داروی آکامپروسیت (Acamprosate)، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

داروی آکامپروسیت (Acamprosate)، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی


منبع: ستاره

300

1398/9/16

07:06


داروی آکامپروسیت (Acamprosate) از داروهای کمکی است که برای درمان اعتیاد یا وابستگی به الکل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. درد یا ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ برخی از عوارض مصرف این دارو است.

مشروبات الکلی

 

ستاره | سرویس سلامت - خیلی‌ها تصور می‌کنند مصرف مداوم مشروبات الکلی اعتیادآور نبوده و به اندازه دیگر مواد مخدر، خطرناک نیست، اما سخت در اشتباه هستند. نوشیدنی‌ الکلی به مرور زمان فرد را درگیر کرده و ایجاد وابستگی می‌کند؛ به طوری که فرد، زندگی بدون آن را محال می‌پندارد. ابتدا از یک مهمانی یا دورهمی دوستانه آغاز شده و رفته رفته جزئی از زندگی فرد می‌شود. اعتیاد به هر چیزی زیان‌آور است. وابستگی به مشروبات الکلی هم به دنبال خود ضررهای جسمی و روحی زیادی می‌آورد. اگرچه ممکن است ترک آن در وهله اول آسان به نظر نرسد اما اگر اراده‌ای قوی وجود داشته باشد، هر کاری شدنی است. در این مسیر تحت نظر پزشک می‌توان از داروهای کمک کننده هم استفاده کرد. یکی از  این داروها، داروی آکامپروسیت است که در این زمینه می‌تواند با صلاح دید پزشک، تجویز شود. در ادامه با این دارو، بیشتر آشنا می‌شویم.


آنچه در این مطلب می‌خوانید:


معرفی داروی آکامپروسیت

داروی کامپروسیت (Acamprosate) از داروهای کمکی است که برای درمان اعتیاد یا وابستگی به الکل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فرد مبادرت به مصرف الکل می‌کند، ممکن است باعث شود که انتقال‌دهنده‌های عصبی (مواد شیمیایی) درون مغز از حالت تعادل خود، خارج شوند. داروی کامپروسیت این عدم تعادل شیمیایی در مغز را در فرد وابسته به الکل که به تازگی الکل را ترک کرده است، ترمیم می‌کند. لازم است بدانید که مصرف این دارو باعث کاهش و خلاص شدن از علائم ترک نمی‌شود.

این دارو تنها در صورتی که مصرف الکل را ترک کرده باشد، کاربرد دارد. همچنین در زمانی که فرد به موادی غیر از الکل اعتیاد داشته باشد؛ این دارو کمکی نخواهد کرد.

ترک اعتیاد به مشروبات الکلی و داروی کامپروسیت

 

نام‌های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های تجاری
-
 موارد مصرف درمان وابستگی به الکل
عوارض درد یا ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، اسهال، نفخ شکم، سرگیجه، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب (بی‌خوابی)، خشکی دهان، احساس بی‌حسی یا گزگز
 تداخل دارویی در این رابطه با پزشک، مشورت شود.
 

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف دقیق این دارو حتما باید توسط پزشک، تعیین شود. 
 

داروی آکامپروسیت

 

نکاتی که در رابطه با مصرف داروی کامپروسیت باید بدانید

  • پیش از شروع به مصرف این دارو اگر باردار بودید یا قصد باردار شدن داشتید، پزشک خود را مطلع سازید.
  • اگر قصد مصرف این دارو را داشته و فرزند شیرخوار دارید؛ با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.
  • به منظور اثرگذاری بهتر، مصرف داروی آکامپروسیت را بلافاصله پس از ترک الکل، شروع کنید.
  • قبل از مصرف این دارو، فهرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با داروی کامپروسیت، تداخل داشته باشند.
  • در صورت داشتن هر گونه سابقه حساسیت دارویی یا غذایی، قبل از مصرف این دارو با پزشک، مشورت کنید.
  • در صورتی‌که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید؛ به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر به زمان مصرف نوبت بعدی دارو نزدیک هستید، به روال عادی بازگشته و مصرف دارو را دوبرابر نکنید.
  • بیمارانی که کامپروسیت مصرف می‌کنند؛ بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند. این خطر ممکن است در افرادی که در گذشته این افکار یا اعمال را داشته‌اند، بیشتر باشد. اگر علائمی مانند افسردگی، عصبی بودن، بی‌قراری، دلخوری، ترس یا هر تغییر دیگری در روند درمان فرد مصرف‌کننده مشاهده کردید، سریعاً با پزشک، تماس بگیرید. همچنین در صورت بروز هرگونه فکر یا اقدام به خودکشی، فوراً با پزشک، تماس بگیرید.
  • چنانچه به ترکیبات این دارو حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید.
  • بدون مراجعه به پزشک، شروع به متوقف کردن یا تغییر دوز دارویی نکنید.
  • حتی در صورت احساس بهبودی، دارو را به یکباره قطع نکنید. قطع این دارو باید به صورت تدریجی، صورت گیرد.
  • مصرف کامپروسیت ممکن است باعث ایجاد خواب‌آلودگی شود. بنابراین از رانندگی یا انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند، خودداری کنید.
  • در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی، سریعا به پزشک مراجعه و موارد را به اطلاع وی، برسانید.
  • طی درمان با این دارو، هرگونه علائم جدید را به پزشک خود، گزارش دهید.
  • از مصرف مشروبات الکلی در هنگام مصرف داروی آکامپروسیت، خودداری کنید.
  • اگر دچار بیماری کلیوی شدید هستید نباید از داروی آکامپروسیت استفاده کنید.
  • می‌توانید داروی آکامپروسیت را همراه و یا بدون غذا، مصرف کنید.
  • از داروی آکامپروسیت به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.
  • ممکن است حین درمان با این دارو لازم باشد از برخی از خوراکی‌ها و یا فعالیت‌ها، پرهیز کنید.
  • این دارو تنها باید بلعیده شود. بنابراین از جویدن، شکستن یا خرد کردن آن، خودداری کنید.
  • قبل از شروع هر داروی جدید، چه داروهای شیمیایی و چه محصولات طبیعی یا حتی ویتامین‌ها، با پزشک صحبت کنید.
  • در صورت مصرف بیش از اندازه دارو، فورا به اورژانس یا مرکز فوریت‌های پزشکی، مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌ های ترک اعتیاد؛ چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟

 

ترک کردن الکل

 

جمع بندی

ترک کردن هر ماده مخدری نیاز به صبر و ارداه قوی دارد. اگر شما هم به این منجلاب گرفتار شده‌اید بهتر است هر چه زودتر برای ترک کردن آن، اقدام کنید. در قدم اول باید یک تصمیم اساسی و جدی برای ترک داشته باشید، به طوری که هیچ چیز نتواند اراده شما را تضعیف کند. پس از آن بهتر است از دوستان یا اموری که شما را به این عمل دعوت می‌کنند، دوری کنید. توجه مداوم به مضرات جسمانی مصرف مشروبات الکلی هم می‌تواند شما را برای این کار، مصمم‌تر کند و در آخر برای اینکه کمترین زیان جسمی یا روحی را در این مسیر متحمل شوید؛ بهتر است از متخصصان و پزشکان مجرب و مورد اعتماد، کمک بگیرید. ممکن است اولین قدم کمی برایتان دشوار باشد اما پس از ترک کردن الکل، قطعا به خاطر این تصمیم تا آخر عمر از خود تشکر خواهید کرد.

همانطور که گفتیم این دارو را باید پس از ترک اعتیاد به الکل شروع کنید و مصرف آن باعث ترک الکل نمی‌شود، اما برای ترک کردن اعتیاد به الکل نیز دارویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به داروی دی سولفیرام اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این دارو توصیه می‌کنیم مطلب داروی دی سولفیرام (Disulfiram) چیست؟ را از دست ندهید. شما چه تجربه‌ای از مصرف این دارو و یا سایر داروهای کمکی برای ترک اعتیاد به الکل دارید؟ در صورتی‌که تجربه استفاده از این دارو را داشته‌اید، نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از : drugs.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو