آلوئه ورا را چگونه روی صورت خود بزنیم؟

منبع: نی نی بان

185

1398/9/16

11:11


افراد زیادی در خانه همیشه آلوئه ورا دارند و از ژل غلیظ و شفاف داخل برگ‌های آن برای کاهش سوختگی و درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند.اغلب از این گیاه برای درمان سوختگی، خراش‌های پوستی، زخم‌ها، آفتاب‌سوختگی و جوش‌ها استفاده می‌شود.

مرحله‌ی یک
با یک قیچی یا چاقوی تیز برگ آلوئه ورا را از ته ساقه جدا کنید. به آرامی با یک مسواک یا برس ناخن مرطوب روی برگ‌ها بکشید تا آلودگی آن از بین برود. برگ را زیر آب بشویید.

مرحله‌ی دو
با یک چاقوی تیز برآمدگی‌های اطراف برگ‌ها را جدا کنید. برگ را به صورت عمودی از وسط نصف کرده و ژل داخل آن را با قاشق خارج کنید.

مرحله‌ی سه
لایه‌ی نازکی از ژل آلوئه ورا را روی صورت خود زده و برای حداقل یک ساعت باقی بگذارید تا خشک شود. ژل را با آب گرم شسته و با حوله تمیز کنید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
گیاه آلوئه ورا دارای خواص دارویی و بهداشتی است و یکی از بهترین داروهای گیاهی طبیعی شناخته شده است.
اکثر مردم از آلوئه ورا به منظور تقویت مو، تسکین آفتاب سوختگی، پاک کردن آرایش و درمان مشکلات پوستی استفاده میکنند، با این حال، این گیاه همه کاره چندین استفاده غیر معمول دیگر نیز دارد که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم.

تمیز کردن دست
تمیزنگه داشتن دست ها، بخش مهمی از بهداشت فردی است. شما می توانید با نصف فنجان ژل آلوئه ورا و نصف فنجان الکل و چند قطره از اسانس دلخواه برای تمیز کردن دستها استفاده کنید.
این مخلوط نه تنها دست را تمیز میکند بلکه آنها را نرم و معطر نگه می دارد.

ژل اصلاح
به جای استفاده از کرم های اصلاح موجود در فروشگاهها که مواد شیمیایی دارند، از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی، یک مرطوب کننده طبیعی است.
پوست را صاف میکند، و همچنین می توانید به عنوان ژل افترشیو استفاده کنید.

سلامت دندان
می توانید یک دهانشویه طبیعی با مخلوط کردن چند قاشق از آلوئه ورا در یک فنجان آب درست کنید. آلوئه ورا دارای خواصی است که دندان را تقویت کرده و از آسیبهای آن پیشگیری میکند و بوی بد دهان را هم از بین می برد.

بهبود سلامت معده
آلوئه ورا حاوی ترکیبات ملین مانند آلوئین، -آمودین و باربالوئین، است که حرکات روده را منظم میکند. نوشیدن آب آلوئه ورا در درمان اختلالات مختلف گوارشی مانند رفلکس اسید، نفخ، سوء هاضمه، و سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

آلوئه ورا را چگونه روی صورت خود بزنیم؟


درمان آسم
اگر از آسم رنج می برید،کافیست مقداری از ژل آلوئه ورا را روی آب جوش قرار داده و بخار آن را استنشاق کنید زود بهتر می شوید. ترکیبات ضد التهاب موجود در آن موکوس را کاهش می دهد.
افراد مبتلا به گلودرد نیز مقداری از آلوئه ورا را در آب مخلوط کرده و با آن سه بار در روز غرغره کنند.

پاک کردن گوش حیوان خانگی
اگر حیوان خانگی دارید، می دانید که تمیز کردن گوش لازمست. ژل آلوئه ورا بهترین راه برای انجام این کار است. با استفاده از یک پارچه تمیز ژل آلوئه ورا را به آن آغشته کرده و تمیز میکنیم
برای نتایج بهتر ازگیاه ژل آلوئه ورا تازه استفاده کنید. با این حال، اگر در دسترس نبود، از داروخانه یا فروشگاه های بهداشتی ژل آلوئه ورای خالص تهیه کنید و از لوسیون های آلوئه ورا استفاده نکنید چون حاوی مواد شیمیایی و رنگ مصنوعی هستند.

آلوئه ورا را به چه نامی در ایران می شناسیم و چه ترکیباتی دارد؟
در ایران این گیاه علفی با نام فارسی «صبر زرد» و «شاخ بزی» شهرت داشته است. آلوئه یا آلوئه ورا حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن و آلوئه رزین A، B و C است.
این ترکیبات آثار سطحی دارند. همچنین قندهای گلوکز و مانوز، آنزیم های اکسیداز، آمیداز، کاتالاز و ویتامین های B۱، B۲، B۶، C، E و اسیدفولیک و مواد معدنی نظیر کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم از مواد مغذی موجود در آن (البته در مقادیر کم) هستند.

امروزه این گیاه طرفداران بسیاری پیدا کرده است، خوردن آن چه خواصی دارد؟
خاصیت اصلی آلوئه ورا، مسهل بودن است. به علاوه می توان آن را یک ضد ورم، ضدمیکروب، التیام بخش زخم ها، ضدآفتاب و ضدسوختگی به حساب آورد. از قدیم از این گیاه به عنوان مرهم سوختگی استفاده می شد.
مصرف ژل خوراکی این گیاه به مدت ۶ ماه برای کنترل زخم معده و کاهش شدت آسم بسیار موثر است. می توان گفت آلوئه?ورا ضدآلرژی، ضدسرطان، ضدقارچ، ضدویروس، تا حدودی کاهش دهنده قندخون و قاعده آور، تقویت کننده معده و کبد و از بین برنده انگل و کرم در بدن است.
ژل آلوئه ورا آثار مفیدی روی سوختگی های معمولی، سوختگی های حاصل از اشعه به خصوص اشعه ایکس، زخم ها و صدمه های دیگر پوست دارد. به علاوه، کرم های تهیه شده از ژل آن در تسکین پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد.
امروزه علاوه بر ژل، محصول های مختلف این گیاه به شکل قرص، کپسول، صابون، شامپو، کرم، پماد، ژل، نوشابه های خوراکی و کمپوت تولید می شوند و شرکت های سازنده این نوشیدنی ها مدعی هستند که مصرف آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن تا حدودی موثر است.

در چه مواردی آلوئه ورا منع مصرف دارد؟
از آلوئه ورا نباید در زمان تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، خون ریزی رکتال (مقعد) و ضعف شدید استفاده کرد. در زمان بارداری نیز به غیر از دستور پزشک مصرفش ممنوع است.

مصرف آن در دوران بارداری ممکن است همراه با چه عارضه ای باشد؟
هر گیاه یا ماده ای که خاصیت ملینی قوی دارد، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، باعث تحریک شدید روده و در نتیجه فشار بر رحم و سقط جنین می شود. به همین دلیل مصرف آلوئه ورا در زمان بارداری بدون دستور پزشک ممنوع است. میزان مصرف معمولی آن به عنوان ضدیبوست، ۲/۰ گرم است. مصرف بیش از این مقدار در افراد عادی باعث دل پیچه و در خانم های باردار باعث سقط جنین می شود.

بهترین شیوه مصرف این گیاه چیست؟
برگ های خود این گیاه به صورت تازه در عطاری ها و داروخانه ها به فروش می رسد. استفاده از این گیاه به دو شکل موضعی و خوراکی است. برای استفاده مستقیم از ژل آلوئه ورا می توان برگ های گیاه را قطع کرد.
در محل قطع شده ژل بی رنگ نمایان خواهد شد. با فشردن برگ گوشتی گیاه، ژل بیرون می زند. می توان از این ژل برای مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگی، زخم، سوختگی های معمولی و نرم کردن اگزمای زیرچشم استفاده کرد.
فراموش نکنید که ژل به مرور زمان در هوا تغییر رنگ می دهد و پس از مدتی به رنگ قرمز تیره مایل به سیاه در می آید.
در نوع خوراکی نیز می توان از انواع کمپوت ، دراژه، قرص و نوشیدنی های آلوئه ورا که تا حدودی خواص ملینی، ضدمیکروبی و... دارند، استفاده کرد.
خوردن کمپوت آلوئه ورا به دلیل اینکه مولکول های پلی ساکارید موجود در آن می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند و بدن را در برابر انواع عوامل بیماری زا به خصوص ویروس ها مقاوم کنند، مفید است.

آلوئه ورا را چگونه روی صورت خود بزنیم؟


آیا شروط خاصی برای مصرف آن وجود دارد؟
بله. در استفاده از این گیاه باید مراقب بود زیرا مصرف بیش از حد آن به صورت خوراکی (مصرف روزانه بیش از یک گرم به مدت طولانی) ممکن است باعث به هم خوردن تعادل آب و الکترولیت ها و در نهایت کم آبی بدن، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیوی شود زیرا خاصیت مسهلی آلوئه ورا باعث دفع بیش از حد آب بدن و در نتیجه بروز ضایعات کلیوی و اسهال خونی می شود.

آیا مصرف این گیاه همراه با میوه های دیگر یا سالاد میوه اشکالی دارد؟
مصرف آلوئه ورا به مقدار توصیه شده در کنار میوه های دیگر یا سالاد میوه منعی ندارد اما از مصرف مداوم و روزانه آن باید پرهیز شود. مصرف مداوم این گیاه با تمام خاصیت ها و فوایدی که دارد به کلیه ها آسیب جدی می رساند.
باید محصولات گیاه آلوئه ورا را که به صورت پماد، کرم، کمپوت و... برگ های آن که به بسته بندی های فویل شده در سوپرمارکت ها یا داروخانه ها موجود است، با توجه به تاریخ انقضای درج شده روی آن مصرف کرد.

چرا می گویند ژل گیاه آلوئه ورا برای پوست مفید است و آیا استفاده از آن مضراتی هم دارد؟
مزایایی که سبب می شود آلوئه ورا برای پوست استفاده گردد عبارتند از
- در درمان ترک های پوستی و خشکی پوست موثر می باشد، به خصوص اگزمای دور چشم یا پوست های بسیار حساس.
- روغن یا کرم آلوئه ورا برای پوست های خشک مناسب بوده و سبب نرم و براق شدن پوست می گردد.
- با رساندن اکسیژن بیشتر به سلول های پوست، سبب ترمیم بافت پوست می گردد.
- دارای خواص ضد سوختگی است. لذا می توان از آن در کرم های ضد آفتاب استفاده کرد.
- سلول های پوستی مرده را از بین می برد و سلول های جوان را جایگزین می کند. بنابراین پوست را تازه و درخشان می سازد.
- مانع از پیری پوست و چروک آن می گردد.
- شدت رنگدانه های پوستی را کاهش می دهد، بنابراین سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی می شود و می تواند لکه های سر سیاه را نیز از بین ببرد.
- آلوئه ورا سبب افزایش قدرت جذب رطوبت پوست می شود و پوست را انعطاف پذیر می سازد. بنابراین بهترین مرطوب کننده برای پوست می باشد.
- در پیشگیری از بیماری های پوستی موثر می باشد.
- به علت داشتن کلاژن و ویتامین E، قدرت کشسانی و نرمی پوست را افزایش می دهد و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می گردد.
- pH آن نزدیک به pH پوست است.
آلوئه ورا به علت داشتن کلاژن و ویتامین E، قدرت کشسانی و نرمی پوست را افزایش می دهد و سبب باقی ماندن رطوبت در پوست می گردد.
- در درمان ترک بین انگشتان پا که یک بیماری قارچی است موثر است .
- لوسیون آلوئه ورا به عنوان پاک کننده برای پوست کاربرد دارد.
- تاثیر خنک کنندگی بر روی پوست دارد.

مضرات احتمالی آلوئه ورا در بارداری و شیردهی
ژل آلوئه ورا برای استعمال خارجی، ماده بی خطری است، اما در موارد نادری ممکن است سبب واکنش های آلرژیک (حساسیتی) گردد.
زنان شیرده یا باردار نباید از این ماده استفاده کنند، زیرا ممکن است سبب انقباض های رحمی شده و سقط جنین را تحریک کند.
ژل آلوئه ورا در درمان زخم های عمیق موثر نیست و شیره آن می تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده ای شدید گردد.
این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد.
مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن می شود یا تعادل الکترولیتی را مختل می سازد. کودکان زیر 12 سال نبایستی از این گیاه مصرف کنند.
مصرف طولانی و مزمن شیره آلوئه می تواند سبب کمبود پتاسیم گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو