تبخال تناسلی و زایمان، ارتباطی با هم دارند؟

منبع: نی نی بان

108

1398/9/17

00:52


تبخال یا هرپس تناسلی یک عفونت مُسری آمیزشی است که در اثر ویروس "هریپس سیمپلکس" بوجود می‌آید. ابتلا به هرپس یک مشکل مزمن است که پس از درمان می‌تواند دوباره نیز تکرار شود. برخی از افراد مبتلا به این عفونت فقط یک مرتبه تبخال تناسلی را تجربه می کنند، ولی ممکن است برای برخی دیگر به دفعات متعدد دچار زخم‌های تناسلی گردند. اما نکته مهم آن است که آیا تبخال تناسلی و زایمان با هم ارتباط دارد؟ آیا با وجود تبخال تناسلی می توان زایمان طبیعی کرد؟

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی چه علائمی دارد؟
نشانه‌های هرپس عبارتند از، سوزش یا خارش روی پوست یا پیرامون ناحیه، تاول‌های دردناک یا زخم روی اندام تناسلی و احساس عمومی ناخوشی. برخی از مبتلایان احساس سوزش هشدار دهنده‌ای را درست پیش از ظهور آسیب‌دیدگی تجربه می‌کنند.
این مشکل نسبتاً معمول است. زیرا حتی اگر شخصی نشانه‌های عفونت را نداشته باشد، امکان دارد از طریق تماس آمیزشی این بیماری را انتقال دهد. تخمین زده می‌شود که 80 درصد مبتلایان به این مشکل از عفونت خود آگاهی ندارند. عموماً، با گذشت زمان، نشانه‌ها کمتر پدیدار می‌شود و از شدت آنها کاسته می شود.

هرپس تناسلی در بارداری
اگر شما یا همسرتان حتی برای یک مرتبه به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا شده‌ اید، در اولین ملاقات بارداریتان باید آنرا به مراقب پزشکی‌تان اطلاع دهید. اگر پیش از بارداری دچار عفونت شدید، احتمالاً سیستم ایمنی شما از فرزندتان نیز پشتیبانی می‌کند. اگر عفونت هرپس از قبل مشخص شده باشد و طی بارداری پدیدار گردد، این مسئله نباید بر فرزندتان تاثیر گذارد.
اگر در سه ماهه اول بارداری‌تان برای اولین بار در معرض هرپس تناسلی قرار گرفتید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که جنین از طریق جفت عفونی شود. ولی در چنین مواردی، خطر سقط جنین افزایش خواهد یافت. همچنین احتمال بروز اختلال مادرزادی جنین نیز تا حدودی افزایش می‌یابد.
اگر طی آخرین شش هفته بارداریتان در معرض این عفونت قرار بگیرید، سیستم ایمنی شما برای تولید پادتن‌ها جهت حمایت از فرزندتان زمان کافی نخواهد داشت. اگر فرزندتان از طریق سیستم ایمنی شما پشتیبانی دریافت نکند، این احتمال وجود دارد که طی زایمان ویروس به نوزاد سرایت کند.

از پزشکتان پنهان نکنید
غلبه بر این شرمندگی که اجازه دهید، مراقب پزشکی‌تان بداند، مبتلا به هرپس بوده‌اید، می‌تواند برای‌تان آرامش خاطر بیشتری فراهم آورد. به گفته بانوانی که با این مسئله درگیر بوده‌اند: فشار اصلی شرمندگی و بیان این واژه، مشکل‌ترین بخش آن است.
خانمی می‌گوید: پس از اینکه در باره این ویروس با پزشک صحبت کردم دیگر درباره آن حتی فکر هم نکردم. زیرا این مشکل برای پزشکم هرگز مسئله بزرگی نبود و در 36 هفتگی داروی ضد ویروس برای من تجویز شد و پس از زایمان نیز هیچ نشانه‌ای مشاهده نکردم. از آغاز بارداری تصمیم گرفتم که درباره مشکل خود با هر شخصی که مرا درمان می‌کند، همیشه صادق باشم و آشکار سخن بگویم، تا از آنچه رخ داده است، همه آگاه باشند، به این ترتیب هرگز خود و فرزندم را در خطر قرار ندادم.
اگر مراقب پزشکی‌تان به خوبی شما را درمان نکرده یا شما را به علت مشکل‌تان متمایز می‌داد، فقط با مراقب بهداشتی غیرمتخصصی روبروئید که برای درمان شما صلاحیت کافی ندارد. یعنی زمان یافتن پزشک جدید فرارسیده است.

اگر به هرپس تناسلی مبتلا شوم، باید زایمان سزارین داشته باشم؟
ابتلا به تبخال تناسلی در زایمان موثر است. اگر به تبخال تناسلی دچارید، این مشکل به این معنا نیست که به طور خودکار نیازمند سزارین هستید. اما اگر از پیش از زایمان دچار هرپس تناسلی فعال هستید، عمل جراحی سزارین می تواند بهترین انتخاب شما باشد.
به طور کلی درمورد تبخال تناسلی و زایمان می توان گفت اگر ویروس هرپس فعال نیست، در نتیجه زایمان واژنی کاملاً مناسب است و شما مثل هر باردار کم خطر دیگری تحت درمان قرار می‌گیرید. امکان دارد در هفته‌های نزدیک به زایمان برای پیشگیری از شیوع آن پزشک داروهایی تجویز کند که در این‌صورت نیز برای روش زایمانتان مسیر روشنی در پیش خواهید داشت.

تبخال تناسلی و زایمان
احتمالا سوال تمامی مادران باردار مبتلا به هرپس تناسلی این است که آیا زایمان طبیعی با تبخال تناسلی امکان پذیر است؟ اکثر بانوان مبتلا به هرپس تناسلی قادرند تا زایمان واژنی سلامتی داشته باشند. تنها بانوانی استثنا هستند که برای اولین مرتبه و طی شش هفته آخر بارداری خود به هرپس تناسلی مبتلا شده‌اند. بعلاوه هرپس تناسلی و زایمان طبیعی زمانی امکان پذیر نخواهد بود که مادر در نواحی واژنی ضایعات مشهود داشته باشد.
اگر وقتی زایمان آغاز شد، دچار تاول یا زخم باشید، مراقب پزشکی‌تان انتخاب‌ها را با شما درمیان می‌گذارد. امکان دارد به شما زایمان سزارین پیشنهاد شود. زیرا خطر انتقال این عفونت در هنگام زایمان حدود 40 درصد است. هرپس نوزادان بسیار خطرناک، اما مشکلی نادر است که باعث عفونت پوستی، چشمان و دهان می‌شود. در اکثر موارد ابتلای نوزادان به هرپس، بیماری مادر در هنگام زایمان مشخص نشده بوده است که اتفاقی بسیار نادر است.
بسیاری از متخصصین درمورد تبخال تناسلی و زایمان پیشنهاد می‌کنند که بانوان مبتلا به این ویروس از هفته 36 بارداری داروهای ضدویروسی مصرف کنند تا احتمال بروز مجدد آن هنگام زایمان واژنی به حداقل برسد. به این ترتیب احتمال سرایت طی زایمان نیز کاهش خواهد یافت. اگر می‌خواهید در این‌باره بیشتر بدانید، از پزشکتان سوال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو