ارواح در فرهنگ مردم چین چه جایگاهی دارند؟

ارواح در فرهنگ مردم چین چه جایگاهی دارند؟


منبع: همگردی

142

1398/9/18

13:26


چین یکی از متمدن ترین کشورهای دنیاست که تاریخ چندهزارساله دارد. از این رو دارای فرهنگی غنی و گسترده بوده و مردمان آن نیز دارای آداب و رسوم خاص خود هستند. اشاره به این نکته ضروری است که مردم چین ممکن است به بسیاری چیزها که ما خرافات می دانیم مانند فرهنگ ارواح در چین اعتقاد داشته باشند. با این که این کشور به سمت مدرن شدن پیش می رود، اما چینی ها همچنان به برخی از سنت های قدیمی خود پایبند بوده و آنها را مانند گذشتگان به جا می آورند. بخشی از این آداب و رسوم به ارواح و دنیای مردگان باز می گردد. ارواح در فرهنگ مردم چین، یکی از مهمترین باورهای مذهبی مردم این کشور است که مراسم ها و جشن های مختلفی را نیز در پی دارد. علاوه بر این، چینی ها اعتقادات خاصی درمورد ارواح خبیثه و شیاطین داشته و برای رهایی از آنها کارهای عجیب و غریبی انجام می دهند. در این بخش همگردی قصد دارد 10 سنت قدیمی مردم این کشور که با دنیای ارواح در ارتباط است، را معرفی نماید. اگر دوست دارید درمورد ارواح در فرهنگ چینی اطلاعاتی کسب کنید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

ارواح در فرهنگ مردم چین

فرهنگ ارواح در چین؛ خاکسپاری مردگان

ارواح و زندگی پس از مرگ، یکی از مهمترین باورهای مذهبی چینی و البته بسیاری از کشورهای شرق آسیا مانند مغلولستان ، ژاپن و تایوان است که در بین اقشار مختلف این کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم چین برای تدفین مردگان خود تشریفات خاصی را در نظر می گیرند و تمام تلاش خود را برای خوب برگزار شدن این مراسم انجام می دهند. آن ها معتقدند اگر مراسم تدفین به درستی انجام نشود، روح فرد متوفی سرگردان شده و مشکلاتی را برایشان ایجاد خواهد کرد. از نظر چینی ها آرامش روح نیاکان برای آن ها خوش شانسی به همراه دارد. از این رو، مراسم تدفین و خاکسپاری را به نحو احسن اجرا نموده و سعی می کنند با مشورت کارشناسان فنگ شویی، هر چیز را در جای مناسب خود قرار دهند. آن ها یک محراب برای فرد متوفی در نظر گرفته و با روشن کردن عود و پیشکش کردن غذا به مراقبت از روح نیاکان خود می پردازند. چینی ها معتقدند هرچه عود بیشتری بسوزانند، بخت و اقبال به آن ها رو کرده و شانس بیشتری در زندگی خواهند داشت.

خاکسپاری مردگان

ارواح در فرهنگ مردم چین؛ ماه روح

هفتمین ماه از سال قمری در فرهنگ چینی به عنوان ماه روح شناخته می شود. چینی ها معتقدند ارواح در این ماه به راحتی به زمین آمده و در بین زنده ها رفت و آمد می کنند. از این رو در این ماه کارهای بسیار زیادی برای آرامش روح مردگان خود انجام داده و از پرداختن به برخی از کارها نیز اجتناب می کنند. به عنوان مثال ازدواج، اسباب کشی به منزل جدید، خرید خانه، خرید ماشین، بستن قراردادهای تجاری و ... در این ماه انجام نمی شود. در واقع آن ها معتقدند ارواح تغییر را نمی پذیرند، از این رو در ماه روح از ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی خود پرهیز می کنند. آن ها همچنین از انجام کارهایی که باعث جلب توجه مردگان شود، می پرهیزند. از جمله این کارها می توان به سوت زدن، آواز خواندن، پوشیدن لباس قرمز و کارهایی مانند آن اشاره کرد. آن ها در این ماه حتی جشن تولد کودکان خود را نیز در ساعات روز برگزار می کنند و از برگزاری جشن در هنگام شب می پرهیزند.

ماه روح

ارواح در فرهنگ چینی؛ دورکردن ارواح پلید و موجودات اهریمنی

دفع اهریمن و ارواح پلید از دیگر کارهایی است که چینی ها به آن اعتقاد داشته و به صورت روزانه انجام می دهند. حمل دعا و طلسم به همراه خود و آویزان کردن اشیای دفع کننده اهریمن در اطراف خانه از جمله کارهایی است که چینی ها برای دور کردن شیاطین انجام می دهند. یکی از این دفع کننده ها تصویر هوآنگ کوئی (Zhong Kui) است که در ورودی منزل نصب می گردد. هوآنگ کوئی یکی از قهرمانان افسانه های چینی است که گفته می شود 80 هزار روح پلید را به فرمان خود در آورد. چینی ها روح هوآنگ کوئی را به عنوان یک نگهبان شناخته و با نصب تصویر او روی سر در خانه خود از افراد داخل خانه حفاظت می کنند. تصویر هوآنگ کوئی در ورودی فروشگاه هایی که کالاهای گران دارند نیز دیده می شود. دادن پیشکش یا روشن کردن عود از دیگر کارهایی است که به صورت روزانه برای دفع ارواح خبیث و آرامش روح مردگان انجام می شود.

دورکردن ارواح پلید و موجودات اهریمنی

فرهنگ ارواح در چین؛ ازدواج ارواح

یکی از عجیب ترین سنت های چینی که برای ما غیرقابل باور بوده و شاید کمی ترسناک به نظر برسد، ازدواج ارواح باهم است. این سنت بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و در حال حاضر، به ندرت در این کشور انجام می شود. مردم چین معتقدند مردگان نیز باید از عشق برخوردار بوده و زندگی خوبی را در دنیای دیگر داشته باشند. از این رو، زمانی که دختر و پسر مجردی فوت می کنند، خانواده هایشان درصدد پیدا کردن همسر برای فرزند خود برآمده و دختر یا پسر مرده دیگری را برای او خواستگاری می کنند! برای انجام این کار خانواده دو طرف دور هم جمع شده و برای رسیدن دختر و پسر متوفی وساطت می کنند! آن ها معتقدند اگر این دو فرد در کنار هم دفن شوند، روحشان باهم ازدواج کرده و در دنیای دیگر به آرامش خواهند رسید. نکته عجیب تر اینکه اسکلت دختر را از داخل قبر درآورده و به خانواده پسر مجردی که به دنبال عروس می گردند، با قیمت بسیار بالایی می فروشند.

ازدواج ارواح

ارواح در فرهنگ مردم چین؛ فستیوال روح گرسنه

همانطور که پیشتر عنوان شد، هفتمین ماه قمری در فرهنگ چینی ها، ماه ارواح نامیده می شود. در روز پانزدهم این ماه یک فستیوال با نام روز گرسنه در چین برگزار می گردد که چیزی شبیه به هالووین (Halloween) آمریکایی هاست. این فستیوال، که یکی از مراسم های سنتی آئین بودا و تائو محسوب می شود، برای آرامش روح مردگان اجرا می گردد. در این فستیوال خانواده ها برای نیاکان خود پول جهنمی و غذا پیشکش کرده و عود می سوزانند. در انتهای مراسم نیز مجسمه ای کاغذی با دا شی یی (Da Shi Ye) به آتش کشیده می شود. دا شی یی نماد خدای نگهبان ارواح است و 6 متر ارتفاع دارد.

فستیوال روح گرسنه

فرهنگ ارواح در چین؛ چاپ اسکناس های جهنمی برای دنیای مردگان

از دیگر کارهای عجیبی که در فرهنگ چینی برای مردگان انجام می شود، چاپ اسکناس های جهنمی است. چینی ها بر این اعتقادند که مردگانشان در دادگاهی با نام دی یویو (Diyu) تحت قضاوت قرار می گیرند. قضاوت این دادگاه برعهده یان وانگ (Yan Wang) است. ارواح مردگان پس از قضاوت شدن در این دادگاه به بهشت وارد شده یا برای کفاره گناهانشان وارد یک هزارتوی زیر زمینی می شوند. پول های جهنمی یکی از پیشکش هایی است که خانواده ها برای آرامش روح مردگانشان به دادگاه مردگان پرداخت می کنند. خانواده های مردگان برای پیشکش کردن اسکناس ها، آن ها را روی هم قرار داده و آتش می زنند.

چاپ اسکناس های جهنمی برای دنیای مردگان

ارواح در فرهنگ چینی؛ فستیوال کانمینگ یا جارو زدن مقبره

از دیگر فستیوال هایی که برای آرامش روح مردگان در چین برگزار می شود، فستیوال کانمینگ (Qingming) نام دارد. در این روز خانواده ها به دور مقبره مردگان خود جمع شده و پس از جارو زدن، عود می سوزانند و گل، غذا یا پول جهنمی خیرات می کنند.

فستیوال کانمینگ

ارواح در فرهنگ مردم چین؛ مراسم رقص باستانی پوو

پوو (Wutu)، نوعی رقص سنتی چینی است که از سال های دور در این کشور مرسوم بوده، اما امروزه کمتر تنها در روستایی با نام نیدا (Nianduhu) انجام می شود. در مراسم رقص پوو، ابتدا یک شال سفید رنگ به عنوان نمادی از روح خبیث سوزانده می شود. سپس هفت مرد قوی هیکل با خاکستر این شال روی بدن خود خط و خطوطی را رسم می کنند و به انجام رقص پوو مشغول می شوند. مردم دهکده نیز مقداری نان و گوشت را بر روی چوب هایی قرار داده و به هفت مرد در حال رقص می دهند. هرچه مقدار نان و گوشت پیشکش شده بیشتر باشد، خوش شانسی بیشتری برای دهکده به همراه دارد. مراسم رقص پوو همه ساله در ماه ژانویه برای دور کردن ارواح خبیث برگزار می گردد. مردم دهکده معتقدند که پوو انرژی های شیطانی را به رودخانه ریخته و انرژی های مثبت را نگه می دارد.

مراسم رقص باستانی پوو

فرهنگ ارواح در چین؛ مراسم سنتی پاک سازی استخوان ها

پاک سازی استخوان ها یک مراسم سنتی است که در بخش هایی از چین و تایوان انجام می شود. در این مراسم مردان خانواده استخوان های جسد نیاکان خود را از خاک خارج کرده و پس از تمیز کردن در یک شی سفالی دفن می کنند. چینی ها این کار را توجه به مردگان خود دانسته و معمولا چند سال پس از تدفین متوفی آن پاکسازی را انجام می دهند.

مراسم سنتی پاک سازی استخوان ها

ارواح در فرهنگ چینی؛ فستیوال روح تکانی

فستیوال روح تکانی یا داجی (Da Gui) یکی دیگر از مراسم های دور کردن ارواح است که توسط راهبان تبتی برگزار می گردد. این فستیوال در روز بیست و نهم اولین ماه سال اجرا می شود. در واقع، برقراری این فستیوال در فصل بهار و اولین ماه سال به معنای بیرون کردن موجودات اهریمنی، پاکسازی روح و شروعی دوباره است. برای اجرای این مراسم، راهبان تبتی به شکل ارواح ارواح خبیث و شیاطین لباس پوشیده و به اجرای حرکاتی شبیه به رقص می پردازند.

فستیوال روح تکانی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو