مسعود سلیمانی شامگاه شنبه پس از بازگشت به کشور در جمع خبرنگاران گفت: از زحمات و پیگیری‌های دفتر مقام معظم رهبری، دولت،  قوه قضاییه و به ویژه دکتر ظریف تشکر می کنم آنها زحمات زیادی کشیدند و انشاالله که بتوانم جبران کنم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته بودم کار را کنار بگذارم اما به خاطر و پیگیری‌های انجام شده به ویژه از سوی دانشجویان، چگونه می‌توانم کار نکنم. من فقط می‌توانم تشکر کنم.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به جایگاه پژوهش اظهار داشت: آمریکایی ها از دانش ما می‌ترسند به همین خاطر باید بحث‌های علمی خود را قوی کنیم تا جایگاهی در دنیا داشته باشیم و بی‌تردید دانشمندانی که داریم که می‌توانند خدمات ارزشمندی را انجام دهند.

سلیمانی درباره اسارت خود در آمریکا هم تصریح کرد: هدف آمریکا دشمنی با مردم است. آنها دشمن شماره یک ایران و ایرانی هستند. وقتی مرا به زندان می‌بردند به دیگر زندانی‌ها می‌گفتند او تروریست است که قصد بمب‌گذاری داشته است تا زندانی‌ها به من نزدیک نشوند اما دیگران هم این ادعا و اتهام را باور نکردند. "من وقتی به آنها می گفتم بیماران منتظرم هستند، می‌گفتند بمیرند، اشکالی ندارد."

وی افزود: در پایان مجدداً از رهبر انقلاب، دولت، قوه قضاییه و به ویژه دکتر ظریف تشکر می‌کنم که با توجه به مشکلاتی که دارند وقت خود را صرف من کردند. امیدوارم با تحقیقاتم این زحمت‌ها را جبران کنم. 

"دکتر مسعود سلیمانی" شامگاه امشب در پروازی اختصاصی به همراه "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان پس از ۱۵ ماه دربند بودن در زندان‌های آمریکا، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. 

با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، ظهر امروز دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌ تربیت مدرس که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود، آزاد شد.

در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی "ژئو وانگ" شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد.

سلیمانی پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما آمریکا در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آمریکا، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.