وارد می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث بسته شدن مجرای ادرار و بروز عفونت شود. به همین دلیل، بانوان باردار بیشتر در معرض عفونت مجاری ادرار (UTI) هستند.
همچنین باکتری می‌تواند باعث بروز عفونت ادرار شود مانند استرپتوکوک‌های گروه B (GBS). از بین چهار بانوی باردار، آزمایش GBS‌ یک نفر مثبت می‌شود. این عارضه در بزرگسالان معمولا با نشانه‌ای همراه نیست. از آنجایی که GBS برای نوزاد خطرناک است، پزشک در دوران بارداری این تست را از مادر باردار می‌گیرد.
علائم عفونت ادراری شامل موارد زیر است:
- نیاز شدید و مکرر به دفع ادرار
- درد شکمی
- خارش و سوزش واژن
- وجود خون در ادرار
- رابطه جنسی دردناک

کلستاز درون کبدی در دوران بارداری
این مشکل کبدی ممکن است در اواخر دوران بارداری رخ دهد. علت این عارضه کاملا مشخص است. متخصصان نقش ژنتیک و هورمون‌های بارداری را در به وجود آمدن این عارضه دخیل می‌دانند. کلستاز درون کبدی، باعث بروز خارش شدید در کف دست و پا می‌شود و کم کم خارش به تمام نقاط بدن از جمله واژن سرایت می‌کند. تحریک و قرمزی در این عارضه بروز نمی‌کند.
بیماری‌های مقاربتی (STIs)
خارش در بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال تناسلی، HPV و عفونت مهبل، از علائم اولیه است.ممکن است هنگامی که بیماری مقاربتی دارید باردار شوید یا بعد از بارداری به این بیماری‌ها دچار شوید. از آنجا که بیماری‌های مقاربتی (STL) معمولا علائم ندارند، اگر فکر می‌کنید به یکی از این بیماری‌ها دچار هستید، به پزشک خود اطلاع بدهید.
بیماری‌های مقاربتی ممکن است علائم زیر را داشته باشد:
- خارش
- احساس سوزش
- زگیل
- ترشح واژن
- علائم آنفولانزا

آیا خارش واژن در بارداری خطرناک است؟
در بیشتر موارد خارش واژن در بارداری مساله خطرناکی نیست با پیگیری و نیز انجام اقدامات درمانی مناسب برطرف خواهد شد. اما اگر به عللی همانند عفونت مجاری ادراری دچار این عارضه شده و آن را درمان نکنید، مخاطراتی همچون پارگی زودرس کیسه آب، زایمان زودهنگام و ... شما و جنینتان را تحدید می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو