عاقبت حمایت از دو قربانی / روایت آرمان شیرالی‌نژاد از نمایش "گرگ‎ها در آشپزخانه"

59

1398/9/18

13:00


آرمان شیرالی‌نژاد گفت: قرار بر این نبوده تا با اجرای نمایش "گرگ‌ها در آشپزخانه" مانیفستی ارائه دهم و ادعای تئاتر آوانگارد را هم ندارم اما بسیار معتقدم که در تجربه‌های اجرایی که در آینده خواهم داشت نباید فرم و سبک اجرایی هنرمندان دیگر را تجربه کرده یا دوباره روی صحنه آورم بلکه باید نگاه تازه خود را داشته باشم.

عاقبت حمایت از دو قربانی / روایت آرمان شیرالی‌نژاد از نمایش "گرگ‎ها در آشپزخانه"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گرگ‌ها در آشپزخانه" براساس طرحی از مجتبی تهال نوشته فارس باقری به کارگردانی آرمان شیرالی‌نژاد از 10 آذرماه ساعت 21 در سالن شماره 2 تماشاخانه سپند روی صحنه است و بازیگران این نمایش مجتبی بیات، آرین حیدری، شهریار فرد، محمدحسین ثمری، ساناز باقری، ساجده حمیدی، ماهور جباری، سعید صادقی، حسام صباغیان، آیسان رشیدی‌آذر، احمد احمدی، محمدجواد زمانی و ریحانه معصومی هستند.

آرمان شیرالی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "گرگ‌ها در آشپزخانه" گفت: ابتدا تمرینات فشرده بدنی را با گروه آغاز کردیم که حدود 4 ماه به طول انجامید. پس از آن تمرینات نمایشنامه‌ای از مجتبی تهال را شروع کردیم اما حین تمرینات متوجه شدیم که متن محدودیت‌های اجرایی دارد سپس به این نتیجه رسیدم که نمایشنامه را فارس باقری براساس ایده متن مجتبی تهال بازنویسی کند.  

او در ادامه افزود: این نمایش تلفیقی از به کارگیری عناصر متعدد اجرایی است، چراکه سلیقه متفاوتی دارم و معتقدم نباید تماشاگر تنها شاهد یک خط داستانی باشد و باید از همه عناصر نمایشی به منظور نمایش یک اثر قابل قبول به مخاطب استفاده شود. تئاتر برای من به مثابه بدن بازیگر است و در این نمایش سعی بر این بوده تا فرم اجرایی مدرن و نویی را به مخاطب ارائه کنم که در راستای این مسئله نظرات موافق و مخالفی تاکنون داشته‌ام.

شیرالی‌نژاد ضمن اشاره به اینکه این اثر نماد یک جامعه است، درباره موضوع و مضمون نمایش "گرگ‌ها در آشپرخانه" عنوان کرد: اتفاقات این نمایش در کاخی لامکان می‌گذرد. قرار است دو نفر را قربانی کنند که یکی از اهالی کاخ، قصد دارد تا جلوی این عمل را بگیرد که خودش قربانی می‌شود....

این کارگردان با بیان اینکه در این نمایش صرفاً قصد ارائه اثری با فرم جدید را داشته‌ایم و هیچ نگاه سیاسی نداشته‌ایم، اضافه کرد: داستان این نمایش مختص جامعه خاصی نیست و سعی‌مان بر این بوده تا نگاهی جهان شمول داشته باشیم و در این اثر درباره یک سیاست یا جامعه‌ای خاص صحبت نمی‌شود.

او مدت زمان تمرینات این نمایش را 8 ماه عنوان کرد و یادآور شد: همچنان با اینکه یک هفته از اجراها می‌گذرد در حال تغییراتی در فرم اجرایی هستیم و در هفته دوم اجرای نمایش بر آن شدیم تا کانسپت نور و موسیقی را نیز به نمایش بیافزاییم.

شیرالی‌نژاد این نمایش را تجربه نو و تازه‌ای دانست و اظهار کرد: با اجرای این نمایش قصد داشتم تا آزمون و خطایی انجام دهم. هر چند که نظرات موافقی را داشته‌ایم و بسیاری عنوان کردند که این نمایش تجربه تازه‌ای است؛ اما برخی نیز معتقد بودند که نمایش "گرگ‌ها در آشپرخانه" فضایی عجیب و غریب دارد. با اجرای این نمایش قرار بر این نبوده تا مانیفستی ارائه دهیم و ادعای تئاتر آوانگارد را هم نداریم اما بسیار معتقدم که در تجربه‌های اجرایی که در آینده خواهم داشت نباید فرم و سبک اجرایی هنرمندان دیگر را تجربه کرده یا دوباره روی صحنه آورم بلکه باید نگاه تازه خود را داشته باشم.

او همچنین افزود: شاید آثاری که روی صحنه می‌آورم در مراحل ابتدایی خام و ناپخته باشد اما با آزمون و خطا و باتوجه به بازخورد مخاطبان آن را اصلاح خواهم کرد.

آرمان شیرالی‌نژاد درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: تعدادی چهارپایه در صحنه است که به شدت کارکرد دارد و حرکات فرم بازیگران نیز با آن‌ها انجام می‌شود. میز 12 متری دیگری در صحنه دیده می‌شود که ظروف و صیفی‌جات روی آن چیده شده است. در این نمایش همه چیز در فرم و بدن بازیگران اتفاق می‌افتد و همه اتفاقات در لایه‌های زیرین متن است.

او درباره موسیقی نمایش عنوان کرد: موسیقی نمایش در هفته دوم اجرا تغییر کرد و اکنون در صحنه هنگ درام به صورت زنده نواخته می‌شود.

شیرالی‌نژاد در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه این روزها تئاتر حال مساعدی ندارد و روزهای بسیار دشواری را اهالی تئاتر سپری می‌کنند امیدوارم همه اتفاقات منفی از میان برداشته شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: شهرزاد خواجه غیاثی، مشاور کارگردان: فارس باقری، مدیر پروژه: امیر شریعت، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: ساناز باقری، منشی صحنه: پریسا بلبل آبادی، طراح گرافیک: مهدی طالقانی، طراح صحنه و لباس: نسیم ملکی، طراح نور: آرمان شیرالی نژاد، طراح گریم: افسانه خلفی، طراح موسیقی و آواز: فراز بخشگویی، مدیر صحنه: پگاه پور جهانی، دستیاران صحنه: جهان یعقوبی و جلال مهدوی، مشاوره رسانه‌ای: فاطمه کشمیری، روابط عمومی: مریم رودبارانی و عکاس و ساخت تیزر: اسوه ثمری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو