بارداری چگونه بر ذهن مادران تاثیر می‌گذارد؟

منبع: فرزند

105

1398/9/18

18:00


بارداری چگونه بر ذهن مادران تاثیر می‌گذارد؟

ما چیزهای زیادی در مورد ارتباط بین یک مادر باردار، رفتار و حالات مختلف و رشد شناختی و روانی او را زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید می‌دانیم.

اما به عنوان یک زن، آیا می دانید که بارداری چگونه بر ذهن یک مادر را تاثیر می گذارد؟

متخصصان روانشناسی بارداری می‌گویند: بارداری یک دوره بحرانی برای پیشرفت سیستم عصبی مرکزی در مادران است. با این حال ما هیچ چیز در مورد آن نمی‌دانیم.

تاثیرات چالش مغزی بارداری مادران

تحقیقات نشان می‌دهند که هورمونهای تولید مثل زنانه ممکن است، مغز خانم ها را برای مطالبات مادرانه در بارداری آماده کنند.

یعنی به آنان کمک می کنند که با کاهش استرس، با نیازهای نوزاد هماهنگی بیشتری پیدا کند. اگرچه این فرضیه هنوز تست نشده است، اما همین دلیل ساده تفاوت حساسیت های مادرانه و پدرانه را بعد از به دنیا آمدن کودک مشخص می کند.

مطالعات دیگری حقیقت را در یک مشکل مشترک در زنان باردار نشان می دهد: ضعف حافظه قبل و بعد از تولد که چالش مغزی بارداری نامیده می شود. البته این موضوع به تغییرات شناختی و عاطفی مرتبط است که یک مادر حساس‌تر و مفید تری از یک فرد عادی می سازد.

تاثیر احساسات مادر بر کودک و بالعکس

تمایز بین زندگی یک کودک در رحم، و پس از آن ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد. یک جنین که مادر او دچار سوء تغذیه می‌شود با کمبود غذا سازگار می‌شود و وقتی به دنیا آمد، با کمبود تغذیه مقابله می‌کند.

اما اگر به طور عادی تغذیه شود، فربه خواهد شد. بنابراین زمانبندی بسیار مهم است. اضطراب مادر در اوایل حاملگی تاثیر زیادی بر رشد شناختی کودک دارد؛ همان میزان بالای هورمون‌های استرس در اواخر بارداری آن را افزایش می‌دهد.

همانطور که حس مادر بر جنین تاثیر می گذارد، جنین هم می تواند تاثیراتی بر ذهن مادر بگذارد.

حرکات جنین در دوران بارداری، حتی وقتی مادر از آن بی خبر است ضربان قلب و هدایت پوستی او را بالا برده و بر سیگنال های احساسی (آماده سازی قبل از زایمان برای مادر) تاثیر می گذارد.

تفکر در مورد اینکه آیا این سلولها به مناطق خاصی از مغز جذب می شوند، تا در بهینه‌سازی رفتار مادر نقش داشته باشند، هیجان انگیز است!

منبع: آوینامگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو