وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه ای اضافه کرد،اسلام آباد همه طرف های درگیر را به مشارکت سازنده که یک مسئولیت مشترک محسوب می شود، تشویق می کند.

در این بیانیه تاکید شده است،مشکل افغانستان هرگز راه حل نظامی ندارد بلکه یک روند فراگیر شامل همه اقشار جامعه افغانستان تنها راه حل موثر این مسئله است.

در همین حال تارنمای «اکسپرس تریبیون» پاکستان نوشت: به نظر می رسد زمینه احیای مجدد مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان افغانستان در دوحه با نقش آفرینی اسلام آباد فراهم شده است.

این منبع خبری انگلیسی زبان بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود:گفت وگوهای صلح افغانستان با کمک پاکستان قرار است هفته جاری در دوحه پایتخت قطر ازسرگرفته شود.

در این گزارش آمده است:پاکستان نقش اساسی در ترغیب طرف های مذاکرات جهت احیای مجدد این روند را ایفا کرده است.

پیش‌تر نخست وزیر پاکستان با استقبال از آزادی دو گروگان آمریکایی و استرالیایی در افغانستان گفته بود اسلام آباد نقش تسهیل کننده در این زمینه ایفا کرده است.

عمران خان با تاکید بر تعهد اسلام آباد برای تسهیل در روند صلح افغانستان، ابراز امیدواری کرد که پیشرفت انجام شده باعث تقویت اعتماد میان تمامی طرف ها برای احیای مجدد روند صلح شود.

یازدهم مهرماه امسال هیاتی از طالبان به دعوت دولت پاکستان به اسلام آباد سفر کرد. هدف از این سفر بررسی گفت‌وگوهای انجام شده میان طالبان و آمریکا به ویژه تلاش برای احیای مجدد این مذاکرات عنوان شده بود.

اکسپرس تریبیون نوشت،زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در مسیر عزیمت به دوحه، روز گذشته (چهارشنبه) توقفی کوتاهی در کابل داشت تا ضمن دیدار با مقامات ارشد افغانستان آنان را از تصمیم واشنگتن برای ازسرگیری فرآیند صلح آگاه سازد.

حدود سه ماه قبل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به ناگاه زیر میز مذاکرات افغانستان زد و پیش از نهایی شدن این توافق، دیدار با نمایندگان طالبان در آمریکا را لغو کرد و همه تلاش های خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان را عقیم گذاشت.