به خاطر سلامت کلیه، در مصرف این مواد زیاده روی نکنید

به خاطر سلامت کلیه، در مصرف این مواد زیاده روی نکنید


منبع: همگردی

94

1398/9/18

13:26


کلیه ها عضوهای بسیار مهم و تاثیرگذار در سلامتی بدن هستند که صدمه به آنها می تواند زندگی فرد را با مشکلات زیادی روبرو کند. مصرف بعضی موادغذایی می تواند کلیه ها را از حالت طبیعی خارج کند و عملکرد آنها را دچار مشکل کند. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت تا با شناخت از این مواد، از آسیب به کلیه هایتان در امان باشید.

به خاطر سلامت کلیه، در مصرف این مواد زیاده روی نکنید

آووکادو

گرچه آووکادو خواص تغذیه ای متعددی دارد، اما مصرف زیاد آن می تواند برای کلیه ها خطرناک باشد، به خصوص برای کسانی که دچار بیماری کلیوی هستند. دلیلش این است که این میوه از پتاسیم بسیار بالایی برخوردار است. بدن ما به این ماده معدنی احتیاج دارد اما پتاسیم زیاد در خون می تواند عامل بیماری های مزمن کلیه باشد و سرعت پیشرفت بیماری های کلیوی را تسریع کند.

زیاده روی در مصرف آووکادو می تواند برای کلیه مضر باشد

گوشت

مصرف زیاد گوشت ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود زیرا سوخت و ساز پروتئین های حیوانی فرآیند سختی است و از بین بردن مواد زائد ناشی از آن بار سنگینی برای کلیه ها است. یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی همچنین می تواند به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.
گوشت دارای مقادیر زیادی از پورین ها است که باعث تحریک تولید اسید اوریک می شود. اسید اوریک یکی از دلایل عمده ایجاد سنگ کلیه است. به جای گوشت می توانید سبزیجات و آجیل بیشتری بخورید تا پروتئین های مورد نیاز بدن را دریافت کنید.

زیاده روی در مصرف گوشت می تواند برای کلیه مضر باشد

موز

موز هم همانند آووکادو دارای پتاسیم بالایی است که می تواند برای عملکرد کلیه ها مضر باشد.
یک فرد بالغ سالم باید روزانه 3500 تا 47000 میلی گرم پتاسیم از غذاها دریافت کند که فقط یک موز متوسط حاوی 537 میلی گرم پتاسیم است. به ویژه اگر از بیماری کلیوی رنج می برید میزان اضافی این ماده معدنی می تواند به مشکلات جدی سلامت منجر شود، زیرا بدن قادر به تصفیه میزان اضافی پتاسیم نیست.

زیاده روی در مصرف موز می تواند برای کلیه مضر باشد

لبنیات

گرچه فرآورده های لبنی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است، اما مصرف زیاد شیر ،ماست و پنیر می تواند بیشتر از مفید بودن مضر باشد.
فسفر زیاد موجود در این مواد غذایی استرس زیادی به کلیه ها وارد می کند؛به ویژه اگر کلیه ها عملکرد خوبی نداشته باشند، فسفر اضافی از خون خارج نمی شود و مشکلات جدی سلامت را در پی خواهد داشت.

زیاده روی در مصرف لبنیات می تواند برای کلیه مضر باشد

آب پرتقال

در حالی که پرتقال و آب پرتقال کم کالری و سرشار از ویتامین C است، اما مقادیر زیادی پتاسیم دارند. یک پرتقال متوسط 240 میلی گرم پتاسیم دارد و یک فنجان آب پرتقال می تواند حاوی حدود 470 میلی گرم از این ماده معدنی باشد. همان طور که ذکر شد پتاسیم زیاد برای کلیه ها مضر است.

منبع: سلامت نیوز

زیاده روی در مصرف آب پرتقال می تواند برای کلیه مضر باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو