چگونه خانه را برای به دنیا آمدن فرزند جدید آماده کنیم؟

منبع: بیتوته

72

1398/9/18

12:13


چگونه خانه را برای به دنیا آمدن فرزند جدید آماده کنیم؟



ورود نوزاد جدید به خانواده

اقدامات پیش از به دنیا امدن نوزاد

 

اقدامات پیش از به دنیا امدن نوزاد آیا همه چیز فراهم است؟ این سؤال همه ی مادران باردار در روزهای نزدیک به تولد فرزندشان است.همه ی مادران باردار روزهای پایان بارداری دغدغه های زيادي دارند که نمیدانند کدام کارو در اولویت بگذارد. چنانچه زودتر از تاریخ پزشک دردمان بگیرد چی؟ آیا امادگی اش را داریم؟ و ...

برای اینکه مطمئن شوید همه کارهای لازم را انجام داده اید و پس از زایمان کاری نخواهید داشت( البته غیراز رسیدگی شبانه روزی به یک نوزاد!) لیستی از مهم ترین کارهایی که پیش از رسیدن نوزاد شیرینتان به خانه باید انجام دهید تا زایمان مملوء از آرامش خاطر را داشته باشید برایتان تهیه نموده ایم تا راحت تر به کارهای خویش برسید.

 

آماده شدن همسر برای به دنیا آمدن فرزند جدید

در طول بارداری با همراه کردن همسر خود در معاینه های پزشکی، به مرور وی را برای تولد کودکتان آماده کنید. احتمالا بنظر نرسد، ولی معمولاً همسر شما هم به اندازۀ شما مضطرب است. با آگاهي دادن به وی، نگرانی هایش را کاهش دهید.

 

در طول بارداری تمام وظایف خویش را بر گردن وی نیندازید و توقعات نابه جا از وی نداشته باشید، ولی کارهایی را هم که خودتان توانایی انجام آنرا ندارید، به وی بسپرید و تلاش کنید همۀ کارها را خودتان به تنهایی انجام ندهید، چون امکان دارد وی را از روند بارداری دور کنید.

 

در ماه های پایان بارداری ازهمسرتان بخواهید که با کودک داخل شکمتان حرف بزند یا او را نوازش کند. خواندن اواز یا قصه هم میتواند موثر باشد. با این کار، همسرتان از نظر عاطفی بیشتر آمادۀ حضور نوزاد می شود و از طرفی، کودک بعد از تولد میتواند راحت تر با پدرش رابطه برقرار کند. در خصوص خرید هدیه یا وسایل نوزاد به همسرتان سخت نگیرید. اگر شرایط مالی خانواده برای خریدهای بزرگ کافی نیست، وی را تحت فشار قرار ندهید.

 

همچنين توجه داشته باشید که بهتر است برای خرید وسایل نوزاد، سلیقه و خواست همسرتان را هم بپذیرید. اگرچه که پدر شدن حس بسیار عمیق و فوق العاده ای است، ولی شما نیز تلاش کنید احساس پدر شدن را برای وی شیرین تر و دل چسب کنید.

 

ورود نوزاد جدید به خانواده

آماده شدن همسر برای به دنیا آمدن فرزند جدید

 

آماده کردن فرزند ديگر برای به دنیا آمدن فرزند جدید

اگر فرزند دیگری دارید، باید وی را هم آماده کنید چرا‌که معمولاً پس از تولد فرزند دوم مشکلاتی در رابطه با شیوه برخورد والدین با فرزند اول پیش می آید.

 

با کودک در مورد نوزاد حرف بزنید 

فرزند شما به دیدن عکسها و گوش دادن قصه های مربوط به زمان نوزادی اش علاقمند است. شیرخوار دوست و یا فامیل تان را به کودک نشان داده و یا در مورد خانواده ای که در انتظار نوزاد جدید هستند برای وی قصه بگویید. باتوجه به سن کودک در مورد تولد کودک و جنسیت برای وی توضیح داده و در صورتی که نمی دانید که به کودک چه پاسخی دهید، جواب ندادن خيلي بهتر از ارایه توضیحات اشتباه به کودک است.

 

کودک را با خود همراه کنید

اجازه دهید که کودک حرکات جنین را داخل شکم تان حس کند. از همکاری کردن کودک در آماده کردن اتاق نوزاد قدردانی کنید. با هم‌دیگر برای نوزاد جدید هدیه بخرید. میتوانید از سوی نوزاد جدید هم برای کودک بزرگتر هدیه بخرید.اجازه دهید تا چند لباس یا اسباب بازي به سلیقه خویش برای نوزادی که در راه است انتخاب کند..

 

تغییرات را کم کم ایجاد کنید

پیش از ورود نوزاد جدید تغییرات لازم را انجام دهید زیرا این کار برای کودک فرصت سازگارشدن با وضعیت جدید را ایجاد می کند. اتاق خواب کودک را جدا کنید و به جای تختخواب بچه گانه از تختخواب بزرگ استفاده کنید. به کودک نگویید دلیل تغییرات وارد شدن نوزاد جدید است بلکه به وی بگویید« تو بزرگتر شده ای و باید مثل دختر و یا پسر بزرگ در اتاق خواب مخصوص خود بخوابی.» از ایجاد تغییرات اساسی در بدو ورود نوزاد جدید پرهیز کنید.

 

نگهداری از نوزاد را به کودک بیاموزید

به کودک بگویید نوزاد چه وقت به دنیا خواهد آمد و در موقع حضور نداشتن شما در منزل چه کسی از وی نگهداری خواهد کرد. موقع خارج شدن از منزل و رفتن به بیمارستان از کودک خداحافظی نموده و او را از بازگشت دوباره تان مطمئن سازید. چنانچه در وضعیت نامطلوب هستید و یا کودک در خواب است از قبل یک یادداشت برای او تهیه کنید. یا به نزدیکان بگویید یادداشت را برای کودک بخواند. درباره حس خود در یادداشت برای کودک تان بنویسید..

 

ورود نوزاد جدید به خانواده

آماده کردن فرزند ديگر برای به دنیا آمدن فرزند جدید

 

آماده سازی محیط خانه برای به دنیا آمدن فرزند جدید

 

خانه تکانی قبل از موعد

خانه برای این تازه وارد به تمیزکاری درست و حسابی احتیاج دارد. بهتر است مادر در موارد سنگین تر و در صورتی که وضعیت جسمی اش برای این کار مناسب نباشد از شخصی دیگرکمک بگیرد.

 

شستن لباس‌های نوزاد قبل از استفاده

به علت آلرژی زیاد پوست بدن نوزاد، کودک به شدت مستعد حساسیت های حتی نه چندان جدّي است بنابراین توصیه می شود با وجود نو بودن پوشاک، ملافه حوله و هر آن چه بطور مستقیم با پوست کودک در تماس است، پیش از استفاده حتماً شسته شود.

 

انتخاب بهترین اتاق برای کودک

در صورت وجود اتاق های متعدد، اتاقی برای کودک در نظر بگیرید که نور، تهویه، گرمایش و سرمایش مطلوب داشته باشد. رطوبت موردنیاز اتاق را با یک دستگاه رطوبت ساز سرد تامین کنید.

 

موکول نشدن تغییرات اساسی به روزهای پایان

در‌صورتی‌که مایل اید اتاق کودک را رنگ آمیزی کنید یا تعمیرات اساسی در آن انجام دهید این کار را به روزهای آخر موکول نکنید زیرا بوی رنگ و ماده های شیمیایی و خاک سبب ازار مادر وکودک می شود. اگر وارد شدن نوزاد به منزل هم زمان با روزهای سرد سال است، سیستم گرمایش منزل و اتاق را بررسی کنید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو