نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو و پایان عمر باتری

نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو و پایان عمر باتری


منبع: آرگا

151

1398/9/18

10:10


باتری یکی از قسمت های مهم خودرو است که به دلایل مختلفی امکان ایراد پیدا کردن آن وجود دارد. یکی از دلایل ضعیف شدن باتری خودرو می توان به استفاده زیاد از کولر و یا حتی زیاد خاموش و روشن کردن باتری باشد. در صورت ضعیف شدن باتری خودرو، خودرو با نشانه هایی که از خود بروز می دهد می توان فهمید که باتری ایراد دارد. ما در این بخش به بررسی این نشانه ها می پردازیم.

باتری خودرو های شخصی به دلیل استفاده از کولر در ماه های گرم سال و یا استفاده زیاد از خودرو و خاموش و روشن شدن زیاد آن، باتری به آرامی از بین می رود. تشخیص آن گه بتوان باتری های خراب شده و یا ضعیف شده را شناسایی کرد راه هایی وجود دارد. ما در این بخش به بررسی نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو و همچنین نکاتی در مورد انتتخاب باتری میپردازیم.

نشانه ها و علائم ضعیف شدن باتری خودرو

اگر به علت ایراد در کار کردن خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید قائدتا خواهند گفت که مشکل از موتور خودرو است ولی دقیق مطلع نیستند که کدام قسمت از موتور ایراد دارد. بعد از بررسی های فراوان متوجه می شوند که ایراد از باتری آن است. معمولا باتری خودرو به آرامی از بین می رود البته مواردی نیز مانند شکستن یکی از قسمت های داخلی باتری وجود دارد که باتری به صورت کامل و یکدفعه ای خراب می شود که این مورد خیلی کم اتفاق می افتد. هنگامی که این اتفاق می افتد شما برای روشن کردن خودرو ی خود با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

نشانه ها و علائم ضعیف شدن باتری خودرو

وقتی باتری خودروی شما ضعیف می شود یا از کار می افتد علائمی را از خود بروز می دهد. ما در ادامه مطلب به بیان این علائم میپردازیم. در نظر داشته باشید که وقتی که باتری خودروی خود را به صورت منظم آزمایش کنید سریعتر و بهتر خواهید فهمید که باتری شما ضعیف شده است یا خیر.

روشن شدن چراغ باتری

یکی از اولین علائم ضعیف شدن باتری خودرو ، روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر است. این علت می تواند به علت شارژ نشدن باتری توسط دینام خودرو باشد.

قدیمی بودن باتری خودرو

این مورد واضح است که وقتی باتری شما قدیمی و فرسوده باشد به خوبی عمل نخواهد کرد. این امر طبیعی است که تمام قطعات در صورت استفاده مکرر از آن ها فرسوده و در نهایت خراب می شوند باتری خودرو ها نیز هیچ تفاوتی با سایر قطعات ندارند و از این قائده مستثنی نیستند.

علل روشن نشدن خودرو

اگر باتری خودروی شما نیز بیش از چند سال مورد استفاده قرار گرفته است به آن شک کنید که باتری خودروی شما فرسوده شده باشد و به پایان عمر خود رسیده است. در استفاده های مکرر از باتری خودرو، باتری به دلیل دمای شدید موتور و گرم و سرد شدن آن و سایر عوامل به مرور زمان تخلیه می شوند. اگر نمی دانید که چه زمانی باتری خودرو را تعویض کرده اید به شماره درج شده در برچسب باتری که توسط تعمیرکار به باتری اضافه می شود مراجعه کنید و خواهید فهمید که باتری چه زمانی تعویض شده است.

روشن نشدن چراغ ها

این مسئله یک امر عادی است که در صورت روشن نشدن چراغ ها باتری خودروی شما خراب شده باشد و یا شارژ خالی کرده باشد. در اینصورت شما باید نسبت به شارژ دوباره باتری یا تعویض آن اقدام کنید.

یک روز خوب عمل می کند و یک روز بد

یکی دیگر از علائم ضعیف شدن باتری خودرو ، عملکرد متناوبی آن است. این نشانه آن است که ممکن است اتصالات باتری خودروی شما شل شده و یا شکسته باشد و یا حتی دور آن سولفاته شده باشد. در اینصورت شما باید نسبت به تعمیر یا تعویض باتری اقدام کنید.

استارت خوردن موتور اما روشن نشدن آن

یکی از علائم دیگری که می توان به ضعیف شدن باتری خودرو پی برد، روشن نشدن کامل خودرو است. در این مواقع خودرو استارت می خورد اما موتور روشن نمی شود که در اینصورت باید نسبت به تعوییض یا شارژ دوباره باتری اقدام کنید.

سخت استارت خوردن

اگر خودرو پس از مدتی کار نکردن و خوابیدن موتور، دیگر استارت نزند ولی پس از اینکه روشن شد به راحتی کار کرد واندکی بعد استارت زدن خودرو نیز درست شد، در این حالت باتری شارژ می شود اما قابلیت نگهداری شارژ را ندارد و پس از مدتی خاموش ماندن خودرو دوباره شارژ آن خالی می شود. در این صورت مشکل از باتری خودرو است که می توان به ضعیف شدن باتری خودرو پی برد که باید به تعویض باتری اقدام کنید.

سخت استارت خوردن خودرو به دلیل ضعیف بودن باتری خودرو

کم بودن ولتاژ باتری

از نشانه های دیگر ضعیف شدن باتری خودرو پایین بودن ولتاژ باتری است. ولتاژ باتری خودرو هرگز نباید کمتر از ۱۲ ولت باشد. اگر ولتاژ خودرو از این مقدار کمتر باشد خودرو با استارت سنگین و سخت روشن خواهد شد. در این صورت باید به این قضیه پی ببرید که باتری خودروی شما خراب و یا ضعیف شده است و نیاز به تعویض دارد.

داغ شدن بیش از حد باتری

یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن باتری و یا خراب بودن آن، داغ شدن بیش از حد باتری خودرو است. باتری هیچ موقع نباید بیش از حد داغ شود. هنگامی که پس از مدتی کارکردن خودرو و روشن ماندن موتور با دست زدن به باتری احساس کردید که باتری بیش از حد معمول گرم شده، در اینصورت باتری خراب است. جهت جلوگیری از داغ شدن باتری توسط گرمای زیاد موتور می توانید از عایق های باتری استفاده کنید.

نکاتی برای عمر طولانی باتری

بهترین روش برای تست باتری، استفاده از ولت سنج است. این را نیز به یاد داشته باشید که ولتاژ باتری هیچ موقع نباید کمتر از ۱۲ ولت شود در صورت کمتر شدن از این مقدار باید باتری خودروی خود را شارژ کنید.

ولت سنج و استفاده از آن برای باتری

در زمانی که خودرو به دلیل ضعیف بودن باتری روشن نمی شود برای روشن کردن خودرو هیچ موقع با روش هل دادن خودرو را روشن نکنید بلکه از باتری کمکی استفاده کنید. همچنین برای تست باتری هرگز سر باتری مثبت و منفی را با یک کابل متصل نکنید زیرا باعث آسیب رساندن جدی به صفحات باتری خواهید شد. همچنین احتمال منفجر شدن باتری نیز وجود دارد.

نکات مهم برای خرید باتری

نکته اول برای خرید باتری خشک بودن یا تر بودن باتری است. برای استفاده در خودرو ها باتری های خشک از هر لحاظ ایمن و مناسب تر هستند. نکته دوم قیمت باتری و کشور سازنده یا برند آن و نکته سوم ابعاد فیزیکی باتری است. باتری خریداری شده باید به گونه ای باشد که در محفظه باتری به خوبی جای بگیرد. و در آخر، آخرین نکته برای خرید باتری تاریخ تولید آن است. اگر چه باتری در اثر شارژ شدن و خالی شدن فرسوده و ضعیف می شود و تاریخ تولید آن چندان مهم نیست ولی باتری با تاریخ تولید جدیدتر انتخاب بهتری خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو