روشی برای جوانسازی مغز

38

1398/9/17

16:21


مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد با استفاده از داروهای ترمیم‌کننده سد خونی مغز می‌توان‌ عملکرد مغز را بهبود داد و به جوان‌سازی این عضو کمک کرد.

روشی برای جوانسازی مغز

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ و پیچیده از جنس رگ‌های خونی است که از مغز و رگ‌ها محافظت می‌کند.
مطالعات قبلی نشان داد آسیب سد خونی و نشت آن منجر به التهاب مغز و اختلال شناختی می‌شود. نشت سد خونی با افزایش سن فرآیندی تقریبا طبیعی است.
یک گروه بین‌المللی از محققان مطالعات جدیدی را در رابطه با شکست سد خونی مغز آغاز کردند. این مطالعه نشان می‌دهد نشت این سد منجر به فعال‌شدن یک پروتئین سیگنالیگ به نام آستروسیت در سلول‌های مغز می‌شود. در ادامه محققان از یک دارو برای مهار این پروتئین در موش‌های پیر استفاده کردند. نتایج نشان می‌دهد موش‌های پیری که تحت درمان با این دارو قرار گرفتند، علائم التهابی کمتری داشتند و توانایی مغزشان بهبود یافت و قادر به انجام فعالیت‌های مغزی بودند که موش‌های جوان قادر به انجام آنان هستند.
ادامه این مطالعات نشان می‌دهد کارایی سد خونی مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد و نشت می‌کند. نشت این سد منجر به عبور موادی می‌شود که در التهاب مغز نقش دارند. اکنون دو نشانگر زیستی وجود دارد که محل دقیق نشت سد خونی را تشخیص می‌دهد و می‌توان با استفاده از داروهای ترمیم‌ کننده این سد،‌ عملکرد مغز را بهبود داد و به جوان‌سازی مغز کمک کرد.

نظرات


تصویری


ویدئو