تعریف و مراحل نوشتن یک بیزینس پلن خوب

تعریف و مراحل نوشتن یک بیزینس پلن خوب


منبع: نمناک

290

1398/9/15

13:33


بیزینس پلن سند نوشته شده برای یک سازمان یا یک تجارت است که اهداف تجاری و همچنین روش های کلی برای دستیابی به آن اهداف در آن نوشته شده است.

چگونه مانند یک متخصص یک بیزینس پلن بنویسیم ؟

بیزینس پلن برای یک سازمان یا یک تجارت نوعی نقشه پیش ساخته برای موفقیت است. این پلن یک سند نوشته شده است که اهداف تجاری و روش های نمای کلی را برای دستیابی به آن ها به طور شفاف تعریف می کند .

3 قانون کلی برای نوشتن یک بیزینس پلن :

بیزینس پلن باید کوتاه نوشته شود:

دو دلیل وجود دارد که طرح های تجاری باید کوتاه و مختصر نوشته شوند:

  •  بیزینس پلن برای این باید کوتاه باشد که خواننده از خواندن آن منصرف نشود زیرا کسی دوست ندارد یک بیزینس پلن 100 صفحه ای را بخواند.
  •  شما برای اجرا و رشد کسب و کارتان از طرح کسب و کار استفاده می کنیدبنابراین دوباره آن را اصلاح خواهید کرد . بیزینس پلن طولانی سبب می شود شما حوصله اصلاح و استفاده مجدد از آنرا نداشته باشید.

2- شناخت مخاطبان اهمیت زیادی دارد:

به زبانی بیزینس پلن خود را بنویسید که برای مخاطبانتان قابل درک و فهم باشد و با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید نوشته های خود را با میزان دانش و فهم آنها منطبق کنید.مثلا افرادی که اگر فعالیت شان در زمینه فرآیندهای پیچیده علمی است، باید بیزینس پلن را طوری بنویسند که برای مخاطبان آنها که سرمایه گذاران و اشخاصی که دانش کافی ندارند قابل فهم باشد .

3- نترسید .

بیشتر کارآفرینان نیز مانند شما مدرک کارآفرینی یا کسب و کار ندارند پس نترسید و نگران نباشید زیرا فقط کافیست شناخت کافی نسبت به کسب و کارتان داشته باشید تا بتوانید یک طرح کسب و کار مناسب و استاندارد برای آن بنویسید.

طبق کتاب راهنمایی های شروع و اجرای کسب و کار، عناصر رایجی وجود دارد که می تواند در یک بیزینس پلن شامل شود .

نترس بودن

این عناصر شامل موارد زیر است :

1. خلاصه اجرایی

2. توضیح کسب و کار

3. تجزیه تحلیل بازار

4. اهداف

5. خط تولید و سرویس

6. بازاریابی و فروش

7. نیازهای مدیریتی / عملکردی

8. مدیریت اقتصادی

چه کسی به یک بیزینس پلن نیاز دارد ؟

برنامه ریزی و یک پلن مناسب باعث می شود که در دنیای بیزینس موفق شوید . در صورت داشتن شرایط زیر می توانید یک بیزینس پلن بنویسید:

  •  شروع یا خرید یک نوع کسب و کار
  •  تهیه بودجه برای کسب و کار
  •  تصمیم گیری در مورد عملی بودن ایده
  •  افزایش بدهی یا دارایی خالص

در مورد یک بیزینس پلن به عنوان یک نقشه راه تجاری فکر کنید. این پلن باید با یک ابزار برای ارزیابی پیشین شروع شود تا سود دهی و اشتراک گذاری بازار را تعیین کند و سپس ابزار دیگری را برای ارزیابی تجاری گسترش دهد تا موفقیت ، توانایی پرداخت دوباره و وضعیت مالی را همراه با دیگر فاکتورها تعیین کند .

1. خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی معمولا یک خلاصه یک صفحه ای از پلن کلی بیزینس بعد از تهیه پلن اصلی است . خلاصه اجرایی عنوان صفحه را دنبال می کند و این خلاصه باید به خواننده بگوید که چه چیزی می خواهد، پس دقیقا باید مشخص کنید که از آن چه خواسته ای دارید .

اجزای یک خلاصه اجرائی استاندارد

1- یک جمله در مورد کسب و کار شما

زیر نام کسب و کارتان یک جمله که کسب و کار شما را توصیف می کند را بنویسید.

نوشتن بیزینس پلن

2- مشکل

هر کسب وکار باید یک نیاز را برطرف کند یک مشکلی را در جامعه حل کند بنابراین در یک یا دو جمله بنویسید که کسب و کار شما در بازار چه مشکلی را برطرف می کند.

3- راه حل

توضیح دهید که محصول یا خدمات ارائه دهنده توسط شما چگونه به حل مشکل در بازارکمک می کند.

4- بازار هدف

بازار هدف خود باید مشخص کنید و توضیح دهید مشتریان هدف شما چه افرادی هستند و چه تعداد می باشند ؟ مثلا اگر تولید کننده کفش هستید توضیح دهید که کفش های تولیدی شما برای چه کسانی است ؟ کفش های ورزشی که مخصوص ورزشکاران است یا کفش های رسمی که مشتریان آن مدیران و کارمندان هستند . اگر در بازار هدفی مشخص داشته باشید در تعیین استراتژی های بازاریابی کارتان راحت تر می شود .

5- رقابت

بنویسید که محصولی جایگزین محصول شما وجود دارد و امروزه این مشکل که شما به فکر حل آن هستید چگونه حل می شود؟ رقبای کاری شما چه افرادی هستند ؟

6- تیم

یک تیم فوق العاده برای اجرا و پیاده سازی ایده تان در نظر بگیرید زیرا یک ایده خوب اگر توسط یک تیم ضعیف اجرا شود ، احتمال موفقیت آن کم است پس در بیزینس پلن شرح مختصری از تیم خود ارائه دهید و اینکه چرا تیم شما افراد مناسبی برای اجرای این ایده و کسب و کار در بازار هستند؟

تیم قوی

7- خلاصه مالی

برای توضیح فروش، هزینه و سودآوری از یک نمودار استفاده کنید و جنبه های کلیدی طرح مالی خود راتوضیح دهید .

8- الزامات تامین مالی

در بخش خلاصه اجرائی توضیح دهید که هدف شما از جذب سرمایه ،شروع یا رشد کسب و کارتان است و چه مقدار نیاز مالی دارید.

9- اهداف و کشش

در خلاصه اجرایی پیشرفت هایتان و اهدافی که در آینده دارید را بنویسید.

2. توضیح کسب و کار

توضیح کسب و کار معمولا با یک توضیح کوتاه از صنعت آغاز می شود که نام ، ادرس تجارت ، فرصت های تجاری ، نوع سازمان ، نوع محصولات و خدمات و پیشینه شرکت را شناسایی می کند .

همچنین در مورد مالکیت تجارت و ساختار قانونی آن بحث می کند و یک توضیح تجاری همچنین اطلاعاتی را در مورد همه بازارهای مختلف با صنعت درونی اش فراهم می کند که شامل محصولات جدید است که تاثیرات مثبتی روی کسب و کار و تجارت دارد.

3. تجزیه تحلیل بازار

آنالیز بازار موسس را مجبور می کند تا با تمام جنبه های بازار آشنایی پیدا کند .

با اطلاعاتی در مورد بازار صنعتی ، یافته های تحقیقاتی و نتایج به دست آمده در مورد رقیبان ، مسیر حرکت و اندازه بازار می توان هدف کسب و کار را تعریف کرد و کمپانی را در موقعیت بهتری قرار داد .

با بررسی نقاط قوت و ضعف رقبا درون کسب و کار می توان به مزایا و موانع راه پی برد و همچنین از سر در آوردن رقیبان از تجارت خود جلوگیری کرد و هر ضعفی از رقیب را می توان در چرخه تولید محصول جبران کرد .

- تحلیل بازار:

توضیح صنعت و چشم انداز آینده

- بازار هدف :

سن، جنسیت ، دریافتی

- نیاز بازار :

چرا افراد دیگر با شما بیزنس انجام می دهند ؟

- رقیبان :

رقیبان شما چه کسانی هستند و در چه چیزی خوب عمل می کنند ؟

رقیب

- مزیت رقابت :

چه چیزی در شما بهتر از رقیبان دیگر است ؟

- رشد کسب و کار :

استراتژی های شما برای پیشرفت تجارت چیست ؟

- چالش ها :

چه سختی هایی بر سر راه شما وجود دارد که مانع دستیابی به استراتژی هایتان می شود ؟

4. اهداف

در این قسمت به دلایل شروع این کسب و کار و اهداف خود برای دو یا سه سال اول اشاره می کنید .

5. خط تولید و سرویس ها

وظیفه شما این است که تشخیص دهید چه چیزی را می خواهید بفروشید ، سرمایه گزار داشته باشید و طرح محصول و میزان فواید محصول را برای مشتری شرح دهید .

6. بازاریابی و فروش

استراتژی های بازاریابی و تبلیغات و سیاست های قیمت گزاری را توضیح دهید ، پیشرفت خود را در فضای محصول ، بازریابی و خود شرکت و تولید بودجه چارت بندی کنید که شرکت را قادر می سازد تا راحت تر به اهداف خود برسد .

7. نیازهای مدیریتی / عملکردی

همچنین به این نیاز دارید که عملکرد تجاری خود را توضیح دهید ؛ به عنوان مثال تجهیزات ، امکانات و افرادی که برای تولید محصولات و خدمات به آن ها نیاز دارید و همچنین باید به چگونگی تولید و توزیع محصولات و خدمات نیز اشاره کنید .

برنامه عملکردی روی محاسبات سازمانی مثل مسئولیت های متنوع تیم مدیریتی ، وظایف هر کدام از بخش ها درون کمپانی و نیازهای هزینه ای مرتبط با عملکرد تجاری تاکید می کند .

8. مدیریت اقتصادی

اطلاعات اقتصادی همیشه در پیشینه برنامه تجاری وجود دارد اما همچنین یکی از انتقادی ترین بخش های بیزینس پلن است و همچنین منابع و استفاده از دارایی و وضعیت مالی در آینده را تعیین می کند.

سه عبارت اصلی اقتصادی در این مورد نیاز است که باید در بیزینس پلن شامل شود که این سه عبارت :وضعیت درآمدی ، وضعیت جریان پول و تراز نامه می باشد . حتی کوچکترین بیزینس هم در صورت ثبت نکردن هزینه ها و فروش ها به سرعت پیچیده می شود پس به همین علت ، موسس شرکت باید از این سه عبارت برای تعیین وضعیت تجاری خود استفاده کند .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو