چگونه پس انداز ماهیانه مطمئنی داشته باشیم؟

چگونه پس انداز ماهیانه مطمئنی داشته باشیم؟


منبع: آرگا

128

1398/9/17

23:32


تمامی افراد در برهه های مختلف زندگی خود ممکن است با مشکلاتی مالی رو به رو شوند، که اگر پس اندازی برای آینده خود اندوخته نکرده باشند، قطعا دچار بحران مالی خواهند شد و رهایی از این بحران کار چندان آسانی نمی باشد. به همین خاطر در این نوشتار از آرگا به پس انداز ماهیانه و معرفی شیوه های برای انجام این کار می پردازیم.

مناسب ترین راه برای پس انداز ماهیانه داشتن، محاسبه دخل و خرج ماهانه می باشد، تا با اختصاص بودجه ماهانه به نیازهای ضروری و حذف هزینه های اضافی، بهتر بتوان هزینه های یک ماه را مدیریت کرد و با اطمینان خاطر مبلغ باقی مانده از بودجه که در واقع همان مبلغ صرفه جویی شده می باشد را به عنوان پس انداز در نظر بگیرید.

هر چند گاهی اوقات دخل و خرج ها جور در نمی آید و به دلیل بروز بیماری و یا مشکلاتی دیگر ممکن است کل پس انداز که داشتید را خرج نمایید، اما اگر آینده نگر باشید، از همین امروز باید مدیریت حساب داشته باشید و مقداری از حقوق ماهانه خود را به عنوان پس انداز کنار بگذارید.

روش افزایش پس انداز ماهیانه

شیوه های موثر برای داشتن پس انداز ماهیانه

همان گونه که در بالا نیز مطرح شد، برای جمع کردن مبلغی از حقوق یک ماه خود، باید مدیریت حساب داشته باشید و بر اساس بودجه ای که در اختیار دارید، نیازمندی های خود را مشخص کنید و بعد از رتبه بندی آن ها و شناخت موانع رسیدن به هدف، حتی الامکان از نیازهای غیر ضروری خود صرفه نظر کنید. در ادامه این بخش، به تفصیل هر یک از مراحل پس انداز ماهیانه را توضیح می دهیم.

  • مدیریت بودجه:

لیست مخارج خود را در طی یک ماه محاسبه نمایید و برای رسیدگی و پیگیری بهتر خرج و مخارج خود، نباید رسید تمامی خریدهایی که داشتید و قبض های که پرداخت کردید را دور بیاندازید تا در آخر همان ماه، این رسید ها و قبض های جمع آوری شده را در دو دسته متغیر و ثابت دسته بندی نمایید و بعد هر دسته را به دو قسمت خواسته ها و نیازها تقسیم بندی کنید.

خرج و مخارج ثابت:

این مخارج شامل هزینه های ثابت یک ماه است و معمولا مقدار آن در ماه های دیگر نیز ثابت می باشد و هزینه های همچون خدمات بهداشتی، اجاره، قبوض مصرفی، بیمه، وام ها و … جزو این دسته محسوب می گردند.

خواسته های ثابت:

این خواسته ها نیز شامل مواردی نظیر هزینه حق خدمات و اشتراک ماهانه مثل اشتراک شبکه اینترنت، مجله و … می شود.

خرج و مخارج متغیر:

این هزینه ها معمولا در هر ماه متغیر می باشد، که افرادی که تمایل به پس انداز ماهیانه دارند باید مقدار آن ها را به حداقل برسانند.

چگونگی افزایش پس انداز

نیازها و خواسته های متغیر:

از جمله این نیازها می توان به غذا و لباس اشاره کرد. هزینه های در نظر گرفته برای بازی، سرگرمی و دیگر موارد از این دست نیز را می توان به عنوان خواسته های متغیر نام برد.

پس از مشخص شدن تمامی موارد بالا و با مدیریت اقتصاد خانواده، باید مخارج ثابت برآورد شده را از مقدار حقوق خالص خود کم نمایید. بعد از این کار، ۱۰% در آمد خالص خود را محاسبه کنید، عدد حاصل حداقل مقداری است که در طی هر ماه باید صرفه جویی شود. آنگاه آن را از مابقی درآمد خود کم نماید و عدد بدست آمده را به عنوان بودجه ماهیانه خود در نظر بگیرید.

نکات حائز اهمیت برای بودجه بندی :

۱- اگر بعد از برآورد تمام هزینه ها به مقدار کافی پول برای داشتن پس انداز ماهیانه نماند باید سراغ خواسته های متغیرتان بروید و بعد نگاهی به خواسته های ثابت و در نهایت نیازهای متغیر داشته باشید و مواردی از آن ها را که امکان حذفشان وجود دارد را از لیست خرج و مخارج حذف نمایید.

۲- چنانچه از حقوق ثابتی برخوردار نیستید، برنامه ریزی باید بر اساس میانگین حقوق انجام شود.

۳- بهتر است از خریدهای عجولانه خودداری نمایید و همواره آگاهانه و با برنامه خرید کنید، زیرا در غیر این صورت، کل بودجه خود را صرف اقلام یا نیازها و خواسته های غیر ضروری نمایید و نمی توانید پس انداز ماهیانه داشته باشید.

شیوه های مطمئن برای داشتن پس انداز

  • نحوه کم کردن هزینه ها

اولین اقدام برای انجام این کار، کاهش هزینه های ماهیانه و قبوض می باشد که با صرفه جویی در مقدار مصرف آب، برق، گاز و … می توان به این مهم دست یافت. مثلا در زمستان به جای زیاد کردن شعله بخاری، لباس های گرم بپوشید.

از میزان هزینه های خدماتی خود کم نمایید و هزینه های مربوط به اینترنت، تلفن و غیره را حتی الامکان کاهش دهید.

در صورتی که تمایل به خرید ماشین و یا هر نوع وسیله دیگری دارید، پیش از خرید از خوب بودن آن وسیله یا ماشین مطمئن شوید، تا در آینده متحمل هزینه های اضافی برای تعمیر آن ها نشوید.

راه حل هوشمندانه برای پس انداز پول

نکات هوشمندانه برای خرج کردن و پس انداز ماهیانه :

۱ به جای خرید از فروشگاه های معروف و به اصطلاح برند از فروشگاه های منصف تر خریداری کنید تا با دریافت تخفیف، در مقدار هزینه های خود صرفه جویی کنید و بتوانید مبلغ بیشتری را برای پس انداز ماهیانه جمع آوری کنید.

۲- غذا، اصلی ترین نیاز هر انسانی است و هر فرد برای حفظ سلامتی خود نیاز به تغذیه مناسب دارد، حال این هزینه مربوط به بخش خورد و خوراک باید به غذاهای سالم اختصاص یابد، در نتیجه با حذف هزینه غذا های بی کیفیت و ناسالم می توان مقدار هزینه غذا را کاهش داد.

۳- همچنین به جای تهیه غذاها از بیرون می توان با هزینه ای به نسبت کمتر از غذای آماده، سالم ترین غذاها را تهیه کرد.

۴- از رفتن به رستوران ها، کافه ها، مراکز تفریحی و … که بابت خدماتی ارائه می دهد، مبلغ هنگفتی را دریافت می نمایند، خودداری کنید.

نحوه پس انداز پول در عرض یک ماه

  • تلاش برای به دست آوردن حقوق بیشتر

برای بدست آوردن درآمد بیشتر و در نتیجه افزایش پس انداز ماهیانه می توانید در روزهای تعطیل نیز مشغول به کار شوید.

اگر هنری دارید، به عنوان مثال در زمینه کشیدن نقاشی، ساخت صنایع دستی و دیگر رشته ها تبحر دارید، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روش خوبی برای کسب درآمد می باشد.

وسایل قدیمی خود که سالم هستند، اما مدت ها است که دیگر از آن استفاده نمی کنید و در گوشه انباری منزلتان خاک می خورد را تمیز و نونوار کنید و به فروش رسانید.

به دنبال شغل دومی باشید که در عین ساده بودن، درآمد نسبتا خوبی از آن عاید شما شود.

برنامه ریزی درست برای پس انداز پول

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان با مقاله پس انداز ماهیانه در این مطلب، برای مطالعه مطالب خواندنی و مفید ما در رابطه با مسیر موفقیت می توانید از مطالب قبلی آرگا بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو