آزمایش های دوران بارداری را بشناسید

منبع: نی نی بان

110

1398/9/16

10:50


گروه ترجمه نی‌نی‌بان: در دوران بارداری احتمالا برای انجام آزمایش های مختلف نزد پزشک خود می روید. این آزمایش ها برای تشخیص هرگونه پیچیدگی یا عیب و نقص احتمالی در مراحل اول بارداری صورت می گیرند. بنا براینکه کدام مرحله از بارداری خود را سپری می کنید، باید آزمایش های مختلفی انجام دهید.

آزمایش های دوران بارداری را بشناسید

 
اولین آزمایش: 0 تا 12 هفتگی
محاسبه قد، وزن و بی ام آی
در یکی از اولین مشاوره هایی که با پزشک خود دارید، قد و وزن شما اندازه گیری می شود. این کار سبب می شود تا خانم هایی که بیش از حد معمول اضافه وزن یا کمبود وزن دارند، بیشتر تحت نظر باشند. اگر قد و وزن شما عادی و معمول است، این تست فقط یک بار خواهد بود.
آزمایش خون مادر
تعیین گروه خونی شما اهمیت دارد. برای اینکه در مواقع نادر خانم ها پادتن های مضری علیه رشد جنین تولید می کنند. درصورت لازم این آزمایش باید شرایط ژنتیکی شما که به بچه منتقل می شود را نظیر کم خونی داسی شکل و بیماری های عفونی مشخص کند.
سونوگرافی 1
اولین سونوگرافی برای تعیین مدت زمان بارداری شما و تخمین زمان زایمان صورت می گیرد. ممکن است حتی در این آزمایش تشخیص داده شود که چند بچه باردار هستید. البته چنین چیزی در آزمایش های بعدی بهتر مشخص می شود. آناتومی رحم و لگن هم مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود بارداری  در معرض خطر یا پیچیدگی هایی قرارگرفته یا نه.
سونوگرافی گردن
این سونوگرافی با هدف تشخیص دقیق میزان مایع جمع آوری شده دور گردن بچه صورت می گیرد. این مورد به خصوص در بچه هایی با سندروم داون شایعه است.  درصورت مثبت بودن جواب آزمایش، متعاقبا آزمایش های ژنتیکی والدین انجام خواهد شد.
 
سه ماهه دوم: 13 تا 24 هفتگی
آزمایش خون مادر
حدود سیزده تا پانزده ماهگی، یک آزمایش سه گانه روی خون مادر انجام می شود. هورمونهای نظیر هاش سی جی مورد بررسی قرار گرفته و درصورت غیرطبیعی بودن میزان آنها ممکن است مشکلاتی نظیر اختلالات کروموزمی درپی داشته باشد.
سونوگرافی 2 
حدود هجده تا بیست و یک هفتگی آناتومی جنین شکل گرفته است. این سونوگرافی برای تشخیص رشد جنین انجام می شود. فاکتورهای زیادی همچون رشد اعضا و ارگان های حیاتی، موقعیت جفت، اسید آمنیوتیک و جنسیت بچه در این سونوگرافی مدنظر قرار خواهند گرفت.
 
سه ماهه سوم: 24 هفته ای تا زایمان
آزمایش گلوکز
دیابت بارداری یکی از شایع ترین مشکلات در دوران حاملگی است و به حدی رایج است که آزمایش گلوکز بارداری را جزو آزمایش های این دوره قرار می دهد. این آزمایش ساده ای است که با آزمایش خون بعد از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین همراه با شکر انجام می شود. اگر سطح گلوکز خون بعد از این آزمایش بالا باشد، باید آزمایش تحمل گلوکز خوراکی کامل انجام شود که مدت بیشتری طول می کشد ولی نتیجه روشن تری به پزشک متخصص ارائه می دهد.
سونوگرافی 3
وقتی به آخر دوران بارداری می رسید، آخرین سونوگرافی برای تعیین رشد بچه و موقعیت قرارگرفتن او در رحم و میزان اسید آمنیوتیک انجام می شود. اگر پاهای بچه شما پایین هستند، ممکن است به شما تمرینات ویژه ای به منظور تغییر موقعیت و برعکس شدن او در رحم داده شود. در غیر این صورت جراحی سزارین نیاز خواهید داشت.
 
آزمایش های لازم در کل دوران حاملگی
آزمایش ادرار
نمونه ادرار شما برای تعیین میزان پروتئین و گلوکز خواهد بود. اگر سطح پروتئین و گلوکز خارج از حد استاندارد باشد، موجب بروز نگرانی شده و پزشکان می توانند تشخیص پره اکلامپسی یا دیابت بدهند. این نمونه ها همچنین برای تعیین میزان باکتری هاست. چون عفونت های ادراری و کلیه ای می توانند مشکلاتی در بارداری ایجاد کنند.
فشار خون
فشار خون شما به طور کامل در مدت بارداری شما و هربار که نزد پزشک خود می روید، زیرنظر خواهد بود. فشار خون بالا در خانم های باردار ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد. شرایطی کشنده و بدون علائم که می تواند منجر به اختلال در حاملگی در سه ماهه آخر بارداری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو