"سوگلی" فاتح سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا شد / جایزه بهترین بازیگر مرد برای آنتونیو باندراس


150

1398/9/18

06:55


فیلم یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی یک سال بعد از موفقیت در جوایز سینمایی در آمریکا جوایز فیلم اروپا را درو کرد.

"سوگلی" فاتح سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا شد / جایزه بهترین بازیگر مرد برای آنتونیو باندراس

سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا شنبه‌شب در برلین، آلمان معرفی شدند و کمدی تاریخی "سوگلی" به کارگردانی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی که در 9 رشته شانس دریافت جایزه را داشت، برنده هشت جایزه ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان شد.

داستان در اوایل قرن هجدهم در دوران جنگ بین انگلستان و فرانسه روی می‌دهد و درباره رقابت دو عضو فامیل ملکه آن است که هر دو می‌کوشند سوگلی دربار باشند. الیویا کلمن برای بازی در  نقش ملکه آن جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. کلمن سال گذشته نیز برای کار خود در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت. سوگلی" که تولید مشترک بریتانیا، ایرلند و آمریکا است، در جوایز اسکار 10 نامزدی کسب کرده بود.

The Favourite

الیویا کلمن در "سوگلی"

این فیلم در سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا در بخش‌های بهترین کمدی، بهترین فیلمبردار (رابی رایان)، بهترین تدوین‌گر (یورگوس ماوروپ‌ساریدیس)، بهترین طراح لباس (سندی پوئل) و بهترین طراح مو و چهره‌پردازی (نادیا استیسی) هم جایزه گرفت.

به‌جز "سوگلی"، تنها فیلمی که بیش از یک جایزه دریافت کرد، فیلم شبه‌زندگی‌نامه‌ای "رنج و افتخار" به کارگردانی پدرو آلمودوار بود. آنتونیو باندراس برای بازی در نقش یک کارگردان سالخورده سینما که با انتخاب‌های خود در گذشته و حال دست‌وپنجه نرم می‌کند، جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. این فیلم در بخش بهترین طراح صحنه (آنتون گومز) نیز برنده شد.

Pain and Glory

آنتونیو باندراس در "رنج و افتخار"

"رنج و افتخار" در جوایز فیلم اروپا نامزد شش جایزه بود. این فیلم که پنه‌لوپه کروز دیگر بازیگر آن است، به نمایندگی از اسپانیا برای رقابت در بخش فیلم‌ بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2020 حضور دارد.

از سوی دیگر، فیلم فرانسوی "پرتره یک بانو در آتش" به کارگردانی سلین سیاما که در پنج بخش نامزد بود، جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس را برای سیاما به همراه داشت. فیلم نویسنده و کارگردان 40 ساله اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه کن نمایش داده شد و در آنجا نیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. داستان"پرتره یک بانو در آتش" در اواخر قرن هجدهم در جزیره‌ای متروک روی می‌دهد و درباره یک نقاش زن است که متعهد می‌شود پرتره عروسی زنی جوان را بکشد.

Portrait of a Lady on Fire

"پرتره یک بانو در آتش"

"پرتره یک بانو در آتش" در کنار "بینوایان" به کارگردانی لاد لی و "پروکسیما" به کارگردانی آلیس وینوکور، یکی از سه فیلم فهرست کوتاه فرانسه برای رقابت در جوایز اسکار امسال بود، اما کمیته انتخاب نماینده فرانسه در اسکار درنهایت "بینوایان" را به آکادمی معرفی کرد.

هرچند "بینوایان" در جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین فیلم را به "سوگلی" واگذار، اما توانست جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا را از آن خود کند. این فیلم روایتی مدرن از رمان کلاسیک ویکتور هوگو و درباره جوانی به نام استفان است که به گروه مبارزه با جرم و جنایت مونفرمِی در حومه پاریس می‌پیوندد.

Les Misérables

"بینوایان"

"بینوایان" که حال و هوایی سیاسی دارد، اولین بار دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و به‌طور مشترک با یک فیلم برزیلی برنده جایزه هیئت داوران شد.

در همین حال، فیلم‌های "یک افسر و یک جاسوس" به کارگردانی رومن پولانسکی و "خائن" به کارگردانی مارکو بلوکیو که هر یک نامزد دریافت چهار جایزه ازجمله جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان بودند، مراسم را دست خالی ترک کردند.

حدود 3500 عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب کردند. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند که اسامی آن‌ها پیش از این اعلام شد.

ژولیت بینوش ستاره فرانسوی و بازیگر فیلم‌هایی چون "بیمار انگلیسی"، "شکلات" و "سبکی تحمل‌ناپذیر هستی" در مراسم شنبه‌شب، جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را دریافت کرد. بینوش پس از دریافت جایزه گفت: فکر می‌کنم هنر، پیدا کردن یک دنیای تازه و تقسیم کردن آن با دیگران است. توصیه من به بازیگران زن جوان این است: مسئولیت چیزی را که انتخاب می‌کنید به عهده بگیرید، برای این که ما باید متفاوت باشیم.

ورنر هرتسوگ کارگردان صاحب سبک آلمانی نیز جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا را گرفت. ویم وندرس کارگردان هم‌وطن هرتسوگ که ریاست آکادمی فیلم اروپا را به عهده دارد، پیش از اعطای جایزه به او گفت: تو یک نابغه هستی؛ یک مبدع خودآموخته سینما. تو سر من را منفجر می‌کنی! از همه این‌ها فراتر، من تو را به خاطر شور و شوق بی‌پایانی که داری دوست دارم.

ورنر هرتسوگ ویم وندرس

ورنر هرتسوگ و ویم وندرس

هرتسوگ پس از دریافت جایزه گفت: می‌توانیم خوشحال باشیم که سینمای اروپا تنها متکی به یک سبک نیست. خوشحالم اتحاد اروپا باعث شد در کشورهای کوچک فیلم‌های فوق‌العاده تولید شود.

سال گذشته ملودرام سیاه‌وسفید "جنگ سرد" از لهستان به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی برنده پنج جایزه از جوایز فیلم اروپا شد. این فیلم بعداً در نود و یکمین دوره جوایز اسکار نامزد سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد، اما مراسم را دست خالی ترک کرد. "جنگ سرد" در این دوره جوایز فیلم اروپا برنده جایزه انتخاب مردم شد.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی را هم دریافت کردند.

فهرست برندگان سی‌ و دومین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: "سوگلی" (The Favourite) به کارگردانی یورگوس لانتیموس

دیگر نامزدها: "بینوایان" (Les Miserables) به کارگردانی لاد لی / "یک افسر و یک جاسوس" (An Officer and a Spy) به کارگردانی رومن پولانسکی / "رنج و افتخار" (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار / "ضد سیستم" (System Crasher) به کارگردانی نورا فینگشایت / "خائن" (The Traitor) به کارگردانی مارکو بلوکیو

بهترین کارگردان اروپا: یورگوس لانتیموس برای "سوگلی"

دیگر نامزدها: رومن پولانسکی برای "یک افسر و یک جاسوس" / پدرو آلمودوار برای "رنج و افتخار" / سلین سیاما برای "پرتره یک بانو در آتش" (Portrait of a Lady on Fire) / مارکو بلوکیو برای "خائن"

بهترین بازیگر زن اروپا: الیویا کلمن برای "سوگلی"

دیگر نامزدها: ترینه دورهولم برای "ملکه قلب‌ها" (Queen of Hearts) / اَدِل اینِل برای "پرتره یک بانو در آتش" / نوئمی مرلان برای "پرتره یک بانو در آتش" / ویکتوریا میروشنیچنکو برای "Beanpole" / هلنا زنگل برای "ضد سیستم"

بهترین بازیگر مرد اروپا: آنتونیو باندراس برای "رنج و افتخار"

دیگر نامزدها: ژان دوژاردن برای "یک افسر و یک جاسوس" / پیرفرانچسکو فاوینو برای "خائن" / الکساندر شیر برای "گونترمان" (Gundermann) / اینگوار ای. سیگوردشون برای "یک روز سفید، سفید" (A White, White Day)

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: سلین سیاما برای "پرتره یک بانو در آتش"

دیگر نامزدها: مارکو بلوکیو، والیا سانتلا، لودوویکا رامپولدی، فرانچسکو پیکولو و فرانچسکو لا لیکاتا برای "خائن" / رومن پولانسکی و رابرت هریس برای "یک افسر و یک جاسوس" / لاد لی، جوردانو جدرلینی و الکسیس ماننتی برای "بینوایان" / پدرو آلمودوار برای "رنج و افتخار"

بهترین کمدی اروپا: "سوگلی" به کارگردانی یورگوس لانتیموس

دیگر نامزدها: "تل آویو در آتش" (Tel Aviv on Fire) به کارگردانی سامح زعبی / "دیته و لوییس" (Ditte & Louise) به کارگردانی نیکلاس بندیکسن

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: "بونوئل در هزارتوی لاکپشت‌ها" (Buñuel in the Labyrinth of the Turtles) به کارگردانی سالوادور سیمو

دیگر نامزدها: "بدنم را از دست دادم" ('I Lost My Body) به کارگردانی ژرمی کلاپن / "قصه شگفت‌انگیز مارونا" (Marona's Fantastic Tale) به کارگردانی آنکا دامیان / "پرستوهای کابل" (The Swallows of Kabul) به کارگردانی زابو بریتمن و ایلیا گوبه می‌ویلک

بهترین مستند اروپا: "برای سما" (For Sama) به کارگردانی وعد الخطیب و ادوارد واتس

دیگر نامزدها: "ناپدید شدن مادرم" (The Disappearance of My Mother) به کارگردانی بنیامینو باررزه / "سرزمین عسل" (Honeyland) به کارگردانی تامارا کوتفسکا و لوبومیر استفانوف / "شاهد پوتین" (Putin's Witnesses) به کارگردانی ویتالی مانسکی / "Selfie" به کارگردانی آگوستینو فرنته

بهترین فیلم کوتاه اروپا: "هدیه کریسمس" (The Christmas Gift) به کارگردانی بوگدان مورسانو

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا: "بینوایان" به کارگردانی لاد لی

جایزه انتخاب مردم: "جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی

برندگان بخش‌های فنی که اسامی آن‌ها قبلا اعلام شد:

بهترین فیلمبردار اروپا: رابی رایان برای "سوگلی"

بهترین آهنگساز اروپا: جان گورتلر برای "ضد سیستم"

بهترین تدوین‌گر اروپا: یورگوس ماوروپ‌ساریدیس برای "سوگلی"

بهترین طراح صحنه اروپا: آنتون گومز برای "رنج و افتخار"

بهترین طراح لباس اروپا: سندی پوئل برای "سوگلی"

بهترین طراح مو و چهره‌پردازی اروپا: نادیا استیسی برای "سوگلی"

بهترین طراح صدا اروپا: ادواردو اسکیده، ناچو رویو-ویانووا و لورن شاسین برای "یک شب دوازده ساله" (A Twelve-Year Night)

جایزه سرپرست جلوه‌های تصویری اروپا: مارتین زیبل، سباستین کالتمایر، نیها هیرو، یسپر برودرسن و تورگر بوش برای "درباره بی‌پایانی" (About Endlessness)

جوایز ویژه:

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا: ورنر هرتسوگ

جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان: ژولیت بینوش

جایزه تولید مشترک اروپا – جایزه یوروایمیجز: آنکیتسا یوریچ تیلیچ

علی افتخاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو