بیماری پسوریازیس، سرطان؛ و ارتباط بین آنها

منبع: فوت و فن

211

1398/9/17

02:34


بیماری پسوریازیس، سرطان؛ و ارتباط بین آنها

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی نسبتاً شایع است. این بیماری به احتمال زیاد ناشی از عوامل ژنتیکی همراه با محرک‌هایی مانند عفونت، تروما (آسیب دیدگی و زخم)، استرس و داروها رخ می‌دهد. علائم این بیماری شامل خارش پوست، پوسته پوسته شدن، قرمز و صورتی شدن پوست در آرنج، زانوها و پوست سر است.

در یک بررسی سیستماتیک اخیر و متاآنالیز از ۵۸ مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی jama dermatology ، محققان ارتباطی را بین پسوریازیس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پیدا کردند.

مطالعه JAMA Dermatology متمرکز بر داده‌های مطالعات قبلی است که بین سال‌های ۹ آوریل ۲۰۱۸ و ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. محققان دریافتند که خطر ابتلا به سرطان‌هایی شامل سرطان روده بزرگ، کلیه، حنجره، کبد، لنفوم، مری، دهان و لوزالمعده در مبتلایان به پسوریازیس بالاتر است. آنها همچنین دریافتند که خطر کلی مرگ و میر در مبتلایان به پسوریازیس شدید که به سرطان نیز مبتلا شده اند، بیشتر است.

چگونه ممکن است پسوریازیس خطر سرطان را افزایش دهد؟

اگرچه در این مطالعه به طور مشخص دلایل احتمال سرطان در افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس بررسی نشده است، ما می‌توانیم چند توضیح احتمالی را ارائه دهیم. پسوریازیس، یک بیماری التهابی است که شامل بیش‌فعالی سلول‌های ایمنی در بدن می‌شود. ما می‌دانیم که سایر بیماری‌های التهابی مزمن، مانند بیماری کرون (بیماری‌ التهابی روده)، همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه هستند.

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس نیز دارای سندرم متابولیک (عوامل خطرزایی که سوخت و ساز بدن را مختل می‌کنند)، اختلال در مصرف دخانیات و افزایش مصرف الکل هستند. برخی از این شرایط همچنین با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه بوده است.

افراد مبتلا به پسوریازیس شدید معمولاً با روش‌های درمانی موضعی (مواردی که بر روی پوست اعمال می‌شود) مانند کورتیکواستروئیدهای موضعی و ویتامین D، به اندازه کافی تسکین نمی‌یابند. سپس آنها ممکن است بر روی داروهایی که سلول‌های ایمنی و پروتئین‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند، تمرکز کنند. برخی از این داروها خطر عفونت را افزایش می‌دهند. مطالعات قبلی تا حد کمی نشان داده‌اند که خطر ابتلا به سرطان در بیمارانی که این روش‌ها را دریافت می‌کنند، زیاد نیست. سایر درمان‌ها، مانند فتوتراپی (نور درمانی)، مشخص شده است که خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

در صورت بروز پسوریازیس چه کاری می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید؟

پسوریازیس یکی از شایع‌ترین شرایط التهابی پوست است. این مطالعه به روش‌هایی که افراد مبتلا به پسوریازیس بتوانند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اشاره‌ای نمی‌کند. اما چندین اصلاحات در شیوه زندگی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند و در عین حال برای سلامتی کلی شما نیز سودمند باشد.

به عنوان مثال؛ ترک سیگار، نوشیدن کمتر الکل، داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر و متعادل‌تر و فعالیت بدنی متوسط، نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد بلکه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد. شما همچنین باید با پزشک مراقبت‌های اولیه خود همکاری کنید تا بتوانید به موقع غربالگری‌های معمول سرطان مانند کولونوسکوپی، ماموگرافی و تصویربرداری ریه را انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو