آنگ‌سان‌سوچی در دیوان کیفری بین‌الملل

منبع: برترین ها

68

1398/9/15

17:49


در پی شکایت گامبیا در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه «نسل‌کشی» مسلمانان روهینجا در میانمار، آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار به لاهه سفر می‌کند تا در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند.

ایسنا: در پی شکایت گامبیا در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه «نسل‌کشی» مسلمانان روهینجا در میانمار، آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار به لاهه سفر می‌کند تا در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند.

آخرین باری که آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل و نماد دموکراسی خواهی به غرب اروپا سفر کرد، در ردای حاکم تازه انتخاب شده یک دموکراسی تازه کار بود که به نیم قرن دیکتاتوری نظامی پایان داده بود.

اما هنگامی که او هفته آینده برای نخستین بار از حمله ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ به مسلمانان روهینجا در غرب این کشور، به اروپا سفر کند باید در جایگاه متهمی پاسخگو باشد که اتهام نسل‌کشی یک اقلیت قومی علیه کشورش مطرح است.

گامبیا، یک کشور کوچک مسلمان در غرب آفریقا با حمایت ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) ماه گذشته در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه میانمار به جرم نسل‌کشی (قتل‌های دسته جمعی و تجاوز) علیه مسلمانان روهینجا شکایت کرده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، میانمار این ادعاها را تکذیب کرده است و دفتر آنگ‌سان‌سوچی گفته است که وی برای نخستین بار روز ۱۰ دسامبر برای دفاع از منافع کشورش به لاهه سفر می کند.

میو نیونت، سخنگوی ارشد حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» درباره این شکایت گفت: «بین دیدگاه میانمار و جامعه بین‌المللی اختلاف نظر وجود دارد. و آنگ سان سوچی باید آنچه را که واقعا در شمال راخین رخ داده است توضیح دهد.»

تصمیم آنگ‌سان‌سوچی برای حضور در لاهه برخی را متعجب کرده است. برخی نزدیکان او نگرانند که تصویری که در خارج از او وجود دارد در جریان دادگاه "لکه‌دار" شود.

طی ۳ روز دادرسی که از ۱۰ دسامبر در لاهه شروع می‌شود هیئت ۱۶ نفره‌ای از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، اتهام نسل کشی مسلمانان روهینجا را بررسی خواهند کرد. از قضات دادگاه خواسته شده اقدامات موقتی را برای محافظت از مسلمانان روهینجا در دستور کار قرار دهند چرا که ممکن است روند بررسی این پرونده طولانی شود.

بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینجا از سال ۲۰۱۷ با حمله ارتش میانمار به کشور همسایه بنگلادش گریخته‌اند. تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد که حملات ارتش میانمار به قصد «نسل کشی» رخ داده است ادعایی که میانمار با قاطعیت رد کرده است.

تحقیقات سازمان ملل همچنین نشان می‌دهد که نظامیان میانماری از ابزار خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان و دختران روهینجایی استفاده کرده‌اند و با آتش زدن خانه‌ها، آنها را مجبور به فرار از کشور کرده‌آند.سازمان ملل می‌گوید ارتش میانمار قصد دارد که اقلیت قومی عمدتا مسلمان روهینجا را نابود کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو