همه چیز در ارتباط جت لگ | چگونه این مشکل را حل کنیم؟

منبع: همگردی

108

1398/9/16

22:06


شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که منظور از جت لگ چیست؟ چرا بعضی از افراد در سفرهای هوایی به مناطق دور دست مانند سفر به کشورهای اروپایی یا آسیای شرقی دچار جت لگ یا پرواز زدگی می شوند؟ جت لگ چه علائمی دارد و چه زمانی از بین می رود؟ این سوالات تنها بخشی از سوالاتی است که افراد ممکن است درباره پدیده جت لگ داشته باشند. با مستر بلیط همراه باشید تا پاسخ سوال های خود را بیابید و با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

جت لگ

منظور از جت لگ چیست؟

بدن هر فردی دارای یک ساعت بیولوژیکی می باشد که به صورت 24 ساعته تنظیم شده و هر زمانی به یک کار خاص اختصاص دارد، اما زمانی که فرد از یک منطقه زمانی به منطقه زمانی دیگر پرواز کند به طوری که در محل اولیه خود ساعت 7 صبح باشد، اما در کشور مقصد نیمه شب باشد بدن نمی تواند این اختلاف ساعات شبانه روز را درک نماید و ساعت بیولوژیک بدن تغییر می کند، در نتیجه فرد نمی تواند کارهای خود را به همان حالت قبل انجام دهد و دچار مشکلاتی می گردد.

عوامل ایجاد کننده جت لگ

·سفر به غرب

·سفر به قاره های دیگر

·سفرهای مکرر

·مشکلات قبلی

·سن بالا

·شرایط پرواز

علائم جت لگ

علائم و نشانه های جت لگ در تمامی افراد یکسان نیست و با توجه به ویژگی های شخصی هر فرد، میزان اختلاف ساعت مبدا و مقصد، تفاوت در ساعات شبانه روز و .. می تواند متفاوت باشد. بارزترین نشانه جت لگ اختلال در خواب می باشد و به دلیل آنکه اختلاف ساعتی که به وجود آمده است فرد نمی تواند به اندازه کافی بخوابد مثلا در سفر به غرب فرد معمولا با مشکل صبح زود بیدار شدن از خواب مواجه است، این در حالی است که در سفر به شرق فرد در شب و در زمان خوابیدن نمی تواند بخوابد. از دیگر علائم پرواز زدگی می توان به گیجی و حواس پرتی، کاهش تمرکز، احساس خستگی بیش از حد، مشکلات گوارشی و سوء هاضمه، سردردهای مکرر و تحریک پذیری عصبی اشاره نمود.

جت لگ بیشتر در مواقعی که مسافرت در سه ناحیه زمانی مختلف اتفاق می افتد رخ می دهد اما مواردی نیز مشاهده شده است که سفر در یک ناحیه زمانی انجام شده اما فرد دچار علائم جت لگ شده است. عوارض جت لگ بیشتر ورزشکارانی را تحت تاثیر قرار می دهد که مجبور هستند برای شرکت در بعضی از مسابقات از غرب به شرق سفر کنند یا برعکس، زیرا این افراد برای آنکه بتوانند بهترین عملکرد را در مسابقات داشته باشند باید از نظر شرایط روحی و جسمی در بهترین حالت ممکن باشند.

تشدید علائم جت لگ در بعضی سفرها

اگر بلیط هواپیما برای سفر به یکی از کشورهای شرقی را تهیه کرده باشید، باید انتظار پرواز زدگی های بیشتری پس از رسیدن به مقصد داشته باشید، این در حالی است که سفر به کشورهای غربی راحت تر است و کمتر جت لگ دیده می شود. علت این مسئله را می توان این چنین بیان نمود که بدن روزهای طولانی را بهتر از روزهای کوتاه می تواند درک کند و با آن کنار بیاید. براساس تحقیقات انجام شده به طور کلی برای آنکه بدن بتواند خود را با منطقه زمانی جدید تطبیق دهد یک روز کامل طول خواهد کشید.

چگونه از به وجود آمدن جت لگ جلوگیری کنیم؟

به عنوان مثال اگر قصد سفر به لندن را دارید و بلیط هواپیما لندن را برای ساعت خاصی رزرو کرده اید قطعا به دلیل اختلاف ساعتی که وجود دارد پس از رسیدن به آنجا احتمال آنکه با علائم جت لگ مواجه شوید زیاد است اما با رعایت نکات زیر می توانید از پرواز زدگی جلوگیری کنید.

چگونه از به وجود آمدن جت لگ جلوگیری کنیم؟

1.سعی کنید در شب قبل از سفر به اندازه کافی بخوابید

خیلی از افراد شب قبل از مسافرت به دلیل استرس یا هیجان سفر و یا خستگی زیاد چند ساعتی بیشتر نمی خوابند و ترجیح می دهند در داخل هواپیما بخوابند اما همین کار و ایجاد تغییرات غیر عادی در روند کاری بدن در مبدا باعث خواهد شد که فرد پس از آنکه به مقصد می رسد بیشتر با جت لگ مواجه شود و سازگاری با شرایط جدید برای بدن دشوار تر باشد.

2.از انتخاب پروازهایی که در شب به مقصد می رسند خودداری کنید

برای جلوگیری از جت لگ بهتر است پروازهایی را انتخاب نمایید که در ساعات اولیه روز به مقصد می رسند زیرا در طول روز بیشتر می توانید بیدار بمانید و حتی می توانید به بیرون و تفریح بروید و بدنتان راحت تر با تغییرات کنار بیاید.

3.انتخاب پروازهای غیر مستقیم

بهتر است در سفرهای طولانی به کشورهای دور دست از پروازهای غیر مستقیم استفاده نمایید. زیرا توقف های هواپیما موجب می شود که بدن به مرور به تغییرات ایجاد عادت کند و در زمان رسیدن به مقصد حالت نرمالی را داشته باشد. از طرفی این روش موجب می شود که شما بتوانید هزینه کمتری را خرج کنید زیرا بلیط پروازهای غیر مستقیم مانند بلیط چارتری، ارزان تر است.

4.انتخاب یک هواپیمای مناسب

هواپیماهایی که مجهز به سیستم های مرطوب کننده و تهویه هوا هستند و سیستم های روشن کننده ال ای دی دارند به دلیل ایجاد شرایط آب و هوایی مطبوع و ایجاد میلیون ها سایه رنگ بهتر می توانند ایجاد تغییرات شبانه روز را تداعی کنند در نتیجه بدن بهتر می تواند با شرایط جدید سازگاری پیدا کند و جت لگ اتفق نمی افتد. در صورتی که هزینه بلیط چنین هواپیماهایی بالا است می توانید از بلیط چارتری که برخی از این هواپیماها در بعضی مسیرها دارند استفاده نمایید.

5.پرهیز از استفاده از قرص های خواب آور

بهتر است در سفرهای طولانی مدت خود از مصرف قرص خواب بپرهیزید زیرا با استفاده از این قرص ها نمی توانید خواب کاملی را تجربه کنید و علائم جت لگ همچنان وجود خواهد داشت و فقط سرگیجه را به آن علائم اضافه می کنید اما می توانید در طول سفر چشم های خود را ببندید که بدن در آرامش بیشتری باشد و تغییرات بیولوژیکی ساعت بدن کمتر بر آن اثر بگذارد.

6.پرهیز از مصرف مشروبات الکی

استفاده از مشروبات الکی با هیدراته نمودن بدن موجب می شود که فرد بیشتر احساس خستگی داشته باشد، در نتیجه فرد بیشتر به علائم جت لگ دچار می شود.

7.تنظیم ساعت خود طبق ساعت مقصد

به محض وارد شدن به هواپیما ساعت خود را بر اساس ساعت مقصد تغییر دهید تا بهتر بتوانید خود را با تغییرات ایجاد شده تطبیق دهید.

8.غذا خوردن

وعده های غذایی خود را با ساعات مقصد هماهنگ کنید و در طول شبانه روز سه وعده غذای مناسب بخورید. به عنوان مثال ممکن است برای شما ساعت 11 شب باشد اما در مقصد وقت صبحانه باشد با این حال بهتر است در همان ساعت 11 شب یک وعده صبحانه میل کنید تا بدنتان عادت کند.

9.ورزش کنید

تحرک داشتن وانجام چند حرکت ورزشی ساده در هواپیما موجب تقویت آندروفین های شما می شود.

10.از مصرف قهوه بپرهیزید

قهوه و کولا به دلیل کافئین بسیار بالایی که دارند نوعی محرک مصنوعی محسوب می شوند که می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد، در نتیجه موجب می شود که مدت زمان بیشتری با علائم جت لگ درگیر باشید. توصیه می شود به جای قهوه تا می توانید آب بنوشید تا بدن هیدراته شود و عملکرد بهتری داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو