در دروان قاعدگی چی بخوریم و چی نخوریم؟

در دروان قاعدگی چی بخوریم و چی نخوریم؟


منبع: نمناک

322

1398/9/17

11:45


خوراکی های که شما در دوران قاعدگی میل می کنید تاثیر بسیاری بر روند درد شما در این دوره دارد شما می توانید با تغذیه مناسب درد خود را کم کنید.

باید نباید های خوردنی دوران قاعدگی

نمی توان توصیف کرد که چه احساس سخت و خاصی در دوران قائدگی به خانم ها دست می دهد . بعضی از خانم ها این دوران را بدون هیچ علائمی پشت سر می گذارند اما بعضی دیگر با درد ، دل پیچه ، سردرد و حالت تهوع شدید در این دوران درگیر هستند که خوشبختانه با رژیم مناسب غذایی می توان مقداری از این دردها را کاهش داد.

غذاهایی که در حال خوردن آن ها هستید، می تواند انقباضات عضلات را کاهش دهد و احساس التهاب و نفخ را در فرد پایین بیاورد و روحیه او را بهبود ببخشد برای همین دانستن خوب و بدهای تغذیه در این دوران اهمیت خاصی دارد پس برای آگاهی کافی بهتر است نکات مهم این بخش از نمناک را دانسته و رعایت کنید.

غذاهای مناسب برای دوران قاعدگی ؛ خوردنی های دوران پریود

سالمون

سالمون جدا از خواص زیاد به فرد کمک می کند تا راحت تر با دردها و انقباضات عضلات کنار بیاید. اسید چرب امگا3 موجود در ماهی حاوی آنتی اکسیدان ها است و خواص ضد التهابی دارد که می تواند رحم را آرام کند و درد و انقباضات را کاهش دهد. حال این سالمون را می توانید به هر روشی طبخ کنید. سالمون همچنین حاوی پروتئین بالا , ویتامین B، است که انرژی زیادی را به شما منتقل می کند.

موز

اگر از حرکات نامنظم روده رنج می برید یا هنگام قاعدگی با مشکلاتی مثل اسهال مواجه می شوید، موز می تواند در این امر به شما کمک کند. میزان بالای منیزیم ، پتاسیم و فیبر حاوی موادی است که اثرات آرامش بخش روی روده و همچنین روحیه فرد دارد . منیزیم همچنین برای ریلکس کردن عضلات مناسب است و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

آب

در دوران قاعدگی بدن از ترس اینکه آب کافی به آن نرسد در خود آب جمع می کند بنابراین مصرف آب در این دوران سبب می شود که بدن نیز آبی که در خود جمع کرده رها کند و التهاب کاهش یابد.

غذاهای سرشار از منیزیم

برای کاهش التهاب در دوران قاعدگی غذاهای سرشار از منیزیم مانند لوبیاها، موز، بادام زمینی، و... میل کنید .

بادام زمینی

انواع ویتامین ها

در دوران قاعدگی غذاهای حاوی ویتامین میل کنید . ویتامین E علائم سندرم پیش از قاعدگی را از بین می برد . ویتامین B6 می تواند به التیام التهاب و بهبود خلق و خو کمک می کند. ویتامین C و زینک نیز موجب سلامت تخمدان و دستگاه تناسلی خانم ها می شود.

شکلات تلخ

آیا به دنبال بهانه برای خوردن شکلات هستید ؟ اگر این بهانه را دارید، سعی کنید که این شکلات را در مواقعی مصرف کنید که خاصیت درمانی دارد چرا که شکلات یکی از بهترین ها برای از بین بردن درد پریود است.

البته که باید از شکلات های شیرین کاکائوی دوری کنید زیرا حاوی مواد نگه دارنده و مصنوعی هستند . حتما به مغازه ای مراجعه کنید که مواد غذایی ارگانیک می فروشد و شکلات تلخ غیر فرآوری شده را از آن خریداری کنید.

بروکلی و اسفناج

آیا از خستگی در دوران پریودی رنج می برید؟ اگر این چنین است، از کلم بروکلی استفاده کنید. می توانید بروکلی را گریل شده، جوشانده و یا سرخ کرده مصرف کنید. همچنین اسفنجان و یا اسموتی بروکلی نیز در دسترس است. اسفناج ها و بروکلی ها حاوی فیبر و اهن بالا هستند که کمبود آهن را به دلیل خونریزی در دوران قاعدگی جبران می کنند.

در بخش سلامت نمناک و در مطلب خواص کلم بروکلی گفتیم که بروکلی به سرعت بدن شما را تقویت می کند و همچنین احساس نفخ و جرمات نامنظم روده را کاهش می دهد. البته که نباید در آن زیاده روی داشته باشید زیرا باعث پرآبی بیش از حد بدن می شود.

پرتقال

پرتقال برای کاهش علائم قاعدگی بسیار مناسب است زیرا حاوی ویتامین D و کلسیم می باشد که می تواند اضطراب و افسردگی را از بین ببرد. پرتقال ها همچنین فیبر بالایی دارند و می توانند مشکلات گوارشی را برطرف کنند و آن ها همچنین دارای قند بالایی هستند و برای میان وعده بسیار مناسب می باشند.

هندوانه، انجیر و آلو

قند طبیعی موجود در این میوه می تواند مواد مغذی خارج شده از بدن را جبران کند . این میوه ها حاوی ویتامین هایی هستند که بدون شک از نفخ جلوگیری می کنند که اساس و پایه هندوانه از آب است و به آبرسانی بدن شما کمک می کند و درد آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خوردن هندوانه

لیمو

لیمو ترش و شیرین هر دو حاوی سیترات هستند که باعث بهبود روحیه و احساس نفخ می شود و همچنین سرشار از فیبر و ویتامین ها می باشد و علاوه بر آن آب زیادی دارد و مواد مغذی را برای خون شما به خود جذب می کند. اگر در دوران قاعدگی احساس خستگی و حالت تهوع داشتید ، یک لیوان آب لیمو و یا اسموتی لیمو می تواند شما را سرحال کند اما مصرف بیش از حد آن باعث افزایش دل درد می شود.

نان کامل غنی شده

این نان ها منبع مناسبی از منیزیم هستند و حاوی ویتامین B و E می باشند و همچنین مدت زمان زیادی شما را سیر نگه می دارند. ویتامین B نقش مهمی را در تولید سروتونین ایفا می کند و هورمونی است که به متعادل کردن اشتهای فرد کمک می کند.

سبزیجات سبز

سطح آهن بدن خانم ها در دوران پریود افت می کند که همین امر باعث سرگیجه ، خستگی و درد می شود که سبزیجات با برگ سبز در این دوران بسیار کمک کننده خواهد بود .

زنجبیل

چای زنجبیل نیز می تواند مشکلاتی از قاعدگی را بهبود ببخشد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی می باشد که درد عضلات را کاهش می دهد.

زنجبیل همچنین حالت تهوع را در دوران قاعدگی و سه ماهه اول بارداری کاهش می دهد. استفاده از زنجبیل روشی ارزان و امن برای این دوران است. البته که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. مصرف بیش از 4 گرم زنجبیل در روز باعث دل درد و سوزش معده می شود.

مرغ

مرغ یکی دیگر از غذاهای حاوی پروتئین و آهن است که می توانید آن را در این دوران به رژیم غذایی خود اضافه کنید که پروتئین موجود در آن برای سلامت فرد ضروری است و شما را سیر نگه می دارد.

زردچوبه

زردچوبه خواص ضد التهابی دارد که تاثیر زیادی در کاهش علائم شدید قاعدگی دارد .

روغن بذر کتان

15 میلی لیتر از روغن بذر کتان حاوی 7195 میلی گرم اسید چرب امگا 3 می باشد و همچنین می توان آن را به عنوان یک مکمل مصرف کرد. این روغن در کاهش یبوست و علائم عمومی قاعدگی نقش دارد .

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس هر دو حاوی پروتئین هتسند و جایگزین مناسبی برای گوشت می باشند که در بین افراد گیاهخوار مصرف بسیار بالایی دارند و همچنین آهن بالایی دارند و برای افراد با کمبود آهن مثل اکثر خانم ها مناسب می باشند.

چای نعناع

مطالعات نشان می دهد که چای نعناع علائم پیش از قاعدگی را برطرف می کند و همچنین از درد، اسهال و حالت تهوع نیز پیشگیری می کند.

تخم مرغ

تخم مرغ ها جزء سالم ترین مواد غذایی محسوب می شوند. زرده آن نیز حاوی مقدار کافی اهن، ویتامین ها، چربی اشباع و اسیدهای چرب ضروری می باشد و پروتئین هایی دارد که برای درد قاعدگی مناسب هستند. البته بعضی از افراد با خوردن تخم مرغ پخته دچار نفخ می شوند و یا سوزش معده می گیرند که نباید از تخم مرغ پخته بیش از حد سفت مصرف کنند.

بابونه

بابونه نه تنها اعصاب شما را آرام می کند، بلکه رحم شما نیز با مصرف آن آرامش می گیرد . چای بابونه همچنین شدت انقباضات دوران پریود ، اضطراب و اثرات منفی روحی همراه با آن را بهبود می بخشد و باعث می شود که راحت تر بخوابید .

بابونه

غذاهای نامناسب برای دوران قاعدگی ؛ نخوردنی های دوران پریود

بدن شما در دوران قاعدگی ناتعادلی در هورمون ها احساس می کند و علت آن هم از دست دادن خون است و به همین دلیل نیاز دارید که مواد غذایی حاوی فیبر و پروتئین مصرف کنید که در این قسمت غذا¬های ممنوعه و مضر را برای این دوران به شما معرفی می کنیم:

غذاهای فرآوری شده

غذاهایی که حاوی مواد شیمیایی بالایی هستند، مثل غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده و لبنیات، باعث بدتر شدن احساس نفخ و ماندن آب اضافه درون بدن می شوند. این غذا¬ها همچنین حاوی نمک بالایی هستند که مصرف آن¬ها مخصوصا در دوران قاعدگی مضر می باشد.

شکلات ها و تنقلات مضر

اگر میل به شیرینی دارید¬، می توانید آن را از طریق میوه ها تامین کنید. حتما مجبور نیستید که تنقلات شیرین و کارخانه ای را خریداری کنید که این تنقلات نه تنها برای شما مفید نیستند، بلکه باعث گاز معده و نفخ نیز می¬شوند.

غذاهای تند و ادویه دار

اگر قاعدگی شما شدید است، حتما با خستگی زیاد ، خونریزی شدید و درد زیاد همراه هستید . غذا¬های تند می تواند نفخ و گاز معده شما را افزایش دهند.

اگرچه که مجبور نیستید که آنها را به طور کل حذف کنید . ادویه های ارگانیک طبیعی مانند فلفل تازه نیز دارای مواد ضد سرطان است و برای بدن مفید می باشد.

ادویه جاتی مثل رازیانه، گشنیز، هل و زعفران می تواند به هضم و گوارش شما کمک کند و دردهای این دوران را نیز کاهش دهد.

کافئین ننوشید

مصرف نوشیدنی های کافئین دار سبب افزایش اسید معده شده ، این نوشیدنی ها در دورن قاعدگی و برای معده تحریک پذیرمناسب نیست.

قهوه

قهوه باعث افزایش جریان خون و ضربان قلب می شود که دردهای قاعدگی را بدتر می کند. اگر مرتبا عادت به خودرن قهوه دارید، حتما در این دوران جایگزینی را برای خود انتخاب کنید.

قهوه

نمک نخورید

مصرف بیش از حد نمک سبب التهاب و افزایش تجمع آب در بدن می شود. مصرف 2300 میلی گرم یا یک قاشق چای خوری نمک در روز کافی است . برای کنترل نمک دریافتی، از مصرف فست فود ها و غذاهای فرآوری شده که حدود دو تا چهار برابر بیشتر از نیاز روزانه تان در خود نمک دارند ، اجتناب نمایید. 

آیا لیمو باعث متوقف شدن پریود می شود؟

خیر. لیمو ممکن است که به کاهش جریان خون کمک کند که آن هم در مورد خونریزی های شدید صدق می کند.

آیا می توان در دوران قاعدگی ورزش کرد؟

ورزش کردن را تا جایی در این دوران انجام دهید که علائم قاعدگی شما شدید یا دردناک نشود. ورزش کردن باعث افزایش اندورفین می شود که حاوی سروتونین است و به نگه داشتن روحیه مثبت فرد کمک می کند ، پس در این مورد از بدنتان بخواهید که به شا جهت بدهد .

آیا طبیعی است که قبل از شروع قاعدگی احساس گرسنگی شدید داشته باشیم؟

تقریبا یک سوم خانم ها سندروم پیش از قاعدگی دارند که روی زندگی روتین آن ها تاثیری ندارد اما گاهی اوقات کلافه کننده است که دقیقا قبل از شروع پریود، هورمون های آنها دچار افزایش و کاهش زیاد می شوند و همین امر موجب نفخ، افزایش گرسنگی، سردرد و بهم ریختن روحیه فرد خواهد شد .

همزمان سروتونین نیز دچار ناتعادلی می شود که همین موضوع در افزایش اشتهای شما قبل از پریود شدن تاثیرگزار است که این موضوع در چرخه قاعدگی کاملا طبیعی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو