"میدل ایست مانیتور" گزارش داد، این طرح که از سوی شرکت "دین‌کورپ اینترنشنال" که ارائه کننده خدمات جهانی است، پیشنهاد شده، به این دلیل رد شد که عربستان هنوز تدابیر ثابتی برای جلوگیری از عملیات محرمانه غیرقانونی و قتل مخالفانی مانند جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، در نظر نگرفته است.

قتل خاشقجی اما تنها دلیلی نبوده که باعث شده سیا و وزارت امور خارجه آمریکا آموزش به سرویس اطلاعاتی عربستان را رد کنند و گزارش‌هایی که اخیرا از ادامه چنین اقداماتی منتشر شده نیز در این تصمیم نقش داشته‌اند. این گزارش‌ها شامل زیر نظر گرفتن تحرکات و اقدامات خانواده خاشقجی در خارج از عربستان، اقداماتی برای وادار کردن و فریب مخالفان برای بازگشت به کشور و دستگیری گسترده فعالان و شخصیت‌های مدافع حقوق بشر هستند.

گزارش شده است که مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هنوز مسؤولیت سرویس‌های اطلاعاتی در اقدام علیه مخالفان را تعیین نکرده و اصلاحی در قوانین مرتبط با این مسائل صورت نداده، نگران هستند و بر این باورند که این اقدامات برای ایجاد ثبات و تقویت روابط آمریکا و عربستان بسیار لازم و مهم هستند.

احتمال زیادی وجود دارد که اگر سرویس جاسوسی و اطلاعاتی عربستان مدرن‌سازی شود و مدیریت و عملکرد خود را ارتقا دهد و از معیارهای اخلاقی بالاتری بهره‌مند شود، هم آمریکا و هم عربستان از این مساله سود خواهند برد و ممکن است طرح دیگری برای آموزش سرویس اطلاعاتی عربستان مطرح و پذیرفته شود.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر لزوم بررسی هرگونه برنامه آموزشی در زمینه نظامی و امنیتی یا قرارداد تجاری از سوی این وزارتخانه برای حصول اطمینان از کمک نکردن آمریکا به عملیات غیرقانونی بیشتر از سوی عربستان، اظهار کرد: ما خواستار قوی‌تر شدن سرویس اطلاعاتی عربستان هستیم اما تصور نمی‌کنیم که راهش این باشد.