مرگ ۳ نفر بر اثر آنفلوآنزا در اردبیل

49

1398/9/16

14:32


مرگ ۳ نفر بر اثر آنفلوآنزا در اردبیل

سلامت نیوز: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: فوت سه شهروند اردبیلی به علت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا پس از بررسی نتایج آزمایش‌های تخصصی تایید شد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا رضایی‌بنا در مصاحبه با ایرنا گفت: در روزهای اخیر سه نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا در مناطق مختلف استان جان خود را از دست داده‌اند و هم اکنون بیش از ۲۰۰ نفر نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی با اشاره به انجام آزمایشات تکمیلی و ویروس‌شناسی و نیز بررسی شیوع گونه خاص ویروس آنفلوانزا از افراد بستری مبتلا به این بیماری افزود: به علت اثر عمیق بیماری برای مادران باردار و حساسیت درمانی و بهداشتی، رسیدگی در این زمینه با حساسیت دنبال می شود.

دکتر رضایی بنا کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از جمله افراد بالای ۶۵ سال سن، بیماران دیابتی، بانوان باردار و کودکان از جمله افراد در معرض خطر در برابر بیماری آنفلوآنزا ذکر کرد.

وی از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی و میزان مراودات حضوری به خصوص در فضاهای سربسته و اجتماعات، با تهیه واکسن آنفلوانزا از داروخانه‌ها، خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین از افراد مبتلا خواست تا با رعایت موازین بهداشتی از جمله شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از دست دادن و روبوسی و نیز استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه از درگیر شدن افراد دیگر به این بیماری جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: بیماری آنفلوآنزا حدود یک هفته طول می کشد و با علائم شدیدتر از سرماخوردگی همراه بوده و از طریق استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و در موارد حاد از طریق بستری و درمان ضدویروسی قابل کنترل است ولی در صورت اپیدمی می تواند تا ۲۰ درصد از جمعیت را درگیر کند.

دکتر رضایی بنا با تاکید بر لزوم آموزش به مردم و به خصوص رعایت موازین بهداشتی در مراکز پرازدحام از جمله مدارس و کلاس درس، به شهروندان توصیه کرد که فرد مبتلا، به مدت سه روز در منزل استراحت کرده و ارتباطات محدود و کمتری با اطرافیان داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان اردبیل اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی و درمانی صورت گرفته که می توان به برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان بهداشتی و درمانی برای حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاع رسانی عموم مردم، تقویت همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی، تامین ملزومات نمونه‌برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان این که بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر و عامل آن ویروس‌های آنفلوآنزا است، گفت: بیماری آنفلوآنزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد ولی اغلب بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

وی تب و لرز، سرفه، درد گلو، بیحالی، دردهای عضلانی و مفصلی، آب ریزش بینی و یا گرفتگی بینی را از مهمترین علایم بیماری آنفلوآنزا عنوان کرد و گفت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا، رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری ضروری است.

دکتر رضایی بنا بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا و به شکل ذرات ریز تنفسی آلوده توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می‌شود.

وی به همه شهروندان توصیه کرد که با رعایت و انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله پوشاندن دهان و بینی خود با دستمال هنگام عطسه و سرفه، شستشوی مرتب و مکرر دست‌ها با آب و صابون، حفظ فاصله ۲ متری از سایر افراد در صورت مشاهده علائم ابتلا به آنفلوآنزا در خود و طرف مقابل، خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران هنگام بیماری، استراحت در منزل در صورت مشاهده علائم ابتلا به آنفلوآنزا و استفاده از مایعات گردم و خودداری از حضور در مدرسه، محل کار یا مکانهای پرجمعیت و مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی یا پزشک در صورت شدت علائم بیماری به مدیریت سلامتی خود و دیگران بپردازند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو