وب سایت مطالعات بروکینگز، در تازه ترین  تحلیل خود با قلم دکتر مایکل اوهانلن به روابط این روزهای ترامپ و کره جنوبی پرداخته که در ادامه می خوانیم:دولت ترامپ  فشار بر کره جنوبی را افزایش داده تا این کشور را برای افزایش تعهدات مالی اش برای پوشش هزینه های ۳۰,۰۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در شبه جزیه کره، متقاعد کند و یا در صورت لزوم به زور متوسل شود. کره جنوبی، پس از فشارهای دولت ترامپ در گذشته، تعهدات مالی اش را حدود ۱۰ درصد افزایش داد و در حال حاضر، سالانه ۱ میلیارد دلار برای نیروهای آمریکایی مستقر در شبه جزیره کره، هزینه می کند.

پرداختی های هم پیمان سنتی آمریکا در شبه جزیره، یعنی کره جنوبی، افزایش هزینه نیروهای آمریکایی از جمله اجاره پایگاه، اسکان، و خدمات عمومی را در بر می گیرند اما پرداخت حقوق نیروهای آمریکایی و هزینه تجهیزات آنها را پوشش نمی دهند. به علاوه، کره جنوبی  تاکنون 90 درصد هزینه های مربوط به نقل و انتقال نیروهای آمریکایی، از پایگاه آمریکا در حومه سئول به «پایگاه هامفریز (Camp Humphreys)» واقع در 50 مایلی سئول را نیز پرداخت کرده است.

اما اکنون پرزیدنت ترامپ خواستار افزایش پنج برابری پرداختی های کره جنوبی شده است. سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا این افزایش، منصفانه و واقع بینانه است؟ برای پاسخ به این سوال، باید به یک نکته کلیدی توجه داشته باشیم. کره جنوبی در حال حاضر، تقریبا 2.5 درصد تولید ناخالص ملی اش را صرف نیروهای مسلح کشورش می کند. این رقم تخصیصی برای بودجه دفاعی، در میان هم پیمانان آمریکا، در بالاترین سطح قرار دارد. البته بودجه دفاعی کلمبیا و متحدان آمریکا در خاورمیانه را در اینجا در نظر نمی گیریم چرا که آمریکا با هیچ یک از آنها، پیمان دفاعی امضا نکرده است.

خود ایالات متحده، کمی بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی اش را به بودجه دفاعی اختصاص داده است. کشورهای عضو ناتو، به طور متوسط 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به نیروهای مسلح شان اختصاص می دهند، البته خود ناتو رقم 2 درصد را برای هر یک از کشورهای عضو تعیین کرده است. رقم تخصیصی دولت استرالیا برای بودجه دفاعی، دقیقا 2 درصد تولید ناخالص داخلی است و رقم اختصاص یافته توسط دولت ژاپن برای بودجه دفاعی، بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی اش نیست و البته این رقم کم هم، عمدتا به خاطر تخفیفی است که برای بسیاری از کشورهای (هم پیمان آمریکا) لحاظ شده است.