آنفلوانزای H۱N۱ از شدت بیشتری برخوردار است

51

1398/9/18

14:47


سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، نوع شایع ویروس آنفلوانزا در ایران را H۱N۱ و H۳N۲ دانست و گفت: نوع H۱N۱ این ویروس، از شدت بیشتری برخوردار است.

آنفلوانزای H۱N۱ از شدت بیشتری برخوردار است

به گزارش بهداشت نیوز: اسماعیل محمدنژاد، در توضیح تفاوت بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی، گفت: علائم آنفلوانزا ناگهانی تر و شدیدتر از علائم سرماخوردگی است و در زمان کوتاه تری هم عود می کند.

وی افزود: بدن درد شدید، درد استخوان، عوارض گوارشی، استفراغ، اسهال و بی اشتهایی از دیگر تفاوت های آنفلوانزا و سرماخوردگی است.

عضو هیات علمی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، با عنوان این مطلب که ۱۹۸ نوع ویروس آنفلوانزا وجود دارد که ۱۳۱ نوع آن در طبیعت شناسایی شده است، ادامه داد: ویروس آنفلوانزا در مجموع ۴ نوع A ، B ، C و D است که نوع A و B این ویروس مطرح است که باعث اپیدمیک فصلی در انسان می شود.

محمدنژاد، نوع شایع این ویروس در ایران را H۱N۱ و H۳N۲ دانست و گفت: نوع H۱N۱ این ویروس در کشور، از شدت بیشتری برخوردار است.

وی، نیاز به بستری شدن افراد مبتلا به آنفلوانزا در زمان پاندمیک در بیمارستان را تنها ۵ درصد جامعه دانست و افزود: افزایش میزان کشندگی این بیماری مربوط به بیماری های زمینه ای همچون بیماری های قلبی، ریوی، نارسایی های کلیه، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده ایمنی، اطفال، بیماران سالمند و بیماران پیوندی است.

سوپروایزر کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، مراجعه دیرهنگام و خوددرمانی را از دیگر مشکلات مبتلایان به آنفلوانزا در روند درمان بیماران دانست و گفت: کپسول «اسلتامیویر» آخرین خط درمان است.

وی افزود: این دارو برای تمامی بیماران بستری در بیمارستان ها موجود است و برای بیماران سرپایی از اواخر هفته گذشته با نسخه پزشکان فوق تخصص ریه، متخصص اطفال، متخصص عفونی، متخصص داخلی و متخصص طب اورژانس تجویز می شود.

محمدنژاد، ۷۰ درصد موارد انتقال ویروس آنفلوانزا را از طریق تماس با محیط و ترشحات دانست و گفت: اصلی ترین و ساده ترین کنترل عفونت، شستن درست دست ها است که می تواند تا ۵۰ درصد ویروس را از بین می برد.

 

منبع: مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو