رفع نم و رطوبت دیوار با ۵ راهکار موثر

رفع نم و رطوبت دیوار با ۵ راهکار موثر


منبع: ستاره

161

1398/9/15

00:37


اگر لکه نم روی دیوار، ظاهر منزل شما را نامناسب کرده، نگران نباشید! رفع نم و رطوبت دیوار با راهکارهایی ساده امکان‌پذیر است. از جمله این ترفندها می‌توان به استفاده از سرکه سفید، پودر لباسشویی، بوراکس و جوش شیرین اشاره کرد.

رفع نم و رطوبت دیوار

 

ستاره | سرویس خانه داری - یکی از عواملی که می‌تواند منجر به خراب شدن ظاهر دیوارهای خانه شود، نم و رطوبت است. نم و رطوبت با نفوذ در سطوح زیرین دیوارها می‌تواند باعث تخریب آن شود. این اتفاق ممکن است برای هر خانه‌ای رخ دهد، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن لکه‌ها و نم رطوبت روی دیوار را از بین ببرید. البته توجه داشته باشید که باید علت ایجاد نم و رطوبت را رفع کنید تا دوباره شاهد بروز این مشکل نباشید. در این مطلب راهکارهایی ساده و آسان برای رفع نم و رطوبت دیوار معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.


در این مطلب می‌خوانید:


بهترین روش‌های رفع نم و رطوبت دیوار 

اگر دیوارهای خانه شما دچار لکه‌های نم و رطوبت شده، می‌توانید بدون از بین رفتن دیوار، با استفاده از روش‌هایی این لکه‌ها را از بین ببرید. در ادامه به کارآمدترین این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. سرکه سفید

یکی از پاک کننده‌‌های طبیعی که می‌تواند لکه نم و رطوبت را از بین ببرد سرکه سفید است. برای استفاده از آن می‌توانید سرکه را مستقیم بر روی لکه‌ها اسپری کنید یا آن را با آب ترکیب کرده و با دستمال بر روی لکه بمالید

۲. استفاده از پودر لباسشویی

شما با استفاده از پودر لباسشویی آنزیم‌دار می‌توانید لکه‌های نم و رطوبت را پاک کنید. مقداری از پودر لباسشویی را با آب ترکیب کرده و محلول را با استفاده از دستمال بر روی لکه‌ها بکشید تا پاک شود.

۳. استفاده از بوراکس

یکی از مواد شوینده طبیعی که توانایی برطرف کردن لک‌های نم و رطوبت بر روی دیوار را دارد بوراکس است. ارزان بودن این شوینده باعث شده استفاده از آن مقرون به صرفه باشد. بوراکس را باید به نسبت مساوی با آب داغ ترکیب کنید و از آن برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

۴. جوش شیرین، یک پاک کننده طبیعی

جوش شیرین یکی از پاک کننده‌های طبیعی است که می‌تواند لکه‌های نم و رطوبت را از بین ببرد و موجب آن شود که دیگر لکه‌های نم و رطوبت به خانه شما باز نگردند. برای استفاده از جوش شیرین یک قاشق از آن را با یک لیوان آب ترکیب کرده و برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: 14 کاربرد حیرت انگیز جوش شیرین

 

رفع لکه نم و رطوبت دیوار با جوش شیرین

 

نکات ایمنی:

  • در هنگام شستشوی دیوار باید از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید تا کپک و قارچ‌هایی که بر اثر نم و رطوبت به وجود آمدند، موجب آسیب رسیدن به شما نشوند.
  • در هنگام نظافت حتما درب و پنجره‌ها باز بگذارید تا آلودگی‌ها خارج شوند.
  • زمانی که دستمال شما کثیف شد آن را تعویض کنید تا کثیفی به سایر نقاط دیوار منتقل نشود.

۵. پاک کردن لکه نم و رطوبت با استفاده از رنگ

در صورتی‌که راه‌های گفته شده برای پاک کردن لکه‌ها پاسخگو نبود، می‌توانید با استفاده از رنگ، لکه‌ها را از بین ببرید. برای این کار در ابتدا محل مورد نظر را با استفاده از سنباده یا وسایل مشابه صاف کنید و در ادامه روی آن را رنگ روغن بزنید تا در برابر نفوذ رطوبت مقاوم باشد.

 

رفع نم و رطوبت دیوار با رنگ

 

از بین بردن نم و رطوبت داخل منزل

نم و رطوبت را می‌توان با استفاده از روش‌هایی از بین برد تا منجر به لکه زدن و آسیب رسیدن به دیوارها نشود. در ادامه به موثرترین این راهکارها اشاره می‌کنیم.

۱. تهویه مناسب

با استفاده از سیستم تهویه مناسب می‌توانید هوا را به گردش درآورید و از نفوذ رطوبت به درون لایه‌های مختلف دیوار جلوگیری کنید. باز گذاشتن درب و پنجره‌ها از راه‌های دیگر به جریان انداختن هوا است.

۲. استفاده از نمک برای جذب رطوبت

شما می‌توانید یک کیلوگرم نمک را در ظرفی مانند بشقاب که زیاد گود نباشد بریزید و آن را در فضای خانه بگذارید. نمک قدرت بالایی در جذب رطوبت دارد.

 

استفاده از نمک برای جذب رطوبت

 

۳. جذب رطوبت با استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر

دستگاه رطوبت‌گیر، توانایی جذب نم و رطوبت را دارد و بیشتر در مناطق سردسیر از آن استفاده می‌شود. با بارش باران در این مناطق رطوبت به راحتی می‌تواند به درون خانه نفوذ کند و شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید رطوبت را جذب کنید. مصرف برق این دستگاه‌ها بسته به اندازه و ظرفیت آن دارد و مانند سایر تجهیزات تهویه‌ای است.

 

جذب رطوبت با استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر

 

علت نم و رطوبت زدن دیوار

نم و رطوبت زدگی در دیوارها می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به همین علت برای برطرف کردن آن در ابتدا باید تشخیص دهید منشأ مشکل از کجاست. ابتدا باید علت را رفع کرده و سپس از راهکارهای گفته شده برای رفع لکه و بوی نم و رطوبت استفاده کنید.

۱. شرایط آب و هوایی مرطوب

یکی از دلایل مهم در نم و رطوبت زدن دیوار شرایط آب‌وهوایی مرطوب است که بیشتر در نواحی جنوبی و شمالی ایران اتفاق می‌افتد. بنابراین باید با بکارگیری راهکارهایی از بروز این مشکل جلوگیری کرد. برای این منظور باید در برخی از نقاط ایران که میزان رطوبت در ماه‌هایی از سال به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و از حد مجاز می‌گذرد، از مصالح مناسب و مقاوم در برابر رطوبت در ساخت خانه‌ها استفاده کرد.

۲. بروز مشکل در زیر ساخت‌های خانه

آسیب دیدن بخشی از فاضلاب خانه، بدون شک منجر به نم و رطوبت زدن دیوارها خواهد شد. یکی از قسمت‌های مهم در زیر ساخت هر ساختمانی لوله کشی‌های دستشویی، حمام و آشپزخانه است که در صورت بروز مشکل برای آن‌ها دیوارها با نم و رطوبت مواجه می‌شوند. در صورتی که سیفون دستشویی یا سینک ظرفشویی دچار مشکل باشد می‌تواند منجر به رطوبت زدگی دیوارها شود. پس در صورت بروز مشکل در این قسمت باید آن را هرچه سریع‌تر رفع کنید.

 

ایجاد نم و رطوبت دیوار بر اثر خرابی فاضلاب

 

۳. نشت یا شکستن لوله آب

یکی از عوامل مهم در نم و رطوبت زدگی دیوارها شکستگی لوله‌های آب است. هرچند که این نشتی یا شکستگی کوچک باشد، اما می‌تواند به مرور زمان منجر به رطوبت زدن دیوارها شود. این اتفاق می‌تواند موجب تغییر رنگ دیوار و به وجود آمدن بوی نم در خانه گردد و اگر به موقع برطرف نشود آسیب‌های جدی را به ساختار اصلی خانه خواهد زد.

 

نم و رطوبت دیوار در اثر نشت یا شکستن لوله آب

 

۴. آسیب دیدن عایق پشت بام

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب نم و رطوبت زدن دیوارها و سقف شود، خرابی ایزوگام پشت بام است. با این اتفاق آب باران و رطوبت‌های موجود در هوا می‌تواند به درون بخش‌های مختلف دیوار نفوذ کند. به این ترتیب رنگ دیوار تغییر خواهد کرد و در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب دیدن سقف شود. به همین علت باید مراقب خرابی عایق و ایزوگام پشت بام باشید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نصب ایزوگام در پشت بام و نکات مربوطه

 

نم و رطوبت دیوار در اثر آسیب دیدن ایزوگام پشت بام

 

۵. بند کشی نامناسب کاشی و سرامیک

یکی از علل نم رطوبت خانه‌های نوساز عدم بندکشی کاشی‌ها است. البته گاهی هم درزگیری‌های نامناسب می‌تواند منجر به این مشکل شود. با خرابی در این بخش نم و رطوبت به مرور زمان در بین کاشی‌ها نفوذ کرده و منجر به خرابی کاشی‌ها و دیوار می‌شود.

 

رفع نم و رطوبت دیوار

 

برای رفع این مشکل، می‌توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب کنید:

با استفاده از دوغاب مانع از نفوذ رطوبت شوید

باید سیمان سفید و پودر سنگ را با یکدیگر ترکیب کنید؛ البته در صورت نبودن سیمان سفید گچ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. نسبت پودر سنگ در ترکیب باید سه برابر سیمان سفید باشد. پس از آن با اضافه کردن آب ملات دوغ‌آب را می‌سازید البته دقت داشته باشید در صورت شل بودن ملات می‌توانید مقداری پودر سنگ و سیمان سفید دیگر به آن اضافه کنید. پس از نهایی شدن تهیه دوغاب باید دستکش به دست کنید و ملات را به درزهای کاشی بکشید، به شکلی که دوغ‌آب به درون آن نفوذ کند. پس از سفت شدن دوغ‌آب می‌توانید اضافه آن را از روی کاشی بتراشید.

استفاده از مواد شیمیایی برای پر کردن درز کاشی‌ها

مواد شیمیایی هستند که در ساختمان سازی و بخش‌های دیگر از آن استفاده می‌شود و شما می‌توانید از آن‌ها برای پر کردن درز سرامیک و کاشی استفاده کنید.

  • ژل آب بندی C2
  • مایع آب بندی Timax
  • ژیکا بام
  • پودر بندکشی ویژه (ضد آب)
  • و ...

۶. خشک کردن لباس‌ها داخل خانه

اگر لباس‌های خود را درون منزل خشک می‌کنید، این کار می‌تواند موجب نم و رطوبت زدن دیوارها شود. اغلب در خانه‌های آپارتمانی لباس‌ها درون منزل و به وسیله دستگاه خشک کن، خشک می‌کنند که این کار باعث افزایش رطوبت در خانه و نفوذ آن به دیوارها می‌شود. اگر می‌توانید لباس‌ها را خشک کنید که دیگر نم و رطوبت از این طریق برای شما مشکل ساز نخواهد شد، اما اگر شرایط آن را ندارید تا جایی که می‌شود آب لباس‌ها را از طریق خشک کن بگیرید و سپس در محیط منزل آن‌ها را خشک کنید.

 

رفع نم و رطوبت دیوار

 

انواع پوشش ضد رطوبت دیوار 

این پوشش‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانند از نفوذ رطوبت در خانه شما جلوگیری کنند. در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. اپوکسی: پوشش اپوکسی دارای دو بخش است که بعد از خشک شدن یک لایه بی‌رنگ مانند شیشه بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. این پوشش توانایی جلوگیری از ورود رطوبت را دارد.

۲. عایق نانو: این عایق‌ها مانند رنگ است و پس از خشک شدن از ورود نم و رطوبت به خانه جلوگیری می‌کنند.

۳. عایق پلیمری: این عایق‌ها بیشتر در رنگ سفید هستند و همانند رنگ باید آن‌ها در قسمت‌های بیرونی و باران‌گیر بزنید تا از نفوذ رطوبت به داخل جلوگیری کنند.

 

در آخر

وجود نم و رطوبت به مرور زمان می‌تواند موجب آسیب و تخریب دیوار شود، بنابراین به محض مشاهده نم روی دیوار باید علت آن را پیدا و رفع کنید. سپس با راهکارهای گفته شده، اقدام به رفع نم و رطوبت دیوار نمایید. علاوه بر دیوارها گاهی رطوبت به کمد دیواری‌ها نیز نفوذ می‌کند، در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه هستید، توصیه می‌کنیم مطلب ۶ ترفند خانگی برای رفع رطوبت کمد دیواری و بوی نم آن را از دست ندهید. شما چه راهکار دیگری برای رفع نم و رطوبت دیوار می‌شناسید؟ کدامیک از روش‌های گفته شده برای شما موثر بود؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو