پیشنهادی متفاوت برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگها

پیشنهادی متفاوت برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگها


منبع: نمناک

273

1398/9/17

14:31


شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ ها کار سختی نیست، به آن ها محبت کنید و با احترام و درست رفتار کنید و با چند کار ساده آن ها را خوشحال کنید.

برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ چه کنیم؟

زمان که سپری می شود روز به روز به تعداد پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها افزوده می شود آنها به امید روزی که رشد و بزرگ شدن نوه هایشان را شاهد باشند زندگی می کنند و همیشه یک ذوق و برق خاصی در نگاهشان نسبت به بچه ها و نوه هایشان دارند.

مراقبت از پدربزرگ یا مادربزرگ ها عشق ورزیدن ما نسبت به آنها را نشان می دهد که این عشق بایستی به آنها منتقل شود. باید راه های مفیدی پیدا کرد تا بتوانیم کمک حال آنها باشیم و در پیش بردن کارها آنها را تنها نگذاریم. تایمی از وقتمان را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها نیز بتوانند از دغدغه ها و تجربه های زندگی شان با ما سخن بگویند.

آنها سرمایه های گرانبهایی هستند که باید قدرشان را بدانیم و همیشه به آنها احترام بگذاریم اما شاید خیلی از ما راه و روش های آن را ندانیم به همین خاطر در این بخش از نمناک و در این متن به معرفی آنها پرداخته است :

آلبوم خانوادگی تهیه کنید

استفاده از اینستاگرام و فیس بوک به جای آلبوم های کاغذی باعث شده نسل قدیم اندکی نادیده گرفته شوند به همین خاطر شما به عنوان نوه می توانید عکس هایی را از گذشته تا کنون جمع آوری و پدربزرگ و مادربزرگ را شاد کنید.

به مراسم ها و جشن هایتان دعوتشان کنید

پدربزرگها و مادربزرگها همیشه در سودای افتخار کردن به نوه هایشان در زمینه درسی و تحصیلی به سر می برند. زمانی که از دانشگاه قبول شدید و فارغ التحصیل یا بچه دار شدید با خریدن یک جعبه شیرینی شادی هایتان را با آنها تقسیم کنید.

تنهایی آنها را با دعوت به تولد ها و میهمانی هایتان و یا حتی مسابقات ورزشیتان پر کنید تا در اجتماعی تر شدنشان نقش داشته باشید و مکانی را برایشان در نظر بگیرید که معذب نشوند به عنوان مثال در مهمانی و جشن تولد نزدیک آنها بنشینید.

خانواده خوشحال

 

تفریحی را برنامه ریزی کنید

یک روز را ترتیب بدهید تا با اعضای خانواده و پدر بزرگ و مادر بزرگ از خانه بیرون بروید .صندلی پدربزرگ و مادربزرگ فراموش نشود همچنین می توانید برای تماشای یک فیلم کوتاه پدر و مادر بزرگ خود را جایی ببرید که از آن لذت ببرید.

غذاهای سنتی و قدیمی را برای آنها بپزید

حتما غذاهای مورد علاقه پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را می شناسید بنابراین یک روز بدون اطلاع آنها غذای سنتی باب طبع آنها را طبخ و آنها را غافلگیر کنید.

با آنها مصاحبه کنید

نسل قدیم داستان های شگفت انگیزی دارند که می توانند آنها را به نسل آینده منتقل کننده تا از آن پند بگیرند برنامه ریزی یک مصاحبه راهی خوب برای زنده نگه داشتن داستان های خانوادگی تان برای نسل های آینده است چه در ویدئو و چه با یادداشت برداری، بستگی به اولویت بندی شما دارد.

بدانید که پدر و مادر بزرگ قادر به انجام چه کاری هستند

بسته به اینکه پدر بزرگ شما چقدر پیر هستند، ممکن است در برخی از جنبه ها محدود باشد. اگر دوست دارید وقت خود را با مادر بزرگ خود سپری کنید، حتما برای فعالیت هایی برنامه ریزی کنید که مادر بزرگ شما به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

به عنوان مثال، اگر پدر و مادر بزرگ شما نیاز به استفاده از عصا داشته باشند تا به او کمک کنند را برود پس پیاده روی ایده مناسبی نیست. پدر بزرگ و مادر بزرگ شما قادر به راه رفتن برای مدت زمان طولانی نخواهد بود و نیاز به استراحت مکرر دارد.

تکنولوژی را برای پدر بزرگ و مادر بزرگ خود راه اندازی کنید

در حالی که پدر بزرگ و مادر بزرگ ما ممکن است پیشرفته ترین افراد در اطراف ما نباشند، آن ها مطمئنا از فن آوری مدرن مانند چت تصویری لذت می برند. با تنظیم یک کامپیوتر یا تبلت با نصب اسکایپ و یا فیس تایم پدر بزرگ و مادر بزرگ شما قادر خواهند بود که عزیزان خود را به طور مرتب ببینند.

اگر در استفاده از تکنولوژی مشکل دارند، برای ارائه پشتیبانی فنی و دوستانه در دسترس باشید!

تکنولوژی برای پدربزرگ و مادربزرگ

 

از سرگرمی ها و عادات پدر و مادربزرگ خود آگاه باشید

به خصوص اگر مشکلات سلامتی داشته باشند و یا بالاتر از سن 80 سالگی هستند، به احتمال زیاد محدودیت هایی برای پذیرش ملاقات ها دارد بنابراین بازدیدهای خود در طی این زمان ها انجام ندهید.

در زمان مقرر و با لوازم ضروری هنگام قرار حاضر شوید

این برای پدربزرگ و مادر بزرگ شما مهم است که در زمان و روز تعیین شده حاضر شوید. آنها مشتاقانه منتظر هستند و اگر دیر کنید، ناامید خواهند شد.

اگر نمی توانید به موقع بیایید، حتما توضیح دهید که چرا اگر مشخص شود که شما به زمانبندی مجدد نیاز دارید، اجازه دهید پدر و مادر بزرگ شما فورا آن را بدانند تا آخرین لحظه صبر نکنید تا برنامه را تغییر دهید .

ایده هایی که می توانید به آن ها کمک کنید را مطرح کنید

اگر پدر و مادر بزرگ شما به خاطر غرور یا احساس قوی در خواست کمک نمی کنند، یا اگر آنها در مورد نیاز به کمک، مبهم هستند به برخی از راه هایی که می توانید به آنها کمک برسانید فکر کنید.

  • جارو منزل
  • گردگیری اسباب و وسایل
  • کندن علف های هرز در باغ
  • شست وشو فرش ها
  • رنگ کردن منزل

کارها را به خوبی انجام دهید

شما داوطلب شده اید زمانی را برای کمک به مادرو پدر بزرگ خود اختصاص دهید اما هنوز باید مطمئن باشید که این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

مادرو پدر بزرگ شما حتما کارهای زیادی برای کمک به والدین شما انجام داده است و این فرصت مناسبی برای جبران زحمات آنها و همچنین زمان خوبی برای نشان دادن اینکه چقدر شما از او قدردانی می کنید و به او اهمیت می دهید است.اگر شما می خواهید که پدر و مادر بزرگ تان در آرامش و سلامت زندگی کنند، بنابراین بهترین تلاش خود را انجام دهید.

اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگ شما در آسایشگاه زندگی می کند، واقع گرا باشید

در این حالت، پدر و مادر بزرگ شما ممکن است قادر به ترک این ساختمان نباشند. فعالیت هایی را آماده کنید تا زمانی را با هم سپری کنید که مادر و پدر بزرگ شما می تواند آن را انجام دهد:

  • مثلا در مورد زندگی و خاطرات صحبت کنید
  • یک پازل را با هم بچینید.
  • با هم کاردستی بسازید.
  • یک کتاب را با هم مطالعه کنید.
  • یک داستان یا شعر را با هم بنویسید.

 

دیدن مادربزرگ در آسایشگا

آن ها را در بحث های خود شرکت دهید

مشکل اصلی پدربزرگ و مادربزرگ این است که احساس انزوا می کنند این به شما بستگی دارد که چگونه می توانید آن ها را درک کنید آن ها بخش مهمی از خانواده شما هستند.هر وقت که درباره هر موضوع خانوادگی صحبت می کنید، آن ها را در بحث بگنجانید. با دقت به آن ها گوش دهید و واکنش منفی نشان ندهید، حتی اگر نظر آن ها را دوست نداشته باشید .

از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود قدر دانی کنید

نوه ها برای پدربزرگ و مادر بزرگشان عزیز هستند بنابراین، آن ها همیشه سعی می کنند شما را به طریقی راضی کنند شما ممکن است بزرگ تر شده باشید، اما برای آن ها، همان قدر کوچک هستید. سعی کنید از زحمات آن ها تقدیر و تشکر کنید. شاید، از هدیه پدر بزرگت خوشتان نمی آید، اما اگر یک بار آن را بپوشید به او نشان می دهید از همیشه خوشحال تر خواهد بود.

روزهای خاص را برای آنها جشن بگیرید

پدر بزرگ و مادر بزرگ خود را شاد کنید.آیا به یاد دارید که مادربزرگ شما هر سال کیک تولد برایتان می پخت؟ الان وقت آن است که شما برایشان این کار را انجام دهید در آن روزهایی که دوست دارند کار ویژه ای انجام دهید.

آن ها را به چیزی سرگم کنید

بزرگ ترین مشکل این افراد مسن، تنهایی آنهاست. سعی کنید آن ها را به چیزی خلاق تبدیل کنید. این می تواند مجلس محلی افراد مسن یا هر فعالیتی باشد که آن ها ترجیح می دهند انجام دهند. یا باشگاه خنده یا یک کلاس آشپزی باشد که در آن بتوانند خوش بگذرانند.

در تعمیرات خانه آنها را فراموش نکنید

چنانچه پدربزرگ یا مادربزرگتان مشغول به کاری همچون تعمیر پمپ ، رنگ آمیزی خانه و یا تعمیر پمپ تصفیه آب هستند در کمک کردن به آنها پیش قدم شوید به عنوان مثال اگر در تمیز کردن حوض خانه یا استخر و یا ضد آب کردن آکواریوم نیاز به کمک داشتند به آنها بگویید جمعه آینده این کارها را انجام می دهیم چراکه این کار شما فرصت مناسبی ایجاد می کند تا با آنها صحبت کنید.

گوش شنوا برای نصیحت هایشان باشید

تجربیات پدربزرگها و مادربزرگها بسیار شنیدنی هستند چراکه آنها سالیان سال با تجربیات خوب و بدی که داشتند در هر زمینه ای اطلاعات زیادی کسب کرده اند. بنابراین زمانی که موضوعاتی همچون ازدواج ، خرید خانه ، دانشگاه و تربیت بچه ها ذهنتان را درگیر کرده است با آنها در میان گذاشته و مشورت کنید. آنها بُعدهای مختلفی از مشکلتان را به رویتان باز می کنند و این باعث می شود که آنها احساس مفید بودن و ارزشمند بودن بکنند.

 

صحبت با مادربزرگ

ادب و احترام را در برخورد با آنها را رعایت کنید

به آنها احترام گذاشته و در صحبت کردن با آنها ادب را رعایت کنید ، حتی اگر دیدید آنها بارها و بارها یک حرف را تکرار کردند به روی خود نیاورید و نشان دهید که با حواس جمع به حرفهایشان گوش می دهید و به آن ها توجه دارید در عین این که با لحنی آرام و مودبانه با آنها حرف میزنید پاسخ سوال هایشان را صریح بدهید و صحبتشان را ناتمام قطع نکنید.

با آنها حتی بصورت تلفنی صحبت کنید

راهی ساده، موثر و مطمئن برای شاد کردن پدربزرگ و مادر بزرگ است چند دقیقه وقت خود را خالی کنید و با مادربزرگ یا پدربزرگ خود گپ بزنید آن ها عاشق شنیدن تمام جزئیات زندگی تان هستند

یک یادآور در تقویم خود بگذارید و به صورت هفتگی یا ماهانه در تماس باشید.

کار راه انداز آنها باشید

امکان دارد پدربزرگ و مادربزرگ تان برای انجام کارهای روزانه همچون کارهای بانکی ، پرداخت قبوض تره بار و سبزیجات ، گرفتن نوبت پزشک ، پرداخت قبوض و ... به کمک شما نیاز داشته باشند به خاطر عدم توانایی نتوانند کارها را انجام دهند بنابر این راه های کمک به آنها را کشف کنید به عنوان مثال به خاطر اینکه قادر نیستند رانندگی کنند شما می توانید آنها را تا جایی که می خواهند برسانید.

از سلامتی شان غافل نشوید

حتماً حواستان به سلامت روانی و جسمی پدربزرگ و مادربزرگ هایتان باشد و مدام چک کنید که خودشان چگونه با سلامتیشان مدارا می کنند آیا به حد کافی مراقب سلامتی خود هستند یا نه؟

حتماً درباره ویزیت بعدی پزشک شان از آن ها پرس و جو کنید داروهایشان را برایشان تهیه کنید و با یک برنامه ریزی دقیق دقت کنید تا سر وقت آنها را استفاده کنند. چنانچه برای دکتر رفتن احتیاج به یک همراه دارند هرگز غفلت و دریغ نکنید.

و در نهایت باید بگوییم ما محوریت این مطلب را پدربزرگ و مادربزرگ ها قرار داده ایم ولی همین مواردی که به آنها اشاره شد در مورد پدر و مادر و همچنین پدر و مادر همسرتان و یا حتی هر شخص سالخورده دیگری که در اطرافتان میبینید صادق است بنابراین چیزی که مهم می باشد این است که نگذاریم بزرگواران عزیز زندگیمان احساس تنهایی کنند و در مقابل ما نیز از حضور و وجودشان بهره مند شویم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو