گوشی نوکیا ۵ و آنچه باید درباره آن بدانید

گوشی نوکیا ۵ و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

131

1398/9/17

17:44


نوکیا ۵ ظاهری زیبا دارد و به امکاناتی مانند بدنه تمام فلزی، صفحه نمایش HD، حسگر اثر انگشت و همچنین جدیدترین نسخه اندروید مجهز است. این مقاله به بررسی گوشی نوکیا ۵ و آنچه باید درباره آن بدانید می پردازد.

گوشی هوشمند نوکیا ۵ با صفحه نمایش ۵.۲ اینچی و کیفیت HD، از پردازنده Snapdragon 430، سنسور اثر انگشت جلویی و دوربین ۱۳ مگاپیکسلی نیز بهره می برد. در این مقاله قصد داریم گوشی میان رده نوکیا ۵ را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با آنچه باید درباره آن بدانید آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

بررسی ویژگی های گوشی نوکیا ۵

بررسی تلفن نوکیا 5

نوکیا ۵ با صفحه نمایش ۵.۲ اینچی و کیفیت HD دارای حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت بوده و به کاربر اجازه می دهد در دخیره سازی اطلاعات و نصب بازی ها با مشکلی مواجه نشود. این گوشی هوشمند با قابلیت اتصال دو سیمکارت از حافظه دو گیگابایتی در کنار یک پردازنده ۸ هسته ای نیز بهره می برد. پردازنده این گوشی قادر است وظایف فشرده ای را انجام دهد، اما مقدار محدودی از حافظه رم را در اختیار دارد و به این معنی است که در استفاده همزمان چند برنامه ممکن است عملکرد نرم و روانی نداشته باشد. دوربین عکاسی این گوشی ۱۳ مگاپیکسلی بوده که طبق نظر برخی از کاربران می تواند عکس های باکیفیتی را به ثبت برساند. در ادامه بیشتر با ویژگی های گوشی نوکیا ۵ آشنا خواهید شد.

طراحی زیبا و ساده

گوشی نوکیا ۵ از طراحی زیبا و ساده ای بهره می برد. با در دست گرفتن این گوشی برای اولین بار متوجه خوش ساخت بودن آن خواهید شد. بدنه فلزی و بسیار زیبای این گوشی در برابر ضربه و فشار بسیار مستحکم عمل می کند. جنس بکار رفته در این محصول مرغوب و درجه یک بوده و حس یک گوشی پرچمدار گران قیمت را به شما منتقل می کند.  از پوششی مات برای پشت گوشی استفاده شده است تا نگرانی شما را در جذب اثر انگشت و لک از بین ببرد. نوکیا برای اینکه قاب پشت گوشی را کاملا یکدست و تمیز نگه دارد خطوط پلاستیکی مربوط به آنتن را به لبه های بالا و پایین گوشی هدایت کرده است و به لطف این طراحی نوکیا ۵ ظاهری ساده و مینیمال پیدا کرده است. این گوشی در چهار رنگ مشکی،نقره ای، مسی و آبی به بازار عرضه می شود.

آشنایی با گوشی نوکیا 5

کلیدهای پاور و تنظیم صدا در سمت راست گوشی نوکیا ۵ دستگاه قرار دارد .در پنل پشتی نیز یک لنز دوربین به همراه فلش تعبیه شده است. نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی۷۰ درصد است و بقیه فضا برای کلیدهای ناوبری و دوربین سلفی درنظر گرفته شده است. به عبارت دیگر بیش از ۳۰ درصد فضای جلوی گوشی را حاشیه نمایشگر پر کرده است. این حاشیه زیاد صفحه نمایش سبب شده تا کار کردن با یک دست، به راحتی میسر نباشد. در پایان این بخش به این نکته اشاره می کنیم که برخلاف اکثر گوشی های اندروید، چراغ هشدار تماس یا پام از دست رفته ندارد.

 

صفحه نمایش واضح

 با صفحه لمسی ۵.۲ اینچی نوکیا ۵ به راحتی می توانید به خواندن متن و یا مشاهده تصاویر بپردازید این ویژگی به لطف نمایشگر قطبی(تکنولوزی پولارایزر) این اسمارتفون است که باعث می شود صفحه نمایش حتی در زیر نور خورشید نیز روشن و شفاف باشد. به نحوی که تصاویر و متن ها در این نمایشگر کاملا واضح قابل مشاهده هستند و برای تماشای فیلم و ویدئو نیز مناسب می باشد.

دوربین گوشی نوکیا 5

تکنولوژی بکار رفته در صفحه نمایش گوشی IPS از نوع LCD بوده که رزولوشن ۱۲۸۰*۷۲۰ پیکسل را در خود جای داده است. حداکثر روشنایی صفحه نمایش ۵۶۷ نیت بوده که برای نمایشگر یک گوشی میان رده میزان مناسبی است. اما نسبت کنتراست ۹۱.۵ آن در مقایسه با دیگر گوشی های هم رده اش عدد قابل رضایتی نیست. زوایه دید این صفحه نمایش نیز خوب است و به راحتی می تواید محتوای صفحه نمایش را مشاهده نمایید. به طور کلی می توان گفت صفحه نمایش نوکیا ۵ رضایتمند بوده و مورد قبول کاربر قرار خواهد گرفت.

دوربین مناسب

نوکیا ۵ دارای دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی بوده و دیچه دیافراگم آن f0.2 می باشد. کیفیت تصاویر با این دوربین خوب بوده ولی عملکرد آن مطلوب نبوده حتی زمانی که حالت HDR دوربین فعال است تصاویر کمی تیره هستند و جزئیات و کیفیت رنگها در سطح خوب نیست. اما اگر صبور باشید و فوکوس به درستی صورت گیرد و شرایط نوری نیز مطلوب باشد می توانید تصاویر با کیفیت خوبی را به ثبت برسانید.

گوشی نوکیا 5

عملکرد دوربین اصلی در گرفتن تصاویر با نمای بسته خوب است. البته با توجه به قیمت و میان رده بودن گوشی نباید انتظار زیادی از دوربین آن داشت. عکس برداری و فیلمبرداری در نور شب چندان رضایت بخش نیست.  اما در عوض دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار می تواند عکس هایی با کیفیت بالا را به ثبت برساند و با زوایه ۸۴ درجه ای که دارد نیاز شما را از استفاده مونوپاد کاهش میدهد.

عملکرد در حد قابل قبول

نوکیا ۵ از پردازنده اسنپدارگون ۴۳۵ و رم ۲ گیگابایتی بهره می برد. حافظه داخلی آن ۱۶ گیگابایت است و با استفاده از MicroSD می توان ظرفیت ذخیره سازی را تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد. سیستم عامل نوکیا ۵ اندروید ۷.۱.۱(نوقا) می باشد و شرکت اچ ام دی گلوبال برای این اسمارتفون رابط کاربری سنگینی طراحی نکرده است و به جز چند نرم افزار گوگل، نرم افزار پیشفرض نصب شده ای بر روی دستگاه وجود ندارد. سیستم عامل محبوب نوکیا ۵ به کاربر این امکان را می دهد تا با جدیدترین نسخه آن کار کند و تجربه یک سیستم عامل جذاب و مدرن را در گوشی زیبای خود داشته باشد.

بررسی باتری گوشی

نتایج آزمایشات چند هسته ای این گوشی در بنچمارک Geekbench امتیاز ۷۶۵ است که نتیجه متوسطی است. برای انجام کارهای روزانه ماند چک کردن ایمیل، وبگردی و استفاده از اپلیکشن های پیام رسان عملکرد مطلوبی دارد. اما برخی نرم افزارها و بازی های سنگین با کمی لگ و تاخیر اجرا می شود. حسگر اثر انگشت که در زیر صفحه نمایش قرار دارد، معمولا به لمس کاربر سیرع واکنش نشان می دهد اما بازشدن قفل گوشی کمی با تاخیر صورت می گیرد. اما بهر حال استفاده از یک حسگر زیست سنجی در یک گوشی ارزان قیمت  نوعی مزیت است. به طور کلی عملکرد این گوشی چندان سریع نبوده اما در حد قابل قبولی است. از قابلیت های دیگر این گوشی برخورداری از دستیار مجازی Google Assistant است که با بهره مندی از هوش مجازی طراحی شده است این قابلیت توانایی سازماندهی برنامه های روزانه و برزو رسانی برنامه رفت و آمد شما را دارد. با چند ثانیه لمس حسگر اثر انگشت می توانید از دستیار مجازی استفاده کنید.

 

باتری و بلندگوی نوکیا ۵

در این بخش ابتدا به باتری گوشی نوکیا ۵ می پردازیم. نوکیا ۵ از باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری غیرقابل تعویض انرژی مورد نیاز خود را دریافت می کند. اگر از گوشی برای انجام بازی یا تماشای ویدئو استفاده نکنید، با یک بار شارژ آن می توانید در حدود یک روز از آن استفاده کنید اما در صورتی که بخواهید از گوشی برای پخش موسیقی یا تماشای فیلم بهره بگیرید در طول روز به شارز مجدد نیاز پیدا می کنید. این گوشی توسط درگاه میکروUSB شارژ می شود و فاقد تکنولوژی شارژ سریع می باشد. همچنین برای فول شارژ شدن به یک ساعت زمان نیاز دارد.

گوشی هوشمند نوکیا 5

در ادمه بلندگوی نوکیا ۵ مورد برسی قرار می گیرد. این اسمارتفون مانند دیگر گوشی های میان رده، از یک بلندگوی مونو استفاده می کند. بلندگو دو دریچه بزرگ داشته که کنار درگاه MicroUSB تعبیه شده است. این دو دریچه به راحتی می توانند گردوخاک را جذب کنند و در جذب مایعات نیز استعدا بالایی دارند. بنابراین به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید تا بلندگوی گوشی آسیب نبیند. اگر درجه بلندی صدا کمتر از ۶۰ باشد صدای قابل رضایت و خوبی پخش می شود. ولی اگر بلندی صدا را روی حداکثر قرار دهید، شفافیت صدا از بین رفته و دچار کژی و خش می شود.

جمع بندی

نوکیا ۵ ظاهری زیبا دارد و به امکاناتی مانند بدنه تمام فلزی، صفحه نمایش HD، حسگر اثر انگشت و همچنین جدیدترین نسخه اندروید مجهز است که برای یک گوشی میان رده با قیمت نسبتا پایین واقعا عالی است. اما عملکرد گوشی در اجرای برخی برنامه ها و بازی های سنگین دارای اندکی لگ و تاخیر است. در کل برای افرادی که به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه با طراحی زیبا از یک برند قابل اطمینان هستند گوشی ایده آلی محسوب می شود. در پایان این مقاله به چند مورد از ویژگی های منفی و مثبت این گوشی اشاره می شود.

نسخه های تلفن هوشمند نوکیا 5

منفی
  •  طراحی فلزی ممتاز
  • سیستم عامل محبوب
  •  اسکنر اثر انگشت امنیت را فراهم می کند   

مثبت

  • عکس ها می توانند کمی تاریک باشند
  • نیاز به ذخیره سازی کارت میکرو اس دی را سریع، ضروری می کند
  • بارگیری مطالب و برنامه ها می تواند کند انجام شود.
  • عملکرد متوسط

در پایان پیشنهاد می کنیم نقد و بررسی گوشی نوکیا ۸ و گوشی نوکیا ۸.۱ را نیز مطالعه نمایید تا انتخاب دقیق تری در گوشی های این برند قدیمی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو