روسیه پروژه تبدیل کاربری «فردو» را تعلیق کرد

منبع: برترین ها

47

1398/9/14

21:21


شرکت روسی مجری طرح تبدیل مرکز «فردو» به محلی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار اعلام کرد با توجه به آغاز غنی‌سازی اورانیوم در این مرکز، پروژه تولید ایزوتوپ به حالت تعلیق درآمده است.

خبرگزاری فارس: شرکت «روس اتم» روسیه با بیان اینکه با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مرکز «فردو» امکان تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار وجود ندارد، اعلام کرد پروژه تبدیل کاربری این مرکز به حالت تعلیق درآمده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه شرکت «تی‌وی‌ای‌ال» (TVEL) وابسته به روس‌اتم، آمده است: «غنی‌سازی اورانیوم و تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند [به صورت همزمان] در یک اتاق انجام گیرد، چراکه ذراتی از اورانیوم خواه ناخواه در هوا و روی تجهیزات پراکنده می‌شود که این با تولید ایزوتوپ با اهداف درمانی ناهمخوان است.»

این بیانیه می‌افزاید: «از سرگیری کار، نیازمند آن است که دو آبشاری که در آن‌ها غنی‌سازی اورانیوم صورت می‌گیرد، از فعالیت ایستاده و برچیده شوند و محیط و تجهیزات اطراف آن‌ها به طور کامل پاکسازی شود.»

این شرکت اجرای این دو پروژه به صورت همزمان را «از لحاظ فنی غیرممکن» توصیف کرده است. در بیانیه این شرکت گفته شده است که طرف ایرانی در جریان تعلیق این پروژه قرار گرفته است.

بیانیه روس‌اتم چند هفته پس از آن صادر می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روند کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم در مرکز فردو را آغاز کرد.

ایران اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی‌مانده در برجام در زمینه جبران آثار منفی تحریم‌های آمریکا، به مرور و تا زمان بازگشت توازن به برجام، پایبندی خود به این توافق را کاهش می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو