محمد اسلامی در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال «علیم یارمحمدی» نماینده زاهدان در خصوص وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای، دریایی و ریلی چابهار و عدم اجرای توسعه متوازن در این منطقه، گفت: سند راه توسعه سواحل مکران ملاک عمل در چابهار است؛ همزمان در طرح جامع حمل‌و نقل چابهار به عنوان پایگاه لجستیکی تعیین شده است و باید جاده‌های مواصلاتی، خطوط ریلی و ظرفیت بنادر و پس کرانه‌های مناسب برای ان آماده سازی شود.

وی گفت: ظرفیت بندر چابهار با توجه به موقعیت مکانی آن ۳۵ میلیون تن در نظر گرفته شده است و کل ظرفیت ما در بندر کلانتری و شهید بهشتی به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید که این یک پیشرفت بزرگ و یکی از اهدافی است که جزو الزامات توسعه سواحل مکران بوده است.

اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد بندر در سال ۹۶، ۱۱ هزار تن بوده است، گفت: با تشویق به سرمایه گذاری وضعیت ترانزیت در بندر چابهار تسهیل شده است و امروز شاهد افزایش عملکرد بندر بزرگ چابهار هستیم.

وی به طرح ریلی مهم در این بندر اقیانوسی کشور اشاره کرد و گفت:خط آهن چابهار به زاهدان با برآورد ۴ هزار میلیارد تومان در حال اجراست؛ البته یکی از مشکلات ما در توسعه طرح‌های چابهار عدم انطباق بودجه مصوب با اعتبار مورد نیاز است. در سال جاری ۵۶ میلیارد اعتبار برای توسعه چابهار تخصیص یافت این درحالی است که نصف این رقم به پیمانکار بدهکاریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با اهتمام دولت و رهبری موافقت شد اعتبارات صندوق توسعه ملی به چابهار اختصاص یابد و ظرفیت خط ریلی و توسعه یافتگی بندر چابهار را به حداکثر برسانیم.

اسلامی به تصادفات جاده ای در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت:در بحث جاده‌ای هم سیستان و بلوچستان عقب ماندگی تاریخی دارد و احداث راههای اصلی امروز در دستور کار است.

وی خبر داد که تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ کیلومتر به بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان اضافه می شود و گفت: اکنون حجم تردد جاده‌ای روزانه ۲۰۰ کامیون است؛  تلفات جاده‌ای در استان ۸ درصد افزایش یافته اما ترددها نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

وزیر راه با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور با حاشیه نشینی در چابهار همانند سیل برخورد کردیم، گفت:بنیاد مسکن را در زاهدان مستقر کردیم تا با ساخت خانه به این وضعیت پایان دهد و در ماههای اینده پدیده حاشیه نشینی را در چابهار خاتمه می‌دهیم.

اسلامی به طراحی «شهر جدید تیس» در چابهار اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته عملیات اجرایی این شهر را شروع کردیم و به دنبال این هستیم که کیفیت شهر نشینی را در این استان بالا ببریم.

وی خبر داد که مسافرات هوایی به چابهار ۱۴ درصد افزایش یافته است و این درحالی است که ۴ درصد کاهش کلی در مسافرت هوایی داشتیم.

وزیر راه تمامی این آمار را نشانه تحرک اقتصادی در بندر چابهار دانست و گفت: این منطقه به زودی از محرومیت خارج می‌شود و در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.