راهکارهایی برای رهایی از بدهی های سبک و سنگین

منبع: بیتوته

83

1398/9/16

11:44


راهکارهایی برای رهایی از بدهی های سبک و سنگین



بدهی , پرداخت بدهی , بدهی های احتمالی

راهکارهایی برای رهایی از بدهی

 

رهایی از بدهکاری دشوار است زیرا چاله های بدهی از اتفاقات ساده مانند نخواندن دخل و خرج یا شکست اقتصادی یا اتفاقات غیرمنتظره مانند بیماری و هزینه های آن و ده ها علت ديگر بوجود می آیند ولی آنچه مطمئن هستیم بدهی ها باید پرداخت شوند. ولی چگونه ؟ با ما همراه باشید.

- توقف کنید

افراد بده کار لحظه ای نمی ایستند و با خودشان فکر نمی کنند که تمام این کارهایی که در حال انجامش هستند فقط و فقط شرایط را بدتر می کند و بس. فکر نمی کنند که با این اعمال و رفتار در حال اضافه کردن به بدهکاری خویش هستند. در حال انباشت کردن بدهی و قرض به مبالغ قبلی هستند.

 

لطفا اندکی تامل کنید. از الان هیچ بدهی و قرض جدیدی ایجاد نکنید.

شاید باید بگویم که اصلاً هیچ کاری نکنید. بلکه باید توقف کامل کنید.

مسیر پیش روی خویش را بررسی کنید. درستی مقصد خویش را تشخیص دهید. بعد به ادامه مسیر بپردازید.

 

- با واقعیت رو به رو شوید

هنگامی که با چند نفر در خصوص بدهی های تان صحبت می کنید( اشخاص قابل اطمینان ) می بینید که بدهی داشتن، چیز غیر عادی ای نیست و شما تنها شخصی نیستید که بدهکارید. این کار سبب می شود، حس بهتری پیدا کنید. مخصوصا به اعضای خانواده تان بگویید و برایشان توضیح دهید که میخواهید با کمک آن ها از پس بدهی های تان برآیید.

 

- داشته ها و دانسته های خودتان را معلوم کنید

باید طبق نقاط قوت و مهارتهای موجودم و در عین حال باتوجه به موقعیتها و فرصت های بازار بهترین تصمیم را می گرفتم.

 

به هر حال هر انسانی تواناییها و استعدادهای خاص خودش را دارد.

همین توانایی ها باعث می شود که آدم های موفق طبق فرصت موجود در بازار به موفقیت دست پیدا کنند.

 

بدهی , پرداخت بدهی , بدهی های احتمالی

 پرداخت بدهی

 

- هزینه هایتان را یادداشت کنید

بدانید حقوق ماهانه تان صرف چه چیزهایی می شود. شما نخست باید مشکل را شناسایی کنید تا بتوانید راهکار و درمان مطلوب را برای آن بیابید. تهیه یک فهرست کمک زيادي به شما خواهد کرد. تلاش کنید فهرست با صداقت تهیه شود.

 

بعد با دقت به فهرست نگاه کنید. آیا قسمت اعظم فهرست به خواربار اختصاص یافته؟ آیا اغلب مواقع میزان زيادي هله هوله خریداری می کنید؟ خيلي از آژانس استفاده می کنید؟ آیا هر ماه شهریه کلاس ورزشی می پردازید؟ شاید بتوانید تغییراتی اساسی در برخی هزینه ها بوجود بیاورید. اگر چه این فکر در شروع خوب بنظر نمی رسد، ولی بخاطر داشته باشید این امر در طولانی مدت  به شما کمک می کند تا سختی های مالی خویش را کاهش دهید.

 

- بیش از موجودی تان خرج نکنید

درصورتی که برای خرید چیزی پول کافی ندارید، بابت آن وام نگیرید. البته این بستگی به این مسئله دارد که میخواهید این وام را صرف چه کاری بکنید. چنانچه میخواهید در شرکت تان سرمایه گذاری کنید یا خانه ای بخرید، وام گرفتن اشکالی ندارد. چراکه که سودی که دربرابر این کار به دست می آید به گرفتن آن وام می ارزد.

 

اما کار عاقلانه ای نیست که برای سفر رفتن یا خرید یک دست مبلمان وام بگیرید. حتی وام ماشین که طرفداران زيادي هم دارد، ممکن است خطرناک باشد. چرا‌که خودرو بعد از خرید، ارزش خویش را از دست می دهد، و چنانچه نتوانید قسط خودرو را بپردازید و ناچار به فروشش شوید، زیان زيادي متحمل می شوید.

 

- یک کار جانبی را شروع کنید:

آغاز کسب وکار هیچ وقت اسان نیست آیا شما استعداد درست کردن چیزهایی را دارید؟ محصولات خویش را بصورت آنلاین بفروشید! آیا عاشق حیوانات هستید؟ آیا چشم خوب و یک دوربین زیبا دارید؟ آغاز به گرفتن عکس و فروش آن کنید.

 

- از پرداخت سنگین ترین بدهی ها آغاز کنید

البته منظور از سنگینی مقدار رقم بدهی نیست، شاید یک بدهی بخاطر طلب کار کم تحمل که دارد بتواند در الویت قرار بگیرد یا بدهی به بانک بخاطر بهره ای که دار د و با گذشت هرروز ، مبلغ آن هم افزایش می یابد، پس لیست کردن بدهی ها طبق اولویت روشی بسیار مؤثر خواهد بود.

 

در شیوه گفته شده باید به این نکته توجه کرد که پرداخت بخشی از بدهی ها میتواند از اولویت آن ها کم کند. به عنوان نمونه پرداخت به روز شده وام بانکی که ديگر شامل بهره اضافه نخواهد گردید و یا پرداخت قسمتی از بدهی طلب کار باعث شود تا تحمل بیشتری برای گرفتن باقی طلب خویش به خرج دهد.شناسایی و یه کار بردن این موارد میتواند سبب کاهش فشار کل بدهی شوند.

 

همان طور که گلوله برفی را چنانچه به جلو هل دهید به مرور بزرگ تر می شود پرداخت قدم به قدم بدهی ها سبب افزایش سرعت تسویه شده و در نهایت به پایان می رسد.

 

بدهی , پرداخت بدهی , بدهی های احتمالی

رهایی از بدهکاری

 

- فروش وسایل بلا استفاده

با استفاده از این شیوه میتوانید قسمتی از پول نقد موردنیاز را تامین کند. فروش وسایل غیر ضروری که حتی در طول یک سال هم مورد کاربرد قرار نمی گیرند علاوه بر این که سبب ایجاد فضای آزادتر در منزل می شود به پرداخت قسمتی از بدهی شما هم کمک خواهد کرد.

 

- کار بیشتر، درامد بیشتر

به ذهنتان تلنگر بزنید برای اینکه هرچه سریعتر بدهی های خویش را پرداخت کنید باید بیشتر کار کنید اکنون این شامل اضافه کاری و شغل دوم هم می شود پس از همین اکنون به سراغ آن ها بروید تا هرچه سریعتر از این گرفتاری راحت شوید.

 

- به خودتان پاداش دهید

هنگامی که به مقاصد خویش چه مقاصد اصلی و چه مقاصد کوچک رسیدید به خودتان پاداش دهید! حواستان باشد که دوباره نمی خواهیم تو دام بدهی بیفتیم پس از شام بیرون و خرج ۱۰۰ هزار تومانی خبری نیست! میتوانید برای خودتان یک فنجان قهوه بخرید یا چیزهای کوچکی که شادتان می کند یا حتی میتوانید موفقیت خودتان را در شبکه های اجتماعی به رخ سایرین بکشید البته در آخر با پایان کل بدهیتان اجازه یک مهمانی کوچک با عزیزانتان را خواهید داشت!

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو