به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی مون جائیه این روز پنجشنبه در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین در سئول گفت وضعیت شبه جزیره کره در یک تقاطع حساس قرار دارد و باید برای عاری سازی منطقه از سلاح های اتمی تلاش کرد.

او افزود تلاش های دیپلماتیک جهانی برای برون رفت از این وضعیت بغرنج بیش از هر زمانی نیاز است و همزمان باید چین نقش مثبت خود را برای حل مساله و تثبیت اوضاع ایفا کند.

این اولین بار در چهار سال گذشته است که وزیر خارجه چین به کره جنوبی سفر کرده است روابط دو کشور از زمانی که کره جنوبی سامانه پیشرفته موشکی آمریکایی تاد را در کشورش مستقر کرد، تیره شده است.

مون افزود برقراری رژیم دایمی صلح و عاری سازی منطقه از سلاح های اتمی در شرایطی بسیار بغرنج قرار گرفته است ما از دولت چین می خواهیم برای برون رفت از این وضعیت و رسیدن به مرحله تازه ای از ثبات و صلح مساعدت کند.

«وانگ یی» با اشاره به راهبردهای نادرست آمریکا گفت که سیاست های اجباری،  قلدرمآبانه و یکجانبه گرایی محض به روابط بین المللی آسیب زده است و در این شرایط پکن و سئول باید با یکدیگر همکاری نزدیک و قوی تری داشته باشند.

وی گفت که این دو کشور همسایه باید همکاری ها و رایزنی های خود را برای حفاظت از نظام چند جانبه وتجارت آزاد ادامه دهند.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای آورده است که وانگ روز چهارشنبه با کانگ کیونگ وا همتای کره ای خود نیز درباره وضعیت شبه جزیره کره و مساله کره شمالی رایزنی کرد.

یکی از مباحثی که میان دو کشور مطرح شد موضوع سفر سال آینده شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به کره جنوبی است.

در پکن اما خانم «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین سیاست های تحریمی آمریکا علیه کره شمالی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تقاضاهای مشروع امنیتی و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد و با کاستن از تحریم ها راه را برای حل سیاسی مساله هموار کرد.