نشانه اصلی کم بودن شیر مادر و راه حل آن

نشانه اصلی کم بودن شیر مادر و راه حل آن


منبع: نمناک

238

1398/9/17

14:15


کم بودن شیر مادر علت و علائمی دارد که مادران باید بدانند و برای تغذیه صحیح نوزادشان نکاتی را رعایت کنند تا از خشک شدن شیر جلوگیری و تولید شیر را افزایش دهند.

علل و نشانه های کم بودن شیر مادر و راه کارهای افرایش آن

ممکن است به درستی آن را درک نکنید، اما بسیاری از موارد می توانند باعث تداخل در تولید شیر مادر شوند اگر نگران کاهش تولید شیر هستید، نگاهی به این مسائل بیندازید که می تواند باعث کاهش تولید شیر مادر شود.

مسائل بهداشتی، رژیم غذایی، سبک زندگی و دارو می توانند بر تولید شیر تاثیر بگذارند. با درک اینکه چه چیزی می تواند با تولید شیر تداخل داشته باشد، ممکن است قادر به ایجاد تغییرات کمی در برنامه روتین روزانه خود باشید. در این بخش از نمناک با احترام به درخواست برخی از شما کاربران برخی موارد که منجر به کاهش شیر مادر و آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید آورده شده است.

نکات بهداشتی سلامتی:

سلامت و وضعیت بدن و ذهن شما می تواند بر تولید شیر سینه تاثیر بگذارد زمانی که به طور فیزیکی خوب استراحت می کنید، و یک سیستم حمایتی سالم دارید، بدن شما می تواند انرژی را بر روی تولید شیر متمرکز کند.

اما اگر بدن شما خارج از تعادل باشد چون شما یک بیماری درمان نشده دارید، خسته یا تحت فشار زیاد هستید می توانید کاهشی را در تولید شیر خود مشاهده کنید. در اینجا برخی از موارد مربوط به سلامت جسمی و رو حی  مادر که بر تولید شیر تاثیر می گذارند، آورده شده است.

نداشتن استراحت کافی :

بهبود پس از زایمان، نیاز به مادر شدن، و شیردهی یک نوزاد می تواند خسته کننده باشد. خستگی مفرط و عدم وجود انرژی می تواند با تغذیه با شیر مادر تداخل داشته باشد، و یکی از علل شایع کمی شیر مادر است. ممکن است در طول چند هفته اول آسان نباشد اما بسیار مهم است که به اندازه کافی استراحت کنید.

می توانید استراحت کنید وقتی نوزاد چرت می زند یا به صورت خوابیده به نوزاد خود شیر دهید .

از همسر، خانواده و دوستان خود برای کمک به کودکان بزرگ تر خود درخواست کمک کنید آن ها همچنین می توانند کودک را برای مدتی نگهداری کنند تا بتوانید استراحت کنید .

کم بودن شیر مادر

عدم توجه به سلامتی:

عفونت و یا بیماری های دیگر مانند عملکرد پایین تیروئید (کم کاری تیروئیدکم خونی می تواند باعث شود بدن شما شیر کمتری تولید کند. هنگامی که شما این علت را درمان می کنید، بدن شما می تواند بر تولید دوباره شیر تمرکز کند.

اگر به این فکر می کنید که شیر تان به خاطر یک مساله بیماری کم است، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر عفونت دارید، پزشک شما ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشد.

پزشک درهنگام شیردهی می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند فقط قبل از این که درمان را تجویز کند،بگویید شیرده هستید.

استرس:

استرس فیزیکی، عاطفی و روانی می تواند شیر مادر را کاهش دهد. اگر در مورد حریم خصوصی خود وقتی شیر می دهید نگران هستید، ممکن است احساس شرمندگی یا ناراحتی کنید. این احساسات می تواند با تولید شیر تداخل کند. عوامل دیگری از استرس مانند اضطراب، درد، مشکلات مالی نیز می توانند به مقدار کمی شیر مادر نیز اضافه شوند.

اگر درد دارید، داروی درد را طبق دستور مصرف کنید. اگر دارو مصرف نمی کنید، از پزشک خود بپرسید آیا می توانید تیلنول یا موتین را مصرف کنید.

اگر با شیر دادن در اطراف دیگران معذب هستید، خوب است که کودک خود را از معرض دید بردارید و به اتاق دیگر برای تغذیه بروید.

زمانی که احساس می کنید استرس دارید، کمی نفس عمیق بکشید. اگر می توانید به طور ایمن برای چند دقیقه پیاده روی کنید، کمی زمان بگذارید تا ذهن خود را بازکنید.

در مورد احساسات خود نسبت به فردی که به آن ها اعتماد دارید صحبت کنید.

سابقه سندرم پلی کیستیک تخمدانی، دیابت، تیروئید و یا اختلالات هورمونی دیگر مادر شیرده با این بیماری ها گاهی کم شدن شیر را تجربه می کند.

بیماری نادر پستان هیپوپلازی است که در آن به اندازه کافی شیر در پستان وجود ندارد.

جراحی سینه و یا ضربه به پستان گرچه بسیاری از مادرانی که جراحی کرده اند، با موفقیت به شیردهی ادامه می دهند.

باردار شدن دوباره:

اگر شما بار دیگر باردار شوید در حالی که هنوز شیر می دهید، هورمون بارداری جدید باعث کاهش تولید شیر شما می شود.

اگر کودک شیرخوار کم تر از یک سال سن داشته باشد، ممکن است با شیرخشک سیر شود تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی که نیاز دارد را دریافت می کند. کودکان بیش از یک سال که غذای بیشتری از مواد غذایی جامد دریافت می کنند ممکن است به شیر خیلی زیادی نیاز نداشته باشند. شما باید در مورد نیازهای فرزندتان با پزشک کودک صحبت کنید.

ترجیح دادن شیشه شیر:

شیشه نیازمند نوع متفاوتی از مکیدن است و برای کودک شما آسان تر است که شیر را از یک بطری بمکد. در نتیجه، دادن بطری می تواند باعث شود که کودک مشکلاتی را در مکیدن پستان داشته باشد، و یا باعث شود که کودک جریان تند و مداوم بطری را ترجیح دهد.

پستانک:

پستانک می تواند بر روی سینه گرفتن بچه تاثیر بگذارد همچنین می تواند میزان زمانی که نوزادتان بر روی مکیدن سینه صرف می کند را کاهش دهد که ممکن است باعث کاهش تولید شیر شما شود.

پستانک نوزاد

سینه بند نامناسب :

می تواند ابزار مفیدی در برخی موارد باشد، اما آن ها همچنین می توانند تحریک نوک پستان را کاهش دهند یا با انتقال شیر تداخل داشته باشند، که در چرخه تولید شیر اختلال ایجاد می کند.

خواب آلودگی بچه :

چند هفته اول، برخی از نوزادان بسیار خواب آلود هستند و فقط گاهی اوقات درخواست شیر می کنند تا زمانی که کودک بیدار می شود و شروع می کند به شیر خوردن، حداقل هر دو ساعت در طول روز و حداقل هر 4 ساعت در شب برای تامین شیر .

کوتاه کردن طول تغذیه :

پایان شیر دادن به نوزادتان قبل از تغذیه کامل می تواند در چرخه تولید اختلال ایجاد کند. هم چنین، چربی شیر افزایش می یابد که به کودک کمک می کند وزن خود را افزایش دهد و دوام بیاورد.

فقط با یک پستان شیر دادن :

این خوب است اگر تامین شیر به خوبی انجام می شود و نوزادتان به خوبی وزن می گیرد. اگر می خواهید منبع شیر را افزایش دهید، بگذارید نوزاد اولین سینه را به پایان برساند، سپس سینه دوم را ارائه دهید.

رژیم:

چیزی که می خورید می تواند بر سلامت کلی شما و تولید شیر تاثیر بگذارد. برخی گیاهان خاص تاثیر منفی بر تولید شیر داشته باشد.

عدم توجه به رژیم غذایی :

چیزی که مادر شیرده می خورد و مقدار آبی که می نوشد، باعث کاهش قابل توجهی در تولید شیر مادر نمی شود. مادرها در سراسر دنیا می توانند به اندازه کافی شیر برای نوزادان خود تهیه کنند حتی زمانی که رژیم غذایی آن ها محدود باشد. با این حال، یک برنامه غذایی سالم و کافی برای سلامت کلی شما مهم است.

اگر شیر کمی دارید، بهتر است در طول روز بهتر بخورید و مقدار زیادی مایعات بنوشید.

افزودن برخی مواد غذایی شیرزا روزانه به رژیم می تواند به افزایش شیر کمک کند. بلغور جو دو سر، بادام، نخود، و سبزیجات با برگ تیره را امتحان کنید که مغذی هستند و خواصی دارند که تولید شیر مادر را تقویت می کنند.

استفاده بیش از حد از گیاهان و ادویه ها

مقادیر کمی از هر گیاه و یا ادویه نباید موجب این مساله شود می توانید به آشپزی با گیاهان مورد علاقه و ادویه ها ادامه دهید. با این حال، زمانی که مقادیر زیادی از این گیاهان مصرف می شود، باعث کاهش میزان شیر می شود.

از مصرف گیاهانی مانند جعفری ، پونه ،یاس بومادران به مقدار زیاد اجتناب کنید.

در عوض از گیاهانی مانند رازیانه ،سیر، زنجبیل ، یونجه برای افزایش شیر مصرف کنید.

سبک زندگی:

شما مجبور نیستید تمام چیزهایی را که دوست دارید بخاطر شیردادن کنار بگذارید. شما هنوز می توانید قهوه صبحگاهی را در زمان خود داشته باشید فقط زیاده روی نکنید .

مصرف بیش از حد کافئین:

مصرف سودا، قهوه، چای و شکلات به طور متوسط مناسب هستند. با این حال مقادیر زیادی کافئین می تواند بدن شما را بی آب کند و تولید شیر مادر را کاهش دهد. کافئین بیش از حد می تواند بر کودک شما تاثیر بگذارد برخی از کافئین ها از طریق شیر به نوزادتان منتقل می شود و در بدن کودک شما باعث نا آرامی و مشکلات خواب می شود.

اگر در طول روز مقدار زیادی قهوه و یا نوشابه  مصرف میکنید بهتر است این عادت خود را متوقف کنید. قهوه بدون کافئین و یا چای سبز را جایگزین قهوه بعداز ظهر و سودا کنید.

مصرف کافئین زیاد

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن می تواند با ترشح اکسی توسین در بدن شما اختلال ایجاد کند. اکسی توسین هورمونی است که واکنش رگ کردگی را تحریک می کند. رگ کردگی، شیر مادر را از داخل سینه شما ترشح می کند و به آن اجازه می دهد که از بدن شما بیرون بیاید و به دهان بچه برود. اگر شیر سینه آزاد نمی شود و از پستان تخلیه نمی شود بدن شما را تحریک می کند که بیشتر تولید کند.

سیگار نکشید، اما اگر این کار را انجام دادید، هرگز نباید از نزدیک به نوزادتان دود بدهید.

برای کمک به رگ کردن شیر، سعی کنید از سیگار کشیدن دو ساعت قبل از شیردهی خودداری و یا بطور کامل سیگار را ترک کنید.

داروها:

بسیاری از داروها برای مصرف در زمان شیردهی ایمن هستند اما، برخی از آن ها اینطور نیستند. برخی حتی ممکن است باعث کم شدن شیر شود. بنابراین، همیشه پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داروهای خاص:

برخی داروهای تجویز شده می توانند با رگ کردن شیر تداخل داشته باشند.

داروهای آلرژی، سینوس، سرماخوردگی که دارای مواد ضد گرفتگی هستند می تواند به خشک شدن بینی هنگام آبریزش و همچنین به خشک کردن منبع شیر کمک می کنند.

به پزشک قبل از این که دارو تجویز کند، بگویید شیر می دهید. براساس این نشانه ها، پزشک شما می تواند یک محصول ایمن را برای شما در هنگام شیردهی توصیه کند.

قرص های کنترل بارداری :

اگر شما شروع به مصرف قرص های کنترل بارداری برای جلوگیری از بارداری دیگر کرده اید، ممکن است بر تولید شیر تاثیر بگذارد. برخی اشکال کنترل بارداری دارای استروژن، هورمونی هستند که می تواند باعث کاهش تولید شیر شود.

گزینه های غیر هورمونی مثل دیافراگم، کاندوم، یا آی یو دی غیر هورمونی، انتخاب های خوبی هستند چون آن ها هورمون ندارند که بتوانند در تولید شیر اختلال ایجاد کنند.

تنها چند روش حاوی مقدار کمی هورمون (پروژسترون)هستند، اما حاوی استروژن نیستند، بنابراین انتخاب خوبی برای زنان شیرده وجود دارد.

علائم سیر نشدن نوزاد :

علائم زیر نشان می دهد که نوزادتان شیر کافی دریافت نمی کند.

وزن نگرفتن :

طبیعی است که نوزادان 5 تا 7 درصد از وزن تولد و برخی تا 10 درصد وزن خود را در چند روز اول از دست می دهند با این حال، پس از آن، آن ها باید حداقل 20 تا 30 گرم (0.7 تا 1 اونس)را روزانه اضافه کنند و در طول 10 تا 14 روز وزن ابتدا تولد را به دست می آورند در غیر این صورت شما باید فورا به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

خیس یا کثیف نشدن پوشک :

تعداد دفعات ادرار و مدفوع کودک شما هر روز شاخص خوبی برای این است که آیا او شیر کافی دریافت می کند یا نه - در هفته اول انتظار چه چیزی را باید داشته باشید اگر نگران هستید به دنبال مشاوره پزشکی بروید.

پوشک نوزاد

کم آبی بدن نوزاد :

گر کودک شما ادرار رنگ تیره ، دهان خشک و یا یرقان (زرد شده پوست و یا چشم ها) دارد یا اگر او سست و بی میل به غذا خوردن است، از علائم کم آبی بدن اوست چراکه  تب، اسهال و استفراغ، یا گرمای بیش از حد ، می تواند باعث کم شدن آب در بدن کودکان شود. اگر نوزاد شما هر یک از این نشانه ها را دارد، به پزشک مراجعه کنید.

تصورات غلط در مورد کم شدن شیر :

نوزادان معمولا در حدود 10 تا 12 بار در روز و یا هر دو ساعت شیر می خورند و این نشانه این نیست که شما شیر کافی ندارید و گفتن اینکه چقدر شیر در طول هر دفعه مورد نیاز است، می تواند متفاوت باشد.

مواردی که در ادامه این قسمت از نمناک گفته ایم کاملا طبیعی هستند و نشانه های شیر کم نیست:

  • نوزادتان می خواهد به دفعات شیر بخورد
  • نوزادتان تمایلی ندارد که سینه را رها کند
  • نوزادتان شب ها بیدار می شود
  • تغذیه کوتاه
  • تغذیه طولانی
  • پس از شیر خوردن بطری را بر می دارد
  • سینه ها ملایم و نرم تر از آنچه در هفته های اول بودند،
  • پستان ها شیر نشت نمی کنند
  • نمی توانید شیر زیادی را بدوشید
  • پستان های کوچک دارید

اگر شیر کمی دارید چه کار کنید؟

اگر حدس می زنید که نوزادتان به اندازه کافی شیر نمی خورد، یک مشاوره با متخصص داشته تا آن را ارزیابی کنید که آیا تولید شیر را کم دارید .آیا نوزادتان به خوبی سینه را می مکد یا به اندازه کافی شیر مصرف می کند.

همچنین می توانید با نوزاد خود تماس پوستی بیشتری داشته باشید و در طی شیر دهی ،هورمون اکسی توسین را تحریک کنید که جریان شیر را افزایش می دهد. یا از تکنیک های تمدد اعصاب، مانند گوش دادن به موسیقی آرام و آرام بخش تان، برای کاهش هر گونه اضطراب که ممکن است بر تولید شما تاثیر بگذارد، استفاده کنید.

با حمایت، اکثر مادرانی که شیر کم دارند، قادرند تا حدودی نوزادان خود را تغذیه کنند و برخی از آن ها می توانند یک منبع کامل را ایجاد کنند.

اگر نوزادتان شیر کافی را مستقیما از پستان نمی گیرد، شاید به این دلیل است که زودرس بوده و یا نیازهای خاص خود را دارد، ممکن است لازم باشد از مکمل های شیر یا داروهایی برای افزایش تولید شیر استفاده کنند.

اگر هنوز قادر به تامین شیر کافی برای نوزادتان نیستید، باید به او شیر خشک، تحت راهنمایی یک متخصص پزشکی، بدهید.

چگونه تولید شیر را درسینه با ماساژ دست افزایش دهیم ؟

اگر نوزادتان را به طور مستقیم شیر نمی دهید، یا نمی توانید شیر کافی برای او پمپ کنید، تکنیکی به نام "پمپاژ کردن با دست ها" می تواند مفید باشد. کل فرآیند حدود 25 تا 30 دقیقه طول می کشد. به خاطر داشته باشید که ، هرچه زودتر شیر را پمپاژ کنید زودتر شیر تولید می شود.

از این مراحل ساده پیروی کنید:

سینه خود را ماساژ دهید. در حالی که پمپاژ را انجام می دهید، از انگشتان دست خود برای فشرده کردن پستان برای چند ثانیه استفاده کنید. رها کنید و دوباره تکرار کنید. روی سینه ها فشار آورده تا اینکه شیر جریان یابد.

دوباره سینه خود را ماساژ دهید. با استفاده از فشار دست به پایان برسانید و برای هر دو پستان این کار را انجام دهید .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو