آذر منصوری، چهره سیاسی اصلاح طلب که در جریان ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم، اعلام کاندیداتوری کرده بود درباره احتمالات مطرح شده پیرامون اینکه شورای نگهبان به سمت باز کردن فضای انتخابات خواهد رفت، گفت: ارزیابی فعلی این است که نرخ مشارکت در این مقطع نسبت به دوره‌های گذشته پایین‌تر است. البته بعد از اعتراضات اخیر هنوز نظرسنجی جدیدی انجام نشده است که ببینیم با چه سطحی از مشارکت شهروندان در انتخابات روبرو هستیم. فضای امروز به شکلی است که شور انتخاباتی به هیچ‌وجه مانند دوره‌های گذشته نیست.

عضو حزب اتحاد ملت افزود: باید حداقل این تضمین وجود داشته باشد که نهادهای اجرایی و نظارتی بر اساس مر قانون عمل کنند، به خصوص شورای نگهبان بر اساس آنچه قانون تعریف کرده است، نسبت به تائید و یا عدم تائید صلاحیت‌ها اعلام نظر کند.

با مشارکت حداکثری، مجلسی برآمده از خواست مردم شکل خواهد کرد

منصوری این نکته را لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات دانست و گفت: طبیعتا انتخابات با مشارکت حداکثری و مجلسی برآمده از خواست همه مردم ایران، می‌تواند بخشی از اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

گزینه های جریان اصلاحات باید نماینده مستقیم این جریان در پارلمان باشند

وی درخصوص بیانیه حزب متبوعش درباره انتخابات پیش رو و احتمال تحریم کردن یا لیست ندادن، گفت: علی‌القاعده ما هم به عنوان عضوی از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، حداکثر تلاش‌مان است است که تصمیمی که در انتخابات گرفته می‌شود، یک تصمیم اجماعی باشد و تا حد ممکن خارج از این چهارچوب درباره انتخابات تصمیم‌گیری نخواهیم کرد. در این مقطع جمع‌بندی اصلاح‌طلبان این است که نمایندگانی به مجلس بفرستند که بتوانند نماینده مستقیم جریان اصلاحات در مجلس باشند.

منصوری افزود: ما در واقع به دنبال نمایندگی غیرمستقیم اصلاحات در مجلس آینده نخواهیم بود و این مسئله یکی از نکاتی است نوع حضور ما در انتخابات را روشن می‌کند. بنابراین تصمیم اصلی ما برای حضور در انتخابات بستگی به عملکرد نهادهای اجرایی و نظارتی در انتخابات دارد و در مقطع خودش سعی می‌کنیم تصمیمی بگیریم که برآمده از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان باشد.

مشارکت پایین بیاید، رقیب اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهد شد

عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که اکثریت مجلس آینده از آن کدام جناح خواهد بود و آیا امکان دارد که جریان سومی اکثریت مجلس را به دست بگیرد، گفت: با توجه به تجارب مجالس پیشین، هر قدر نرخ مشارکت پایین بیاید، شانس جریان‌های رقیب ما بیشتر می‌شود. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند، مجلس آینده را به مجلسی تبدیل کند که برآیند خواسته همه مردم باشد، بر همین اساس لازمه مشارکت مردم این است که کاندیداهای همه جریان‌های سیاسی – نه تنها اصولگرا و اصلاح‌طلب، بلکه جریان‌های فکری دیگر- بتوانند نمایندگان خودشان را در مجلس داشته باشند.

منصوری افزود: چیزی که الان محتمل است این است که اگر مشارکت مردم پایین باشد، جریان برنده انتخابات، جریان‌هایی خواهند بود که در مقابل جریان اصلاحات هستند.

اگر بحث منافع ملی در میان باشد، آقای خاتمی حتما به میدان می آید

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال حمایت رئیس دولت اصلاحات از لیست اصلاح‌طلبان با وجود انتقاداتی که به عملکرد فراکسیون امید مطرح می شود، گفت: این را نمی‌دانم، تصمیمی است که خود آقای خاتمی باید بگیرند، من سخنگو ایشان نیستم.

وی افزود: آقای خاتمی هر تصمیمی که فکر کنند به نجات کشور کمک می‌کند، خواهند گرفت، تردید ندارم در این تصمیم تنها چیزی که به آن اهمیت نمی‌دهند ملاحظات شخصی است و اگر منافع ملی ایجاب کند، آقای خاتمی حتما به میدان می‌آیند، اما اگر این شرایط مهیا نباشد، احتمال اینکه ایشان وارد نشوند هم وجود دارد.