در عزای یک عروسی

109

1398/9/16

16:36


در عزای یک عروسی

سلامت نیوز:جشن عروسی بود. شادی از چهره عروس و داماد و مدعوین محو نمی‌شد. آهنگ کردی و پایکوبی. ‏بازی کودکان در گوشه‌ای از تالار. خوش و بش بزرگ‌ترها در گوشه گوشه سالن.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،اما وقت شام میهمانان به ‏طبقه بالای تالار دعوت می‌شوند، میزها پر می‌شود از غذا، همزمان صدای انفجار مهیبی در تالار می‌پیچد و ‏بعد چند نفری فریاد می‌زنند آتش...آتش...‏ میهمانان پا به فرار می‌گذارند، اما در‌های خروج کوچک است. زن‌ها و کودکان میان ازدحام جمعیت به ‏زمین می‌خورند. در میان این جمعیت عده‌ای زن و کودک پلی می‌شوند برای عبور دیگر میهمانان.

پنج میهمان ‏کوچک جشن عروسی و پنج زن زیر دست و پاها له می‌شوند. فریادهایشان در میان همهمه گمشده و دیگر از ‏آن شادی ثانیه‌های قبل خبری نیست. همه چیز رنگ سیاه و ماتم گرفته. پیرمردی هم در میان سیل ‏میهمانان تاب نفس کشیدن ندارد، دست‌هایش را لابه‌لای جمعیت نمی‌تواند تکان دهد، دردی کشنده در ‏قفسه سینه‌اش احساس می‌کند، نفس‌هایش به شماره افتاده... آخرین نفس او را همراهی نمی‌کند‎.

کامیار یکی از میهمانان است. حادثه‌ای را که دیده باورش نمی‌شود؛ ازدحام جمعیت و آن شلوغی برای ‏فرار و آن همه ترس و وحشت در چشمان میهمانان یک جشن را. خاطرش نیست در آن هنگام چه بر سر ‏عروس و داماد آمد، اما برای صرف شام به طبقه بالای تالار رفته بودند که متوجه آتش‌سوزی بخاری در ‏طبقه همکف می‌شوند. بلافاصله با تمام وجود به سمت درخروجی هجوم می‌برند، اما تعداد زیادی از افراد ‏زیر دست و پا می‌افتند، چون هرکسی تنها به فکر نجات جان خود و خانواده‌اش بود.

«شیلنگ گاز از کپسول ‏جدا شد و گاز مایع هم خارج و همین باعث آتش‌سوزی شد، در این میان چای‌پز تالار آمد و خواست جلوی ‏نشتی گاز را به وسیله خم کردن شیلنگ بگیرد، ولی شیلنگ از دستش افتاد و آتش بیشتر شد طوری‌که چیزی ‏نمانده بود خودش هم آتش بگیرد‎.»‏ همزمان با آتش‌سوزی، برق تالار هم خاموش شد.

مردم با دیدن این صحنه به سمت در‌های خروجی هجوم ‏بردند. در تاریکی شب بیشتر افراد دید نداشتند و فقط درحال خروج از تالار بودند. به‌علت ازدحام جمعیت، کسی قادر به نجات بچه‌ها و زنانی که زیر دست و پا می‌افتادند، نبود‎. «درهای ‏ورود و خروج تالار مانگه شه‌و خیلی کوچک و باریک بود و یکی از دلایل افزایش کشته‌شدگان همین ‏بود. البته برخی برای خروج از تالار مجبور به شکستن شیشه‌ها شدند‎.»‏

سامان در این حادثه مصدوم شده و برادرزاده‌اش را هم از دست داده است. نگاه و صدایش پر از غم است. ‏شادی که زود رنگ سیاهی به خود گرفت. چه کسی فکر می‌کرد عروسی به چنین فضای تلخی ختم شود. او ‏همزمان با انفجار همراه خانواده‌اش به طرف در تالار رفت.

در همین حال زنی را دید که زیر دست و پای ‏مردم افتاده بود. وقتی خواست نجاتش دهد خودش هم مصدوم شد‎.« تاریکی، ترس، وحشت، نجات جان خود ‏و خانواده، مردم را وادار به هجوم به طرف درهای خروجی تالار کرد و همین مسأله هم باعث افزایش ‏تلفات شد.» نبود کپسول آتش‌نشانی، استاندارد نبودن سیستم گرمایشی تالار، ترس و وحشت مردم و هجوم به سمت ‏در‌های خروجی و خاموش شدن برق تالار در هنگام آتش‌سوزی ازجمله دلایل اصلی این واقعه دردناک ‏است.

‏زانیار که عمه‌اش را در این حادثه از دست داده به خبرنگار ما می‌گوید: «در زمان وقوع حادثه توانستم پدر و ‏مادر، خواهرهایم و چند نفر دیگر را نجات دهم، ولی متاسفانه عمه‌‌ام فوت شد. البته کمک کردم چند نفر ‏دیگر هم نجات پیدا کنند‎.» ‏

‏ شامگاه پنجشنبه چهاردهم آذر در مراسم عروسی در تالار مانگه‌شه‌و سقز بر اثر انفجار کپسول گاز و دست ‏پاچگی حاضران، ۱۱نفر کشته و حدود ٣٨نفر هم مصدوم شدند‎.تالار مانگه‌شه‌و در ۲کیلومتری جاده روستای ملقرنی میزبان مراسم ازدواج دو زوج سقزی بود.

در مراسمی که ‏همه اقوام و آشنایان حضور داشتند، هنگام صرف شام عروسی، ناگهان صدای انفجاری مهیب، سبب رعب و ‏وحشت میهمانان شد و همه به سمت در ورودی دویدند. ‏این حادثه دردناک کردستان را در ماتم و اندوه فرو برد، به نوعی که مردم شهرهای کُردنشین کشور در فضای ‏مجازی از هشتگ‌های «سقز تسلیت» و «هاوخمتانین» استفاده کردند و این‌گونه بهت و ناراحتی و همدردی ‏و تسلیت خودشان را به مردم و بازماندگان این فاجعه غم‌انگیز ابراز کردند‎.همین هم شد که استاندار سقز ‏روز جمعه را عزای عمومی اعلام کرد.

‏ خانواده‌های زیادی داغدار شده و عزیزان‌شان را از دست دادند. یکی خواهرش، دیگری پدر و مادرش و آن ‏یکی همسرش و مرضیه هم دخترش را. خبر به سرعت در شهر می‌پیچد، یکی برای نجات آمده و دیگری ‏برای ضبط حادثه‌ای تلخ‎. تماشاچی‌های زیادی آمده‌اند، اما همچنان میهمانان به دنبال عزیزان خود می‌گردند‏‏. مادران نگران به دنبال کودکان گمشده‌شان هستند، صدای فریاد مادری نگران به گوش می‌رسد: ‏هه‌ژین...‌هه‌ژین... اما جوابی نمی‌شود‎. عمق فاجعه زیاد است صدای آژیر‌های خودروهای امدادی بر شهر ‏حاکم است.

تصاویر در شبکه‌های اجتماعی جا خوش می‌کند، امداد شروع شده.‏ ‏یازده ‎آمبولانس مصدومان را به مراکز درمانی می‌رسانند، عکس هه‌ژین در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان گمشده ‏پخش شده، خبری از او نیست که نیست‎. دقایق به کندی می‌گذرد و نخستین آمار دردناک از منابع رسمی اعلام می‌شود. از همه اینها دلخراش‌تر، مرگ ‏هه‌ژین دختر چهارساله بود که چند ساعت بعد خبر فوتش را اعلام کردند تا این پرنده کوچک آسمانی شد‎.

او ‏تنها میهمان کوچک این مراسم عروسی نبود که آسمانی شد چهارکودک دیگر هم در ازدحام فرار جان باختند.‏امدادرسانی به مصدومانفرماندار ویژه شهرستان سقز می‌گوید این حادثه در اثر نشت شیلنگ گاز متصل به بخاری روی داد و علاوه بر کشته شدن ۱۱نفر از مدعوین، ۳۸ تن ‏دیگر را نیز مصدوم کرد که نیروهای امدادی و اورژانس آنها را به مراکز درمانی منتقل کردند. حال دو تن ‏از آنان وخیم است‎. او از اینکه قرار است دلایل وقوع حادثه بررسی شود،گفت: «اگر کسی در این خصوص سهل‏انگاری کرده باشد حتما برخورد خواهیم کرد.»

‏‎عامل اصلی حادثه

شهردار سقز هم تلفات این حادثه را ناشی از ترس و وحشت مدعوین حاضر در مراسم دانست و ‏گفت:

«هیچ‌یک از کشته‌شدگان بر اثر آتش سوزی فوت نکرده‌اند، بلکه در لحظه وقوع حادثه میهمانان به علت‏ترس به سمت درخروجی رفتند و تجمع زیاد باعث شد تعدادی از آنها روی زمین بیفتند و همین عامل باعث ‏مرگ‌شان شده است‎.»

این درحالی است که استاندار کردستان هم روز گذشته اعلام کرد مالک تالار، ‏شامگاه پنجشنبه بلافاصله بعد از وقوع حادثه به دستور دادستان بازداشت شد و روز جمعه هم یک ‏کارگروه برای پیگیری‌ و نظارت بر وضع ایمنی واحدهای فعال در این حوزه در سطح استان تشکیل شده ‏است.

‏نشت شیلنگ گاز؛ عامل انفجار‎

‎مسئولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چندین بخاری متصل به کپسول گاز مایع استفاده ‏کرده بودند و علت اصلی آتش‌سوزی نشت شیلنگ گاز متصل به یکی از بخاری‌ها بوده است‎.

اینها را هم ‏رئیس سازمان آتش‌نشانی سقز می‌گوید. «این کپسول‌های گاز مایع را به دلیل اینکه مایع داخل آن بهتر ‏جوشش پیدا کند و گاز به راحتی منتقل شود، داخل آب گذاشتند و شعله‌ای هم زیر این کپسول‌ها قرار داده ‏بودند که طبق اعلام کارشناسان ما این شعله باعث شده شیلنگ انتقال گاز ذوب شود و گاز از آن نشت کند ‏و در نتیجه موجب انفجار و آتش‌سوزی شود‎.»

به محض اطلاع از این حادثه، نیروهای آتش‌نشانی به محل ‏اعزام شدند. هر چند مردم با خبردار شدن از این حادثه راه‌های منتهی به تالار عروسی را مسدود کردند، ولی ‏ماموران به سرعت وارد محل حادثه شدند و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو