یک وزیر سوری اعلام کرد،‌ با بازگشت آرامش به سوریه و دستورات رئیس جمهور، شمار آوارگان سوری که به کشورشان بازگشته‌اند از یک میلیون نفر فراتر رفته است. 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین مخلوف» وزیر مدیریت داخلی و محیط زیست سوریه در گفت‌وگو با روزنامه الوطن این کشور خبر داد که بیش از یک میلیون آواره سوری به این کشور بازگشته‌اند.

مخلوف بازگشت صدها هزار آواره به سوری طی ماه‌های گذشته را «تکمیل پیام پیروزی» دانست که به گفته او «ارتش عرب سوریه مقابل تروریسم» به دست آورده است. 

به گفته این وزیر سوری، بازگشت همه آوارگان به کشور سوریه را «وعده صادقانه دولت سوریه مبنی بر تلاش برای بازگرداندن همه سوری‌ها» توصیف کرد و گفت: ما دستورات رئیس جمهور بشار اسد را در خصوص بازگشت آوارگان اجرا می‌کنیم. هر شهروندی که بازمی‌گردد وزارتخانه‌های ذی‌ربط خدمات می‌دهند تا اسنادی که را برای زندگی نیاز دارد، به دست آورد... تا آنکه زندگی با ثباتی را آغاز کند». 

در همین ارتباط، یک مسئول در اداره مهاجرت و گذرنامه سوریه اعلام کرد که طی دو روز گذشته بیش از ۱۴۰۰ نفر از مردم سوریه به کشور و از طریق گذرگاه‌های مرزی رسمی بازگشته‌اند.

هم‌اکنون مرزهای سوریه با لبنان و اردن باز است. 

امروز مقامات سابق اردنی اعلام کردند که بزودی و طی ماه جاری یک هیأت متشکل از وزرای سابق، اعضای پارلمان و روزنامه‌نگاران اردنی، با هدف ترمیم روابط دمشق - امان راهی سوریه خواهند شد.