شنای سوئدی چیست و چه فوایدی دارد؟

شنای سوئدی چیست و چه فوایدی دارد؟


منبع: بیتوته

236

1398/3/20

11:53


شنای سوئدی چیست و چه فوایدی دارد؟



شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنای سوئدی

 

شنای سوئدی (push up) یکی از حرکات ورزشی ساده و بدون نیاز به ابزار است که با دراز کشیدن به صورت دمر و استفاده از قدرت دست‌ها و بازوها برای بالا و پایین بردن بدن انجام می‌گیرد.

عضلات درگیر در حرکت شنا سوئدی

 

در حرکت شنا سوئدی عضلات متعددی درگیر می‌شوند، این عضلات عبارتند از: 

عضلات سینه

عضلات شانه

عضلات پشت

عضلات پشت بازو

عضلات شکم

و حتی عضلات زیربغل 

 

انواع شنا سوئدی و نحوه انجام آن‌ها

 

شنای سوئدی استاندارد

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنای سوئدی استاندارد

 

بر روی زمین دراز کشیده و دست‌های خود را زیر شانه‌ها قرار دهید. عضلات خود را منقبض کرده، قفسه سینه را بالا برده و به جلوی خود نگاه کنید تا ستون فقرات به حالت میانه قرار بگیرد.

 

آرنج خود را خم کرده، نفس خود را فرو داده و بدن را به سطح زمین نزدیک کنید. سپس، بدن خود را بالا برده، نفس خود را بیرون دهید و بدن را به حالت اولیه برگردانید. دقت کنید کمر شما، بالا یا پایین نباشد و باید کل بدن در یک راستا قرار بگیرد.

 

شانه خود را به سمت عقب و پایین کشیده و آرنج‌ها را نزدیک به بدن خود نگه دارید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بروز آسیب و گرفتن نتیجه بهتر، همیشه این حرکت را صحیح انجام دهید.

 

شنا سوئدی اصلاح شده

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنا سوئدی اصلاح شده

 

اگر بدن شما به اندازه کافی قوی نیست که شنای سوئدی استاندارد را به شکل صحیح انجام دهید، می‌توانید شنای سوئدی اصلاح شده یا شنای زانو رو زمین را انجام دهید؛ تا زمانی که بدن شما قوی شود و بتوانید حرکت شنای استاندارد را به شکل صحیح اجرا کنید.

 

بیشترین عضلات درگیر: سینه 

چهاردست‌وپا روی زمین قرار بگیرید و گردن را در راستای بدن به صورت صاف نگه‌ دارید.

دست‌های خود را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید، تا آنجایی که نیم‌تنه و پشت شما صاف شود و خط صافی از شانه‌ها تا زانوها داشته باشید. مطمئن شوید که مچ دست‌تان دقیقا زیر شانه قرار گرفته است. بازوها باید صاف و قرینه هم باشند.

 

نوک آرنج شما باید به سمت عقب باشد. آرنج‌ها را خم کنید و بدن خود را پایین بیاورد تا جایی که بدن‌تان به زمین نزدیک شود و بازوهای شما موازی با زمین قرار گیرد. میان تنه خود را طی تمرین سفت نگه دارید. شکم باید تو و پشت صاف باشد.

 

به محض این‌که بازوهای شما موازی با زمین شد، پنجه‌ها را روی زمین فشار دهید و با باز کردن آرنج، خود را بالا بکشید و به موقعیت اولیه خود برگردید.

این حرکت را به تعدادی که می‌توانید در ۳ ست انجام دهید.

 

اگر این حرکت هم برای شما سخت است، حتی می‌توانید ابتدا روی دیوار تمرین شنای سوئدی کنید تا زمانی که بدن‌تان آماده شود.

 

شنا سوئدی دست باز

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنا سوئدی دست باز

 

یکی دیگر از انواع شنا سوئدی، شنا سوئدی دست باز است. این نوع شنا همانند شنای سوئدی استاندارد شروع می‌شود، اما دست‌ها بیشتر از طول شانه باز می‌شوند. این حالت باعث می‌شود که عضلات سینه بیشتر درگیر شوند.

  

شنا سوئدی دست جمع 

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنا سوئدی دست جمع

 

در شنای دست جمع پنجه دست‌ها نسبت به شنای استاندارد به هم نزدیک‌تر هستند و بیشتر روی عضلات پشت بازو کار می‌شود. در یکی از تحقیقات، دریافتند که شنای دست جمع خیلی بهتر و بیشتر از شنای دست باز روی ماهیچه سینه‌ای بزرگ و پشت بازو کار می‌کند.

 

بیشترین عضلات درگیر: سینه و پشت بازو 

روی زمین قرار بگیرد و دست‌ها را به هم نزدیک کنید، طوری که پنجه‌ها زیر سینه قرار بگیرد.

حرکت را با خم کردن آرنج‌ها و کنترل کردن میان تنه ‌شروع کنید. میان تنه خود را سفت نگه دارید و پایین بروید تا جایی که سینه به زمین برسد. آرنج‌ها را نزدیک بدن نگه دارید طوری که نوک آن‌ها به سمت پشت شما باشد.

 

آرنج را باز کنید و با استفاده از عضلات پشت بازو و عضلات سینه، به حالت اولیه برگردید.

این حرکت را به هر تعدادی که می‌توانید در ۳ ست انجام دهید.

 

شنای سوئدی پا بالا 

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنای سوئدی پا بالا

 

یک حرکت با درجه سختی متوسط که روی عضلات بالای سینه و شانه کار می‌کند. تحقیقات نشان داده است که شنای سوئدی پا بالا قدرت بیشتری نسبت به شنای معمولی یا استاندارد می‌طلبد و سنگین‌تر است. این به این معنی‌ست که اگر شنای سوئدی ساده، کسل کننده و تکراری شده است می‌توانید هنگام شنا پای خود را روی میز یا سطح بالاتر قرار دهید تا بیشتر خودتان را به چالش بکشید.

 

بیشترین عضلات درگیر: سینه و شانه 

روی زمین قرار بگیرید. پنجه‌ها را زیر شانه روی زمین و پاهای خود را روی نیمکت یا یک جعبه قرار دهید.

 

پایین بردن بدن خود را با خم کردن آرنج‌ها شروع کنید و پشت خود را کاملا صاف و میان‌تنه را محکم نگه‌ دارید، تا جایی که سینه شما به زمین برسد. نوک آرنج‌ها رو به عقب باشد.

 

خیلی فوری به بالا برگردید و پشت و دست‌ها را به حالت اولیه برگردانید.

این حرکت را به تعداد ممکن در ست‌های ۳ تایی تکرار کنید.

 

شنا سوئدی روی دیوار

شنای سوئدی،فواید شنای سوئدی

شنا سوئدی روی دیوار

 

چگونه حرکت شنا سوئدی را درست انجام دهید؟ آموزش تصویری به اندازه یک دست از دیوار فاصله بگیرید و صاف بایستید، دست‌ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و کف دست را روی دیوار قرار دهید. سپس به آرامی سینه را با خم کردن آرنج نزدیک دیوار کنید و به مرحله شروع برگردید، این حرکت را 3 ست و در هر ست با 40 تکرار انجام دهید، می‌توانید در حد توان هم شروع کنید و به مرور به تعداد تکرار اضافه کنید.

  

فواید  شنای سوئدی عبارتند از:

۱- شنای سوئدی باعث افزایش انعطاف پذیری می‌شود: زمانی که بدن را پایین می آورید عضلات کمر کشیده می‌شوند و زمانی که بدن را به سمت بالا هل می‌دهید عضلات دو سر کار می‌کنند. انجام مرتب این حرکت باعث افزایش انعطاف پذیری می‌شود و احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.

 

۲- بهبود بخشیدن به دستگاه قلبی ـ عروقی: شنای سوئدی باعث می‌شود که قلب سریع‌تر کار کند و خون بیشتری به بافت‌های عضلانی پمپاژ شود. بنابراین انجام این حرکت بر کار کرد قلب و عروق نیز تاثیرگذار است.

 

افرادی که زیاد پشت میز می‌نشینند، می‌توانند حرکت شنای سوئدی را در برنامه ورزشی خود قرار دهند. نشستن بیش از حد باعث می‌شود که عضلات بالاتنه ضعیف شوند.

 

۳- کالری سوزی: معمولا حرکت شنای سوئدی به عنوان حرکت چربی سوز نام برده نمی‌شود اما این حرکت باعث سوزاندن کالری می‌شود.

 

۴- افزایش تستسترون: با افزایش سن، ترشح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند. در مردان میزان ترشح تستسرون کاهش پیدا می‌کند. انجام حرکات ورزشی همچون شنای سوئدی ترشح هورمون‌ها را منظم می‌کند.

 

۵-کاهش احتمال پوکی استخوان: پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوان ایجاد می‌شود. داشتن تغذیه سالم و انجام ورزش از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می‌کنند. شنای سوئدی ورزشی مناسب برای جلوگیری از این بیماری است.

 

۶-کاهش احتمال آسیب‌دیدگی: معمولا آسیب‌دیدگی شانه و کمر در افرادی ایجاد می‌شود که انعطاف پذیری زیادی ندارند.

 

انجام شنای سوئدی باعث می‌شود که بدن قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر شود. به ‌این‌ ترتیب توانایی انجام حرکات پیچیده‌تر را بدون آسیب‌دیدگی پیدا می‌کنند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو