مسموم شدن کودک، عوارض خوردن مواد شوینده

منبع: نی نی بان

88

1398/9/15

18:26


شوینده ها حاوی مقادیر زیادی مواد سمی هستند که خوردن آن عوارض خطرناکی به دنبال دارد پس دانستن اطلاعاتی در این مورداز اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس با ما همراه باشید تا بدانید چگونه می توانید کودک تان را از مسمومیت با مواد شوینده حفظ کنید؟
شوینده های ماشین ظرفشویی (ADDs) به صورت پودر، مایع یا قرص در دسترس می باشند. قرار گرفتن در معرض این شوینده ها عادی بوده و باعث بروز احساس سوزش و خارش می شود. اثرات شدید مانند سوختگی یا آسیب به بافت ها نیز ممکن است بسته به نوع ADD، مقدار آن و طول مدت قرارگیری در معرض آن ها به وقوع بپیوندند. در سال 2016، مراکز کنترل مسمومیت آمریکا بیش از 18000 قرارگیری در معرض ADD را گزارش نموده اند. بخش عمده ای از موارد مربوط به کودکان کنجکاوی بوده است که مشغول جست و جو در محیط اطراف خود بوده اند.
شوینده های ماشین ظرفشویی به شکل های مختلفی در بازار وجود دارند: پودر یا گرانول، مایع یا ژل یا قرص (بلوکه های پودر). ADD ها ترکیبات خاصی دارند که آن ها را از مواد شوینده ماشین لباس شویی متفاوت می سازد. آن ها شامل آلکالی های قوی، مواد جلوگیری کننده از خوردگی برای محافظت از بخش های فلزی ماشین ظرفشویی، آنزیم هایی که غذا را تجزیه می کنند، مواد عطری که بوی غذاها را از بین می برند و مهارکننده های کف که باعث می شوند تولید کف زیاد در روال تمیز کردن ظروف اختلال ایجاد نکند، هستند.

فاکتورهای مهم میزان اثر گذاری شوینده ها بر روی بدن
همین مواد که ADD ها(شوینده های ماشین ظرفشویی) را در مقابل چربی ها، پروتئین ها و سایر انواع باقی مانده های غذا موثر می سازند، آن ها را در صورت خورده شدن، استنشاق و یا تماس با چشم و پوست بسیار خطرناک می سازند. این ویژگی های خاص ADD ها آن ها را به محرک های خاصی تبدیل می کند که می توانند باعث ایجاد سوختگی شیمیایی شوند. افرادی که این مواد را بخورند، استنشاق کنند یا با پوست یا چشم هایش تماس دهند، بسته به سه فاکتور مهم، این مواد روی آن ها تاثیر خواهد گذاشت: نوع محصول، مقدار آن و طول مدت قرارگیری در معرض آن.

ADD ها آلکالین هستند و دارای pH حداقل 10 تا 11 (pH خنثی یا pH آب خالص حدود 7 است) می باشند. آلکالین (قلیایی) بودن آن ها باعث ایجاد خاصیت خورندگی باقی مانده غذاها در ظروف می شود اما از طرف دیگر می تواند آن ها را قادر سازد تا به بافت ها آسیب زده و سوختگی ایجاد کنند. ADD های مایع معمولاً بیش ترین آسیب را در مقایسه با حالت پودری یا قرصی ایجاد می کنند. دلیل این امر بالاتر بودن pH آن ها حتی گاهی تا حدود 13 می باشد و این می تواند باعث شود بتوانند سوختگی هایی شیمیایی مختلف از سوزش ملایم یا آسیب جدی به بافت ها ایجاد کنند. ADD های پودری یا گرانولی می توانند علاوه بر آسیب شیمیایی، آسیب مکانیکی نیز به وجود آورند. بافت شن مانند آن ها می تواند سطح حساس چشم ها را خراش دهد.

عوارض استفاده از مواد شوینده توسط کودکان
مقدار یا دوز نیز در مورد فردی که در معرض ADD ها قرار گرفته است مهم است و می تواند باعث ایجاد علائم خفیف تا شدید در وی شود. بسیاری از قرارگیری ها در معرض این مواد ناخواسته بوده و معمولاً توسط کودکانی صورت می گیرد که کنجکاو بوده و محیط اطرافشان را جستجو می نمایند. گاهی کودکان حتی این مواد را از درون ماشین ظرفشویی نیز برمی دارند. درب ماشین ظرفشویی معمولاً هم ارتفاع چشم کودکان بوده و برای کودکانی که به تازگی راه افتاده یا چهار دست و پا می روند نیز قابل دسترسی می باشد. خوشبختانه بسیاری از این موارد قرارگیری در معرض این مواد به دلیل ناخواسته بودن بسیار کوتاه می باشند زیرا ADD ها معمولاً طعم هایی تند و ناخوشایند دارند. لیس زدن یا چشیدن این مواد معمولاً چیزی به جز ایجاد طعمی آزاردهنده در دهان نتیجه ای در بر نخواهد داشت. استفراغ یا حالت تهوع معمولاً در اثر نوشیدن یک یا دو جرعه کوچک از این مواد ایجاد خواهد شد.
نهایتاً طول مدت قرارگیری در معرض این مواد نیز در نتیجه این امر موثر می باشد. اجازه ندهید مایع یا پودر این مواد برای مدت طولانی بر روی پوست یا چشم های شما باقی بماند. این زمان طولانی باعث می شود تا این مواد در بافت بدن نفوذ کرده و به آن آسیب برسانند. هرچه طول این مدت بیش تر باشد، آسیب ایجاد شده نیز بیش تر خواهد بود (بدون توجه به این که pH مربوط به ADD چه مقداری باشد).

عوارض خطرناک بلع مواد شوینده
در صورت بلع یا خوردن این مواد، ADD ها می توانند زبان، حلق و معده را تحریک کند و باعث ایجاد طعمی ناخوشایند، سوزش حلق یا حالت تهوع و استفراغ شوند. عواقب شدید تر مانند سوختگی شدید یا تورم حلق، مری و معده نیز ممکن است بر اثر خوردن ADD ها بسته به نوع و مقدار آن روی دهد. ممکن است در هنگام خوردن، فرد دچار حالت خفگی شده و مقداری از ماده وارد مسیرهای هوایی وی شده و باعث ایجاد علائمی مانند سرفه، درد سینه، خس خس و تنگی نفس شود.

مسمومیت کودک با مواد شوینده
اگر ADD با چشم تماس پیدا کند، می تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد، قرمزی، ریزش اشک و گاهی اوقات سوختگی و ایجاد خش بر روی سطح چشم شود. اگر برای مدت طولانی این مواد بر روی پوست باقی بمانند، می توانند باعث سوختگی های پوستی شوند که شدت آن می تواند متفاوت بوده و باعث قرمز شدن و درد، پوسته پوسته شدن و ایجاد تاول پوستی شود.

اقدامات بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک
اگر فردی از مواد ADD خورده است، وی را وادار به استفراغ کردن نکنید! دهان وی را با آب شسته و از وی بخواهید چندین بار دهانش را با آب پر کرده و خالی نماید. اگر این اتفاق به تازگی روی داده است، چند جرعه آب به وی بنوشانید. این امر باعث می شود تا این مواد در معده رقیق فرد شده و آسیب کمتری به بدن وارد کنند. اگر محصولات ADD با چشم یا پوست تماس پیدا کردند، بلافاصله ناحیه مذکور را آب خنک یا ولرم بشویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو