شبانکاره: صدا پاشنه آشیل سینمای مستند در ایران است

110

1398/9/18

13:00


حسن شبانکاره صدابردار و صداگذار باسابقه سینمای مستند از تفاوت صدابرداری و صداگذاری در مدیوم سینمای مستند و داستانی گفت.

شبانکاره: صدا پاشنه آشیل سینمای مستند در ایران است

سرویس سینمایی هنرآنلاین: حسن شبانکاره صدابردار بوشهری یکی از چهره‌های پرکار سینمای مستند ایران است که جوایزی نیز دریافت کرده است.

شبانکاره که شهریور امسال در یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند برای فیلم "خانه‌ای برای تو" برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین صدابرداری شد، درباره تفاوت صدابرداری آثار مستند نسبت به سینمایی به هنرآنلاین گفت: در سینمای داستانی تکرار صحنه وجود دارد و حتی اگر در صحنه فیلمبرداری اتفاقات مورد نظر نیفتد، می‌توانیم مجدد صدا را بسازیم، اما در سینمای مستند مسئله اساسی این است که زمانی که با مستند کاراکتر محور روبرو هستید، به هیچ وجه امکان تکرار وجود ندارد و این یعنی همه چیز باید در همان بار اول اتفاق بیفتد. این بخشی است که صدا را در سینمای مستند سهل و ممتنع می‌کند و رسیدن به یک خروجی درست بسیار کار سختی است و نیاز به ابزار و تکنیک درست دارد، که این مهم‌ترین تفاوت صدابرداری سینمای داستانی با مستند است.

وی در پاسخ به این سؤال که صدا در ارتباط با مخاطب مستند چه میزان می‌تواند مؤثر باشد، گفت: اگر بخواهیم صدا را در سینمای داستانی و مستند مقایسه کنیم؛ در سینمای داستانی شما چند پارامتر دارید که کمک می‌کند درام اتفاق بیفتد و شخصیت‌پردازی و قصه به‌درستی شکل بگیرد. میکاپ، طراحی صحنه و لباس جزو آن‌هاست که در سینمای مستند شاهد آن نیستیم و این در تصویرسازی مخاطب ارتباط زیادی دارد. ما عناصر پایه سینما از جمله موسیقی را در خیلی از مستندها نداریم و درنتیجه آنچه باقی می‌ماند در شکل‌گیری یک مستند، باید بسیار کامل باشد.

شبانکاره اضافه کرد: آنچه در ساخت یک مستند باقی می‌ماند، کارگردانی، صدا و تصویر است که بسیار مهم است. امروزه پاشنه آشیل سینمای مستند ما صداست و همچنین یکی از مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده میزان حرفه‌ای بودن یک مستند نیز صدا محسوب می‌شود و وقتی فیلم با یک صدای قوی ضبط شود، خودبه‌خود مخاطب یا هیئت بازبین و داوران کار را جدی می‌گیرند. درنتیجه زمانی که قصه تأثیرگذار باشد، شما نمی‌توانید آن را با صدای بد به‌خوبی روایت کنید.

این صداگذار سینمای مستند درباره فیلم‌هایی که در آن‌ها همکاری داشته و در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمی‌آیند، گفت: امسال مستندهای "کاست"، "قصه دختران فروغ" و "آن‌ها" را برای جشنواره دارم، ولی تعداد کارها برایم اولویت نیست و بیشتر کیفیتشان برایم اهمیت بالایی دارد.

شبانکاره در پایان درباره کیفیت کلی صدابرداری و صداگذاری آثار سینمای مستند در ایران عنوان کرد: کیفیت کارها خیلی قابل قبول نیست و باید بهتر باشد و سرمایه‌گذاری بیشتری برای صداگذاری و صدابرداری در سینمای مستند صورت بگیرد. مسئله دیگر وجود ابزارهای ارزان‌قیمت است که باعث وجود کارهای بی‌کیفیت می‌شود، چون بسیاری از افراد، اهمیت زیادی برای مدیوم سینمای مستند قائل نیستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو