طرز تهیه شیر خشک خانگی و سالم برای نوزادان

طرز تهیه شیر خشک خانگی و سالم برای نوزادان


منبع: آرگا

162

1398/9/17

13:41


اغلب شیر خشک های موجود در بازار به دلیل مواد شیمیایی موجود در آنها برای تغذیه نوزادان نامناسب است، راه حل مناسب برای این کار تهیه شیر خشک به صورت بهداشتی و سالم در منزل می باشد، از این رو در این بخش می توانید با طرز تهیه شیر خشک خانگی آشنا شوید.

شکی نیست که شیر مادر بهترین و مناسب ترین تغذیه برای نوزادان می باشد، اما از آنجایی که گاهی به دلایل زیادی از جمله کم شدن شیر مادر، ناتوانی مادر در شیر دادن و بسیاری موارد دیگر، نوزاد نمی تواند از شیر مادر تغذیه نماید، در این شرایط شیر خشک می تواند جایگزین مناسبی باشد و چون شیر خشک های تجاری به خاطر بسیاری از افزودنی های غیر مجاز در ترکیب آنها، مناسب برای تغذیه کودک نیستند، از این رو می توانید در ادامه این مطلب با طرز تهیه شیر خشک خانگی آشنا شده و آن را در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه شیر خشک خانگی مقوی

بسیاری از والدینی که ناچار به استفاده شیر خشک برای تغذیه نوزادان خود می باشند، ممکن است با مشکلات زیادی برای تهیه آن مواجه شوند، زیرا شیر خشک های بازاری حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی بوده که برای رشد و سلامت نوزادان مضر می باشند، بنابراین با تهیه شیر خشک به شکل خانگی و در منزل که مطابقت زیادی با شیر مادر دارند، می توانید این مشکل را تا حدود زیادی حل نمایید. اکنون در این مقاله روش تهیه شیر خشک خانگی که یک روش معتبر و آزمایش شده است را معرفی می نماییم.

دستور تهیه شیر خشک خانگی

مواد مورد نیاز :

  • شیر گاو خام (ترجیحا تهیه شده از مزارع ارگانیک)/ ۲ پیمانه
  • آب تصفیه شده/ ۱.۸۷ پیمانه
  • مایه پنیر/ ۰.۲۵ پیمانه
  • لاکتوز/ ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر بیفیدوباکتریوم/ ۰.۲۵ قاشق چای خوری
  • خامه خام یا پاستوریزه/ ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن کبد ماهی/ (ترجیحا کیسه ماهی)/ نصف قاشق چای خوری
  • کره آب شده/ ۰.۲۵ قاشق چای خوری
  • روغن آفتابگردان (ترجیحا ارگانیک)/ یک قاشق چای خوری
  • روغن زیتون فرابکر (ترجیحا ارگانیک) یک قاشق چای خوری
  • روغن نارگیل (ترجیحا ارگانیک)/ ۲ قاشق چای خوری
  • مخمر تغذیه ای/ ۲ قاشق چای خوری
  • ژلاتین/ ۲ قاشق چای خوری
  • پودر آکرولا/ ۰.۲۵ قاشق چای خوری

نکته : میزان شیر خشک تهیه شده با استفاده از این روش ۱.۰۲ کیلوگرم (۳۶ اونس) و زمان لازم برای آماده شدن آن ۱۰ دقیقه می باشد.

طرز تهیه شیر خشک خانگی

روش تهیه شیر خشک خانگی

اکنون برای طرز تهیه شیر خشک خانگی در ابتدا، ۲ پیمانه آب تصفیه شده را در ظرفی بریزید و ۲ قاشق غذا خوری آب را بردارید به این صورت مقدار ۱.۸۷ پیمانه آب باقی خواهد ماند.

اکنون مقدار نیمی از آب را جدا کرده و داخل یک تابه بریزید، سپس آن را روی حرارت ملایم بگذارید.

در مرحله بعدی، لاکتوز و ژلاتین را اضافه کنید و بگذارید تا به طور کامل در آب حل شود، می توانید هر چند مدت محلول را هم بزنید.

اکنون بعد از حل شدن کامل ژلاتین و لاکتوز، تابه را از روی حرارت برداشته و باقیمانده آب را به آن اضافه کنید. سپس کره و نارگیل را اضافه کنید و هم بزنید. این کار را می توانید تا ذوب شدن کامل مواد و حل شدن آنها ادامه دهید.

در مرحله آخر طرز تهیه شیر خشک خانگی ، مخلوط آماده شده را به همراه باقی مواد در داخل مخلوط کن بریزید و در مدت ۳ ثانیه مواد را با هم مخلوط نمایید.

طرز تهیه شیر خشک خانگی+عکس

سپس شیر آماده شده را داخل بطری های شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید که قبل از شیر دادن به نوزاد به منظور گرم کردن شیر، بطری را داخل ظرف دارای آب گرم و یا شیشه گرمکن قرار دهید و هیچگاه از مایکروویو برای این کار استفاده نکنید.

رعایت نکات مهم در طرز تهیه شیر خشک خانگی

در صورتی که از شیر گاو های هلشتاین برای تهیه شیر خشک استفاده می کنید، ۴ قاشق غذا خوری خامه لازم است، اما در غیر این صورت (استفاده از شیر سایر گاو ها) تنها ۲ قاشق غذا خوری خامه کافی می باشد.

برای تهیه شیر خشک با استفاده از شیر شتر نیز به ۴ قاشق غذا خوری خامه احتیاج است، زیرا چربی شیر شتر به نسبت شیر گاو کمتر است.

روغن آفتاب گردان باید تصفیه نشده و ارگانیک بوده و نیز آن را با روش پرس سرد تهیه کرده باشند.

خامه ای که در تهیه شیر خشک استفاده می کنید، نباید بسیار پاستوریزه (UHT) باشد، زیرا در این صورت آلرژیک خواهد بود، از این رو برای این منظور خامه خام یا پاستوریزه پیشنهاد می شود.

هیچگاه به جای روغن کبد ماهی از روغن ماهی استفاده نکنید، زیرا فاقد ویتامین های A و D مورد نیاز برای رشد و سلامت کودک می باشد.

در صورتی که نوزادتان یبوست دارد، می توانید برای درمان آن یک قاشق چای خوری ملاس را به مخلوط اضافه نمایید.

مضرات شیرخشک های تجاری برای نوزادان

همانطور که گفتیم، شیرخشک های تجاری به دلایل زیادی انتخاب مناسبی برای استفاده برای تغذیه نوزادان نمی باشند، زیرا اولا، بسته بندی آنها در قوطی هایی می باشد که دارای ماده شیمیایی BPA است و این ماده موجب ایجاد اختلال در هورمون رشد و بلوغ زودرس در دختران، بیماری ها و اختلالاتی در اندام تناسلی پسران و نیز ابتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) را منجر خواهد شد. بنابراین با یادگیری طرز تهیه شیر خشک خانگی می توانید تغذیه سالم تری در اختیار نوزادان خود قرار دهید، در ادامه با دیگر مضرات استفاده از شیر خشک های تجاری برای نوزاد آشنا می شوید.

آموزش تهیه شیر خشک خانگی

تحقیقات نشان داده است؛ نوزادانی که از شیر خشک های تجاری تغذیه می کنند به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن خود، مقدار ۱۳ میکروگرم BPA جذب می کنند، زیرا این شیر خشک ها منشا ورود BPA به بدن آنها می باشد.

همچنین قوطی های شیر خشک که فاقد  BPA هستند نیز مفید نیستند، زیرا  ماده BPS که در ترکیب آنها به جای BPA استفاده شده است، همان اندازه خطرناک می باشد.

شربت برنج قهوه ای که به منظور شیرین کننده اولیه در ترکیب شیر خشک تجاری استفاده می شود، بسیار خطرناک است، زیرا برنج قهوه ای معمولا آلوده به آرسنیک می باشد.

شیر خشک های تجاری را برای اینکه پروتئین شیر شکسته شود در دمای بالا تهیه می کنند، ضمن اینکه برای جلوگیری از ایجاد آلرژی موادی به آن می افزایند، در نتیجه به دلیل افزودن مواد سرطان زا به محصول نهایی شیر خشک، مصرف آنها خطرناک می باشد.

همچنین شیر خشک سویا به دلیل استفاده از دمای بالا در فرآیند تولید ضمن اینکه موجب تغییر شکل پروتئین به حالت غیر معمول می شود، مقدار زیادی از اسید فیتیک موجود در مواد معدنی سویا نیز توسط نوزاد جذب خواهد شد، همچنین استروژن موجود در گیاهانی مثل سویا موجب ایجاد اختلال در رشد هورمونی نوزادان خواهد شد.

روش تهیه شیر خشک خانگی

با توجه به موارد ،به طور کلی استفاده از شیر خشک های تجاری به دلیل وجود مواد شیمیایی در ترکیبات خود، سرطان زا بوده و مصرف آن برای نوزادان خطرناک می باشد، از این رو توصیه می شود مادرانی که توانایی شیر دادن به نوزاد خود را ندارند، می توانند بعد از آشنایی با طرز تهیه شیر خشک خانگی آن را به طور سالم و بهداشتی در منزل آماده کرده و در اختیار نوزاد دلبند خود قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو