به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین،  «موسی دودین» یکی از رهبران بارز جنبش مقاومت اسلامی حماس فاش کرد که دست کم ۵ کشور تاکنون برای انجام مبادله اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی واسطه شده‌اند.

وی اعلام کرد: شماری از کشورهای عربی و غربی برای امضای مبادله اسرا میان گردان‌های قسام و رژیم صهیونیستی واسطه شدند که آخرین آن‌ها به مدتی قبل بازمی‌گردد. در راس این کشورها مصر قرار دارد که در این راستا تلاش زیادی کرده است و کشورهای قطر، ترکیه، سوئد و آلمان نیز تحرکاتی به این منظور انجام داده‌اند.

دودین در ادامه تاکید کرد: تمامی این تلاش‌ها به سبب خودسری و عدم آمادگی رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه مانده است و مادامی که این رژیم به مفاد و بندهای قرارداد مبادله اسرا موسوم به مبادله وفاداری با آزادگان پایبند نباشد، هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نخواهد شد. رژیم صهیونیستی بسیاری از اسرای آزاده مشمول قرارداد شالیت را مجددا اسیر کرده و تا زمانی که آن‌ها آزاد نشوند، ورود به مبادله اسرایی دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

این در حالی است که منابع صهیونیستی تاکنون بارها مدعی پیشرفت در پرونده مبادله اسرا با مقاومت فلسطین شده‌اند اما مقاومت اعلام کرده که پیش‌شرط آغاز مذاکرات در این زمینه آزادی تمامی اسرایی است که مجددا بازداشت شده‌اند.