جراحی دیسک کمر با لیزر، چرا ؟

60

1398/9/17

16:21


لیزر از سال ۱۹۸۰ در انجام عمل دیسک به‌کار برده شده است. پیشرفت‌های علم پزشکی از آن تاریخ تا امروز دستگاه‌هایی با فناوری جدید را ایجاد کرده که بدون آسیب رساندن به بافت‌های طبیعی بدن برای درمان بیرون‌زدگی یا فتق دیسک جایگزین مناسب عمل جراحی باز در بسیاری از بیماران شده است.

جراحی دیسک کمر با لیزر، چرا ؟

 به گزارش بهداشت نیوز: مکانیسم انجام عمل دیسک با لیزر ساده است. دستگاه لیزر نوری را تولید می‌کند که شبیه نور خورشید است، ولی در طول موج مخصوصی و این نور با یک فیبر نوری ظریف به داخل دیسک هدایت می‌شود. هسته دیسک مقدار قابل توجهی آب دارد که در اثر تابش نور تبخیر می‌شود و نتیجه کار جمع شدن قسمت داخلی دیسک و به داخل رفتن قسمت بیرون‌زده دیسک است.

نکته مهم در انجام عمل دیسک با لیزر وارد کردن این فیبر نوری به داخل قسمت میانی دیسک است آن هم با دقت چند میلی‌متر. اگر محلی که این کار انجام می‌شود دقیقا هسته دیسک نباشد حرارت ایجاد شده با لیزر تاثیر درمانی نخواهد داشت و احتمال ایجاد آسیب به مهره زیاد می‌شود.

عمل دیسک با لیزر در اتاق عمل کلینیک درد که مجهز به دستگاه فلورسکوپ برای تصویر‌برداری است انجام می‌شود. این کار توسط پزشک فوق‌تخصص درد صورت می‌گیرد و در حین کار پس از انجام یک بی‌حسی موضعی ابتدا وسیله‌ای شبیه یک سوزن ظریف و بلند با دقت به سمت دیسک هدایت می‌شود.

تصویر‌برداری در حین انجام عمل انجام می‌شود تا دقیقا نوک سوزن در قسمت میانی دیسک قرار گیرد و پس از اطمینان از محل قرارگیری فیبر نوری از مجرای باریک وسط سوزن به داخل دیسک هدایت می‌شود. در کمتر از 20 دقیقه با شروع به کار دستگاه لیزر هسته دیسک تبخیر شده و با خارج کردن سوزن عمل به پایان می‌رسد.

عدم نیاز به بستری شدن و انجام این روش به‌صورت سرپایی، عدم نیاز به بیهوشی، عدم نیاز به برش پوست از مزایای این روش نسبت به جراحی باز است. بیماران پس از عمل نیاز به استراحت طولانی ندارند و معمولا پس از یک هفته به محل کار برمی‌گردند.

این روش در دو‌سوم بیماران مبتلا به دیسک کمر موفقیت‌آمیز است، ولی بیمارانی که دچار آرتروز ستون فقرات، جابه‌جایی مهره و تنگی استخوانی کانال هستند با انجام این روش بهبودی نمی‌یابند. دیسک‌هایی که آب زیادی ندارند گزینه مناسبی برای انجام این کار نیستند..

 

منبع: جام جم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو