مشکل زردی نوزاد، کارهایی که آن را تشدید می کند

منبع: نی نی بان

83

1398/9/17

17:46


زردی نوزاد از مشکلات نوزادان تازه متولد شده است که در برخی از نوزادان از بین می رود اما برخی دیگر نیاز به درمان دارد، علت زردی نوزاد چیست و چه کارهایی باعث زردی نوزاد می شود؟

دانستنی های مهم درباره زردی نوزاد و عوامل تشدید کننده ی آن
یکی از مواردی که روزهای اول تمام فکر و ذکر مادر و پدر را به خود مشغول می کند، زردی نوزاد است. زردی در نوزادان به دلیل میزان بالایی از بیلی روبین در بدنشان ایجاد می شود. این بیماری، سبب ایجاد رنگدانه زرد در پوست و سفیدی چشم می شود. زردی در برخی نوزادان طی چند روز از بین می رود اما در برخی دیگر که میزان بیلی روبین در بدنشان بیش از حد است ، نیاز به درمان دارد. اما علت زردی نوزاد چیست و آیا تغذیه مادر در دوران شیر دهی و بارداری در زردی کودک نقش دارد ؟ چه کارهایی سبب تشدید زردی نوزاد می شود ؟ در این بخش از نمناک به سوالات شما در این رابطه توضیح داده ایم.

علت زدی در نوزادان
ناسازگاری گروه خونی A به O یعنی گروه خونی نوزاد A یا B باشد، اما گروه خونی مادر O باشد.
ناسازگاری RH مادر و نوزاد یعنی نوزاد دارای RH مثبت و مادر RH منفی باشد.
عفونت های ادراری با کم کاری تیروئید

چه زمانی زردی خطرناک است؟
زردی بیمارگونه در اکثر نوزادان در روز اول یا دوم تولد قابل تشخیص است. برخی از این نوزادان که در روز دوم و سوم زرد می شوند، به طور خودبه خود درمان شده و احتیاج به داروی خاصی ندارند اما برخی دیگر نیاز به درمان دارند و در صورت عدم درمان دچار مشکلات مغزی خواهند شد.
خطرناک بودن زردی در نوزاد بستگی به سن، وزن، نارس یا به موقع دنیا آمدن او دارد. نوزادی که میزان بیلی روبینش 12 است و با وزن سه و نیم یا چهار کیلوگرم به دنیا آمده و نارس نیست ، این میزان بیلی روبین برای او طبیعی است و از طریق کبد دفع می شود. اما نوزاد نارسی که با وزن دو کیلوگرم به دنیا آمده اگر میزان بیلی روبین او 12، 13و 14 باشد این میزان برای او خطرناک است و باید تحت درمان قرار بگیرد. اگر میزان بیلی روبین نوزاد بین 17 تا 20 باشد، احتمال رسوب در مغز وجود دارد بنابراین این میزان بیلی روبین خطرناک بوده زیرا با رسوب بیلی روبین، نوزاد دچار عقب ماندگی ذهنی می شود.

کارهایی که زردی نوزاد را تشدید می کند
گرم نگه داشتن نوزاد
اگر محیط نوزاد تازه متولدشده را بیش از حد گرم نگه دارید و لباس های زیادی به او بپوشانید ، بیماری زردی نوزاد تشدید می شود.
مصرف ادویه
استفاده از ادویه ها و به خصوص ادویه های تند مانند فلفل، سبب التهاب یا تخریب سلول های کبدی می شود زیرا طبع صفرا گرم و خشک است و نوزاد نمی تواند این طبع را تحمل کند. در صورت مصرف ادویه توسط مادر شیرده ، این ماده درشیرش ترشح می شود و پوست نوزاد رو به زردی می گراید.
خوردن سیر و پیاز خام
اگر مادر پیاز و سیر به شکل خام مصرف کند ، سبب بروز زردی می شود اما اگر سیر و پیاز به شکل پخته مصرف شود ، مشکلی ایجاد نمی کند.
مصرف غذاهای دیر هضم
مصرف غذاهای دیر هضم مانند کله پاچه ، بادمجان موجب بروز زردی در نوزاد می شود.
ارتباط تغذیه مادر در شیردهی با زردی نوزاد
تغذیه مادر در دوران شیردهی تاثیرکمی بر زردی نوزاد دارد. آنچه مهم است، نوع شیردهی به نوزاد است. تغذیه مکرر و به اندازه کافی نوزاد از شیر سبب می شود مواد مغذی و ویتامین ها به بدن نوزاد برسد و نوزاد رشد کند . همچنین شیردهی مکرر مادر باعث افزایش دفع مدفوع می شود و بیلی روبین ها از این طریق از بدن خارج می شود.
ارتباط تغذیه مادر در بارداری با زردی نوزاد
تغذیه مادر نقشی در ابتلای کودک به زردی ندارد. حتی برخلاف باور عموم مادرانی که در دوران بارداری خود خوراکی هایی با طبع گرم می خورند، نوزاد آنها بعد از تولد مبتلا به زردی نمی شود. اگر نوزاد و مادر از نظر گروه خونی با هم ناسازگاری داشته باشند ، ممکن است نوزاد مبتلا به زردی شود.

آیا آب انار برای زردی نوزاد موثر است؟
اگر مادری که نوزاد را شیر می دهد، آب انار میل کند می تواند در درمان زردی نوزاد تاثیر بگذارد زیرا مزاج انار سرد و خشک است.

میوه زرد نخورید 
مصرف بیش از حد میوه های زرد مانند نارنگی یا هویج نوعی زردی خاص در کودکان سه تا شش ساله ایجاد می کند. خوردن این میوه ها در کودکان باعث می شود رنگدانه های شان روی پوست باقی بماند و پوست را به رنگ زرد دربیاورد. اما مصرف میوه های زرد در دوران بارداری و شیردهی سبب زردی نوزاد نمی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو